۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 82702850
T T
۰ نفر
آتش پليس ميانمار به روي كارگران فقير معادن پنج كشته و 20 زخمي به جاي گذاشت

كوالالامپور – ايرنا – پليس ميانمار در استان 'كاچين' در شمال اين كشور با گشودن آتش به روي صدها كارگر فقير محلي كه قصد داشتند به يك معدن يشم وارد شوند، باعث مرگ پنج نفر و زخمي شدن دستكم 20 نفر ديگر شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روزنامه 'بانكوك پست'، 50 كارگر جستجوگر يشم در تلاش براي ورود به يك معدن يشم خصوصي در استان 'كاچين' بودند كه پليس مانع از ورود آنها شد.
بر اساس اين گزارش، اين افراد مجبور به ترك منطقه شدند، اما ساعاتي بعد حدود 600 نفر با بازگشت به اين منطقه باعث درگيري با پليس شدند، كاميونها را به آتش كشيدند و به برخي تجهيزات نيز آسيب رساندند.
در اين گزارش آمده است، پليس پس از اينكه هدف حملات چاقو قرار گرفت به روي كارگران آتش گشود.
شهر 'هپاكاتان' در استان 'كاچين' كه يكي از با كيفيت ترين سنگ يشم ها را در خود جاي داده است، ميزبان معادن بزرگي است كه كارفرمايان آنها از كارگران فقير روستاها براي كار در اين معادن استفاده مي كنند.
وقوع برخي حوادث در اين معاون از جمله ريزش برخي از آنها تاكنون باعث مرگ دهها روستايي شده است.
گفته مي شود كه بيش از 70 درصد سنگ يشم جهان كه از كيفيت بسيار بالايي نيز برخوردار است در معادن ميانمار قرار دارد كه اين سنگ ها بدون بريده شدن به كشورهاي خارج فرستاده مي شوند تا در صنايع زينتي و جواهر آلات از آنها استفاده شود.
يَشم يكي از سنگ‌هاي بهادار و سنگي سيليسي است كه معمولاً به رنگ قرمز، زرد، قهوه‌اي يا سبز وجود دارد و گونه آبي آن كم‌ياب است.
درگيري پليس ميانمار با كارگران در شمال اين كشور كه در نزديكي مرز چين قرار دارد در حالي انجام مي شود كه نيروهاي ارتش اين كشور عامل كشتار صدها روهينگيايي و آوارگي بيش از 600 هزار نفر از آنها در استان راخين و درغرب ميانمار هستند.
آساق**241**1599**انتشار دهنده: وحيده دينداري