۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82703276
T T
۰ نفر
كارشناس بهداشت روان: سلامت روان در محيط كار را جدي بگيريد

كرمانشاه- ايرنا- سازمان بهداشت جهاني شعار امسال خود روز جهاني سلامت روان را 'سلامت روان در محيط كار' اعلام كرده است و كارشناسان اين حوزه معتقدند كه افراد شاغل بايد سلامت روان را در محيط كار خود جدي بگيرند تا با بيماري هاي رواني مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ 24 تا 30 مهر ماه به عنوان هفته بهداشت روان نامگذاري شده و متخصصان معتقدند در كنار توجه به بهداشت جسمي، افراد بايد بهداشت رواني خود را نيز مورد توجه جدي قرار دهند تا روان آنها از بيماري و آسيب مصون بماند.
مدير گروه سلامت رواني اجتماعي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به شعار امسال 'سلامت روان در محيط كار' گفت: سلامت روان در محيط كار بدين معنا است كه همه كاركنان قادر به ايجاد روابط مطلوب با محيط كار و عوامل موجود در آن باشند و هر يك از كاركنان نسبت به خود، رؤسا، همكاران و به طور كلي نسبت به محيط كار خود و بخصوص نسبت به جايگاه خود در آن اداره يا سازمان احساس مثبتي داشته باشند.
دكتر 'ركسانا شيخي'، محيط كار را يكي از محيط هاي اجتماعي و تاثيرگذار بر بافت جامعه دانست و علت انتخاب شعار امسال سازماني بهداشت جهاني را نيز تأثير محيط كار بر كيفيت زندگي مردم در جامعه معرفي كرد.
وي تاثير سلامت روان در محيط كار را در 2 سطح سازماني و سطح جامعه مورد بررسي قرار داد و گفت: لزوم سلامت روان كاركنان در سطح نخست يعني سطح سازماني يك سطح اختصاصي است و توجه به ايجاد انگيزه و علاقه مندي كاركنان در محيط كار علاوه بر افزايش رضايت از محيط كار و كاهش استرس كاركنان، منجر به افزايش راندمان و بهره وري كل سيستم مي شود.
دكتر شيخي در ادامه افزود: در نتيجه افزايش سطح كارآيي و راندمان سيستم، به طبع و به دنبال آن ارتقاء كيفيت سطح زندگي مردم در بافت جامعه كه همان سطح كلان تر تاثيرگذاري سلامت روان در محيط كار است خواهد بود و بر همين اساس توجه به سلامت روان در محيط كار منجر به كاهش استرس، افزايش رضايتمندي كاركنان، افزايش راندمان و بهره وري فعاليت سازمان و در نهايت افزايش كيفيت زندگي مردم مي شود.
او حجم كاري بالا، ضعف مديريتي و عملكرد ضعيف مديريت، تغييرات مديريتي و سازماني، اعمال خشونت، تبعيض قائل شدن بين كاركنان، كاهش يافتن حقوق و مزايا و اضافه كار، ترس از اخراج شدن، سهيم نبودن در تصميم گيري ها، محيط فيزيكي و رواني نامطلوب، كار خسته كننده و تكراري را از جمله مهمترين دلايل ايجاد استرس در بين كاركنان دانست و گفت: سپردن مسئوليت هاي كاري پايين به افراد توانمند و بالعكس، نوبت كاري و يا شيفت هاي چرخشي و نيز نگراني مادران شاغل نسبت به وضعيت فرزندان خود نيز نه تنها منجر به استرس آنان خواهد شد بلكه مي تواند بر راندمان كار فرد در محيط كار تأثير بگذارد.
وي مهارت مديريتي توسط مديران را مهمترين راهكار كاهش استرس در محيط كار دانست و معتقد است مديران براي ارتقاء سلامت روان كاركنان بايد اين مهارتها را آموخته و بكار بگيرند.
اين كارشناس بهداشت روان در ادامه شناسايي، ارزيابي و كنترل عوامل زيان آور در محيط كار، ايجاد جو صميميت، همدلي، صداقت، همكاري، پرهيز از اعمال روش هاي مبتني بر زور و اجبار، استفاده صحيح از افكار و نظرات كاركنان، عدم تبعيض در محيط كار، به كار بردن تشويق به موقع، توجه به مشكلات و مسائل شخصي و خانوادگي كاركنان، فراهم آوردن شرايط ارتقاء علمي و كاربردي براي كاركنان را به عنوان برخي از مهارت ها و راهكارهاي مديريتي در اين خصوص ناميد.
وي همچنين شناسايي دلايل واقعي كم كاري و غيبت از كار، توسط مدير يا رئيس، خودداري از انتقاد شديد و بزرگ نمايي نكات منفي كارمندان و راهنمايي براي اصلاح ضعف ها و اشتباهات آنها و نيز استفاده از امكانات رفاهي مثل اردوهاي تفريحي، گردشگاه ها، جشن ها، همايش ها فراهم كردن محيط فيزيكي مناسب و تلاش براي جذابيت محيط كار را از ديگر راهكارها و مهارت هاي مديران در سازمانها براي بالا بردن بهداشت سلامت روان در محيط كار دانست.
وي از انجام غربالگري اختلالات رواني، مهارت هاي زندگي، مهارت هاي فرزند پروري، پيشگيري از خودكشي، رضايتمندي زناشويي، مداخله در بحران، خود مراقبتي در سلامت روان، پيشگيري از اعتياد و كاهش آسيب به عنوان برنامه ها و فعاليت هاي گروه سلامت روان اجتماعي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان ياد كرد.
دكتر شيخي با اعلام اينكه گروه سلامت روان معاونت بهداشتي دانشگاه تاكنون در راستاي اجراي برنامه هاي فوق كارگاه هاي بسياري برگزار كرده به برگزاري تعداد 15 كارگاه مهارت هاي زندگي براي گروه سني 18 تا 45 سال، تعداد 18 كارگاه مهارت هاي فرزند پروري براي والدين فرزندان 2 تا 12 سال، تعداد 28 كارگاه افزايش رضايتمندي زناشويي براي زوجين در پنج سال اول زندگي و 10 كارگاه پيشگيري از اعتياد براي كاركنان ادارات اشاره كرد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي