۳ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۲۳
کد خبر: 82708669
T T
۰ نفر
كم تحركی و كاهش سواد حركتی یكی از معضلات جامعه ما است

كرج - ایرنا- معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش كاهش سواد حركتی را یكی از معضلات جامعه دانست و گفت كه گسترش سواد حركتی در جامعه یك ضرورت است كه باید برای آن چاره اندیشی كرد زیرا در آینده با مشكل مواجه می شویم كه جبران ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، مهرزاد حمیدی عصر چهارشنبه در همایش معلمان تربیت بدنی استان البرز كه در كانون امام علی (ع) برگزار شد، افزود: كاهش سواد حركتی از معضلات جامعه است كه باید با همكاری شهرداری‌ها و ورزش و جوانان و همچنین مدارسی كه دارای سالن ورزشی هستند بستر را برای گسترش سواد حركتی در جامعه فراهم آورد.
وی بیان كرد: حتی می توان بعداز ظهرها، مدارسی كه خالی از دانش آموز است را به باشگاه ورزشی تبدیل كرد.
وی كم تحركی را یكی از معضلات و تهدیدات جامعه دانست كه برای كاهش خسارت آن باید خانواده، مدرسه و محله همسو شوند تا با برنامه ریزی و استفاده از امكانات زمینه تقویت سواد حركتی در جامعه بوجود آید.
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و آموزش و پرورش بیان اینكه با افزایش یكجانشینی، آپارتمان نشینی، موبایل و اینترنت، بازی كودكانه دانش آموزان از آنها دزدیده شده است، یاد آور شد: با همكاری و هم كلامی همه مسئولان امر بایستی فعالیت‌های حركتی در مدارس ترویج داده شود.
حمیدی تصریح كرد: فعالیت‌های دوساعته مدارس برای تحرك و پویایی دانش آموزان كافی نیست و بایستی با برنامه‌ریزی و مدیریت، فضای ورزشی را برای افراد ی كه در سنین پایین قرار دارند افزایش دهیم.
وی اضافه كرد: با برگزاری المپیاد دوره ای درون مدرسه‌ای نسبت به گذشته فعالیت‌های حركتی مطلوب‌تر شده و چاقی در پسران طی چهار سال گذشته كاهش داشته است اما تا رسیدن به نقطه مورد نظر، فاصله زیاد است.
وی با اشاره به اینكه اگر ورزش در نسل جدید فراموش شود، شاهد كاهش سواد حركتی و افزایش بیماری‌های غیر واگیر كه می توان از آن به نام سونامی یاد كرد ، خواهیم شد.
معاون تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آثار مثبت افزایش سواد حركتی در جامعه پرداخت و اظهار كرد: با افزایش سواد حركتی در دانش آموزان درمقابل مهارت‌های اجتماعی، روانشناختی بهبود و ارتقاء خواهد یافت.
حمیدی گفت: موثرترین اهرم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورزش است كه در مدارس معلمان تربیت بدنی به عنوان راهنما باید بستر گسترش ورزش را در بین دانش آموزان و خانواده ها فراهم كنند كه این امر با افزایش فضاهای ورزشی و تجهیز مراكز ورزشی به امكانات لازم محقق می شود.
وی تصریح كرد: هدف ما از توسعه برنامه های تربیت بدنی و طراحی و اجرای نورم های آمادگی جسمانی، پرورش دانش آموزانی شاداب، با نشاط و پر انرژی است.
وی ادامه داد: در این راستا شورای عالی آموزش و پرورش تلاش كرد تا درس تربیت بدنی در دروس تمامی كلاس های رده های مختلف آموزشی از ابتدا تا فارغ التحصیلی لحاظ شود و بر همین اساس امسال دو ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان سال یازدهم در نظر گرفته شده و سال آینده طرح دو ساعت تربیت بدنی برای كلاس دوازدهم نیز اجرایی خواهد شد.
وی به برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای در جهت توسعه فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان اشاره كرد و گفت: مسابقات درون كلاسی و سپس درون مدرسه ای طراحی شده و در مدارس اجرا می شود و هدف ما این است كه علاوه بر دو ساعت درس تربیت بدنی ، بین دو تا سه ساعت دیگر در هفته دانش آموزان به فعالیت های ورزشی پرداخته و پویاتر و با نشاط تر به امر تحصیل بپردازند.
این مسئول به تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای تربیت بدنی مدارس اشاره و خاطر نشان كرد: همه كارها باید مرحله به مرحله انجام شود و در حال حاضر معاونت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اهتمام خود را برای تامین این مربیان گذاشته است و تا تامین این نیروها از معلمین و نیروهای موجود نهایت استفاده را می كنیم.
حمیدی خطاب به خانواده های ایرانی گفت: دانش آموزان شش ساعت از روز در مدارس حضور دارند و باید دایره فعالیت های آنان در خارج از مدارس نیز تحت نظر باشد و به عبارتی باید حلقه سه ' میم ' منزل ، مدرسه و محله كامل شود تا دانش آموزان در تمام ساعات زندگی مورد حمایت قرار داشته و با كاهش فعالیت های بدنی و مهارت های مختلف زندگی مواجه نشوند.
وی اضافه كرد: افزایش محتوای درس تربیت بدنی، تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص تربیت بدنی، تامین تجهیزات و ایجاد فضاهای ورزشی در مدارس از جمله برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده: داریوش غفاری
۰ نفر