۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82709181
T T
۰ نفر
15 درصد بارداري ها در جهان منجر به سقط مي شود

تهران - ايرنا - مسئول كلينيك ناباروري پژوهشگاه ابن سينا گفت: بين 10 تا 15 درصد بارداري ها در جهان منجر به سقط مي شود كه اين مقدار نشان مي دهد سقط جنين نسبتا شايع است.

دكتر افسانه محمدزاده روز پنجشنبه درحاشيه سمينار فوريت هاي مامايي و علل شايع مرگ و مير مادران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:هر چند اين آمار جهاني است اما در ايران هم درصد سقط در بارداري به همين مقدار است.
وي با اشاره به اينكه سقط و بارداري خارج از رحمي دو مورد مهم از چندين خطراتي است كه جان مادران را تهديد مي كند، افزود: فشارخون بارداري، خونريزي، عوارض ترومبو آمبولي و عفونت ها، مي تواند سبب مرگ و مير مادران باردار شود.
محمدزاده، مرگ و مير مادران باردار را بين 20 تا 22 نفر در هر 100 هزار تولد زنده اعلام كرد و گفت: حفظ سلامتي مادران و قدرت باروري آنان از اصلي ترين اهداف ارائه مشاوره به مادران باردار است.
وي بر لزوم تشخيص بموقع عوارض ناشي از بارداري خارج از رحم تاكيد كرد و گفت: علائم آن گمراه كننده است و به همين دليل، ممكن است بموقع تشخيص داده نشود.
جراح و متخصص زنان و زايمان ادامه داد كه خطر پارگي لوله رحم و از دست دادن قدرت باروري از مهمترين خطرات ناشي از بارداري خارج از رحم است.
وي برلزوم اهميت مراقبت هاي حين و پيش از بارداري اشاره كرد و گفت: دست اندركاران نظام سلامت بايد توجه بيشتري به مشكلات مادران باردار بايد داشته باشند.
وي تاكيد كرد كه اگر عوامل خطر بموقع شناسايي شوند، مي توان از عوارض آنها جلوگيري كرد تا ضمن حفظ سلامتي مادران، كودكان سالمي متولد شوند.
وي افزايش اطلاعات همكاران و ارايه آخرين دستاوردهاي علمي از مهمترين اهداف اين سمينار اعلام كرد و گفت: با اين كار در صدد حفظ سلامتي مادران و كاهش مرگ و مير زنان باردار هستيم.
سمينار فوريت هاي مامايي و علل شايع مرگ و مير مادران با متخصصان زنان و زايمان، بهداشت باروري، بهداشت مادر و كودك، مامايي و پزشكان عمومي 4 آبان در پژوهشگاه ابن سينا برگزار شد.
اهميت مراقبت هاي پيش و حين بارداري، سقط در مادران باردار و حاملگي خارج از رحم از جمله محورهاي اين سمينار يك روزه است.
علمي 1201 **1440
خبرنگار : عبدالكريم جبارپور** انتشار: گلشن
۰ نفر