۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82710870
T T
۰ نفر
امنیت كامل مرزهای 4گانه تردد زائران اربعین با حضور یگان های ارتش

قصرشیرین - ایرنا- معاون هماهنگ كننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و رییس ستاد اربعین نزاجا از برقراری امنیت كامل در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه محل تردد زائران با حضور یگان های ارتش و دیگر نیروهای مسلح خبر داد.

امیر سرتیپ علی جهانشایی روز شنبه در حاشیه بازدید از زیرساخت های اربعین در مرز خسروی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای خدمت رسانی مطلوب به زائران، ستاد اربعین در ستاد فرماندهی كل نیروی زمینی ارتش تشكیل و در همین راستا، این ستاد در قرارگاه های مشترك استان های كرمانشاه، ایلام و خوزستان با محوریت فرماندهان منطقه ای غرب و جنوب غرب كشور ایجاد شده است.
وی اظهار كرد: ارتش جمهوری اسلامی از ماه ها قبل با برگزاری جلسات با مسئولان كشوری، لشكری، فرمانداران و استانداران استان های عبور زائران، تلاش كرد با استفاده از ظرفیت های موجود، خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی ارائه دهد.
معاون هماهنگ كننده نیروی زمینی ارتش اظهارداشت: ارتش علاوه بر برپایی موكب های خدمات رسان به زائران و نیز ایجاد نمازخانه، برای نصب سرویس های بهداشتی در مسیرهای منتهی به مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه در پایانه های مرزی اقدام كرده است.
سرتیپ جهانشایی افزود: همچنین در بخش بهداشت و درمان، نیروی زمینی ارتش اقدام به برپایی بیمارستان های صحرایی در مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه كرده است.
وی ادامه داد: این بیمارستان ها دارای بخش های بستری، خدمات اورژانس، اتاق عمل، دندان پزشكی ، رادیولوژی، آی سی یو، مراقبت های ویژه و داروخانه با به كارگیری پزشكان متخصص سایر بیمارستان های نزاجا است و با استقرار اورژانس هوایی و استفاده از بالگردهای نزاجا، تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به بیماران احتمالی زائر فراهم شده است.
وی از پخت و توزیع 100 هزار پرس غذا در هر وعده برای خدمات رسانی در بخش تغذیه زائران خبر داد.
رییس ستاد اربعین نزاجا، همچنین از تسطیح، شن ریزی و ایجاد پاركینگ با مساحت 35 هكتار در مرز خسروی با ظرفیت 25 هزار دستگاه خودرو خبر داد و گفت: در مرز شلمچه نیز ارتش نسبت به ایجاد توقفگاه برای خودروهای زائران اربعین اقدام كرده و جایگاه های سوخت، سرویس های بهداشتی و نمازخانه نیز در این توقفگاه ها مستقر شده اند.
سرتیپ جهانشایی، از به كارگیری كاركنان پایور و وظیفه ارتش به صورت داوطلب برای خدمات رسانی به زائران اربعین در مرزهای چهارگانه خبر داد و اضافه كرد كه كاروان های زیارتی یگان های مختلف دانشگاه های افسری نیز در زیارت اربعین شركت می كنند.
وی اظهارداشت: به منظور برقراری امنیت بیشتر، پایش های تصویری امنیتی در مرزهای خسروی و چذابه با استفاده از دوربین های مدار بسته سداد انجام می شود و همچنین توقفگاه های خودرهای زائران اربعین نیز با استفاده از دوربین های مداربسته تحت كنترل و نظارت است.
وی گفت: در راستای ایجاد امنیت بیشتر، با استفاده از بالن، هواپیماهای بدون سرنشین و پهباد نیز پایش های تصویری امنیت در دستور كار ارتش قرار دارد.
بازدید از قرارگاه مشترك اربعین ارتش، بیمارستان صحرایی، موكب منتهی در مرز خسروی، توقفگاه 35 هكتاری ارتش و دیگر زیرساخت های اربعین از جمله برنامه های معاون هماهنگ كننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر یك روزه به شهرستان قصرشیرین بود.
طبق تصمیم ستاد مركزی اربعین، قرار است امسال 500 هزار تن از زائران كشورمان و 30 هزار تن از زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به كربلای معلا عزیمت كنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یك تا سه با 322 اتاق و یك هزار و 200 تخت است كه بیشتر این اماكن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یك شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیكترین نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمین و سامراست كه این مرز رسمی تا بغداد پایتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمین 203 و تا سامرا 326 كیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب كرمانشاه، بیش از 186 كیلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد كه اولی هم مرز با حوزه حكومت مركزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم كردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 كیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر