۶ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۴۵
کد خبر: 82711504
T T
۰ نفر
اتمام ساخت شناور جمع آوري گياه مهاجم سنبل آبي در دانشگاه گيلان

رشت - ايرنا - رئيس دانشگاه گيلان از اتمام ساخت شناور جمع آوري گياه مهاجم سنبل آبي توسط جمعي از نخبگان علمي اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش شامگاه شنبه روابط عمومي دانشگاه گيلان به خبرگزاري ايرنا، سيد احمد رضي بيان كرد: شناور جمع آوري گياه مهاجم سنبل آبي كه توسط جمعي از نخبگان علمي دانشگاه گيلان ساخته شده بود، پس از طي مراحل آزمايش، آماده بهره برداري است.
وي اظهار داشت: اين شناور امروز به تالاب عينك رشت منتقل شده و فردا (يكشنبه) با حضور مسئولان استاني عمليات و كاركرد اين ربات به نمايش گذاشته مي شود.
رئيس دانشگاه گيلان افزود: مجري اين طرح دكتر فريد نجفي عضو هيات علمي دانشكده فني است كه به همراه تعدادي از دانشجويان اين دانشكده، طراحي و ساخت اين شناور را بر عهده داشت.
وي تصريح كرد: اين دستگاه به منظور جمع آوري گياهان مهاجم در سطح آب بندها و تالاب ها سيستمي طراحي شده و قادر است با سرعت زياد و كيفيت مناسب اقدام به جمع آوري اين گياهان كند.
به گفته رضي، شناور جمع آوري گياه مهاجم سنبل آبي داراي دو اپراتور قابل هدايت و موتور محرك از نوع احتراق داخلي و مخزني است كه گياهان جمع آوري شده در آن انبار مي شوند و براي جمع آوري گياه از سطح تالاب از مجموعه كشنده گياه به سمت شناور (از نوع تسمه نقاله) استفاده خواهد شد.
وي با بيان اين كه اين مكانيزم گياه را از سطح آب جدا كرده و به آساني آن را به داخل مخزن شناور هدايت مي كند، ادامه داد: اين سيستم قادر است سطحي به ميزان 4000 تا 6000 متر مربع را در يك ساعت، از گياه سنبل آبي پاكسازي كند.
رضي جمع آوري گياه و تخليه اتوماتيك آن در ساحل را از ديگر ويژگي هاي اين شناور عنوان و اظهار كرد: مجموعه طوري طراحي شده كه توسط همان سيستم جمع آوري، مي تواند گياه جمع آوري شده را به بيرون ( و در ساحل) تخليه كند.
گياه سنبل آبي (water Hyacinth) يا اركيده آبي با نام علمي (Eichhornia Crassipes) گياهي آبزي شناور چند ساله از خانواده غلافيان بومي مناطق گرمسيري و زير گرمسيري آمريكاي جنوبي به خصوص آمازون است كه در آب‌هاي شيرين زندگي كرده و در خارج از زيستگاه خود به عنوان گياهي مهاجم شناخته مي‌شود.
اين گياه با برگ ‌هاي گسترده، ضخيم، براق و تخم مرغي شكل 10 تا 20 سانتي متري كه به اندازه يك متر در ارتفاع بالا‌تر از سطح آب رشد مي‌كند، داراي ريشه‌هاي ارغواني سياه آزاد و ساقه راست است كه 8 تا 15 گل جذاب را بر روي خود دارد.
سنبل آبي به دليل رشد سريع در محيط‌ هاي آبي (رشد دو برابري در عرض دو هفته) و مصرف مقادير زيادي از اكسيژن آب، يكي از خطرناك‌ترين گونه‌هاي گياهان آبزي است كه در جهان شناخته شده و در مدت كوتاهي قادر خواهد بود تا اكوسيستم منطقه را نابود كند.
هرچند اطلاعات موثقي درباره چگونگي ورود اين گياه به ايران و تالاب‌هاي گيلان وجود ندارد، اما گمان مي‌رود حضور ناخوانده سنبل آبي در زيست محيط‌ هاي آبي گيلان به دليل گل‌هاي زيبايي كه داشته و شناور بودن آن در آب، از طريق پرورش دهندگان گياهان آكواريومي بوده است.
خبرنگار: شادي خورشيدي سدهي ** انتشاردهنده:كبيري
7286/2007