۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82711991
T T
۰ نفر

چشيدن شهد قرآن در مدرسه، مسجد يا منزل؟

۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82711991
چشيدن شهد قرآن در مدرسه، مسجد يا منزل؟

تهران- ايرنا- شما كجا قرآن را ياد گرفته ايد و آموزش فرزند دلبندتان را به چه كسي سپرده ايد؟ آيا مدرسه بهترين مكان يادگيري قرآن فرزندانمان است يا مسجد و منزل؟

برخي معتقدند قرآن را بايد در مسجد ياد گرفت، برخي نيز مدرسه را به عنوان محل علم اندوزي و مهمترين مكان آموزشي، بهترين جاي فراگيري قرآن مي دانند و برخي نيز كانون گرم خانواده را ترجيح مي دهند ولي يكي از قاريان و استادان صوت و لحن معتقد است بهترين كانون يادگيري قرآن هر سه مكان مورد نظر است.
حجت الاسلام سيدمحمدجواد موسوي درچه اي روز يكشنبه ضمن حضور در بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، ضمن قرائت قرآن در كرسي تلاوت اذانگاهي به خبرنگار معارف ايرنا گفت: بيشترين نقش در آموزش قرآن را مسجد، مدرسه و خانواده دارد البته در مجموع حق قرآن در مسجد و مدرسه ادا نمي شود و نكته مهم اين است كه قرآن را بايد به عنوان يك هنر تخصصي نگاه كنيم.
وي از دغدغه هاي مسئولان آموزش و پرورش در اين زمينه سخن گفت و اظهار داشت: نگاه آموزش و پرورش در حوزه قرآن به صورت كامل وجود ندارد، يعني مسئولان اين وزارتخانه تمام تلاش خود را در اين زمينه دارند ولي در سطوح پائين تر چنين نگاهي كمتر ديده مي شود و برخي از مسئولان اصلاح چنين روندي را بسيار مشكل مي دانند.
موسوي درچه اي افزود: قرآن مدارس در حد تلاوت در مراسم صبحگاهي ديده مي شود و در نهايت تدريس صورت مي گيرد ولي در تدريس قرآن نيز نگاه تخصصي وجود ندارد و گاهي معلم جغرافيا يا ورزش به آموزش قرآن مي پردازند، به همين دليل دانش آموزان شهد قرآن را نمي چشند و گاهي ديده مي شود كه برخي از معلمان آموزش قرآن نمي توانند قرآن را به صورت صحيح روخواني كنند و ندانستن روخواني ساده نشان دهنده آن است كه بسياري از مديران مدارس نگاه تخصصي به قرآن ندارند.
اين قاري بين المللي با اشاره به زيبايي هاي كتاب الهي گفت: قرآن به تنهايي زيبايي دارد و اگر مربي قرآن فقط به تلاوت آيات الهي بپردازد و تدريس هم نكند، به طور قطع شاهد تاثيرگذاري اين تلاوت بر روي دانش آموزان خواهيم بود و يكي از معجزات قرآن نيز همين موضوع است و بسياري از افراد با شنيدن صداي زيباي قاريان جذب قرآن شده اند.
وي خواستار استفاده از تجربيات قاريان در كلاس هاي درس قرآن شد و گفت: همانگونه كه مديران مدارس ترجيح مي دهند در درس ورزش از معلمان و مربيان ورزيده استفاده كنند، در درس قرآن نيز بايد اينگونه باشد و اگر چه در اين حد مربي نداريم ولي مي توان قاريان قرآن را براي جذب دانش آموزان به قرآن دعوت به مدارس كرد.
موسوي درچه اي افزود: شايد اين قاريان كه داراي مدارك عالي هم نيستند بهتر از معلمان بتوانند نقش آفريني كنند و لذا معتقدم بايد نهضتي در قرائت قرآن به راه بيافتد و قاريان جذب آموزش و پرورش شوند، چون قاريان بسياري در سطح كشور وجود دارد كه اگر در كلاس فقط به تلاوت آيات الهي بپردازند، تلاوت زيباي آنها تاثيرگذار خواهد بود.
وي كه جذب شدن خود به قرآن را مديون تلاوت هاي صبحگاهي پدر و قرآن خواندن عصرگاهي مادرش مي داند، اضافه كرد: بسياري از قاريان با شنيدن تلاوت ديگران جذب قرآن شدند و اصولا شنيدن تلاوت صحيح باعث جذب انسان به سوي كلام الهي مي شود.
اين استاد صوت و لحن از منزل به عنوان دومين محل جذب فرزندان به قرآن ياد كرد و به اين حديث پيامبر اكرم اشاره كرد كه «نوروا بيوتكم بتلاوة القرآن» يعني خانه هاي خود را با تلاوت كلام الهي نوراني كنيد.
موسوي درچه اي گفت: بهترين افرادي كه در خانه مي توانند شهد قرآن را در كام كودكان و نوجوانان شيرين كنند، پدران و مادران هستند و اگر پدر و مادر قادر به خواندن قرآن نيستند، حداقل فضاي خانه را معطر به قرآن كنند و صداي قرآن را از تلويزيون و راديو يا گوشي هاي همراه پخش كنند.
وي افزود: از نظر علمي بهترين و تاثيرگذارترين عامل براي يادگيري، شنيدن است و تلاوت پدر و مادر يا پخش صداي قرآن از تلويزيون و تلفن همراه مي تواند مصداق تحقق همين روايت نبوي باشد كه فرمود خانه هاي خود را با تلاوت قرآن نوراني كنيد.
اين قاري بين المللي از مسجد به عنوان سومين گزينه يادگيري قرآن ياد كرد و گفت: بهترين مكان براي آموزش قرآن است و در حديث پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله آمده است كه مساجد براي قرآن بنا شده است و با توجه به اين كه رهبر معظم انقلاب همواره بر كرسي هاي تلاوت تاكيد دارند، بهترين مكان براي حلقه زدن به دور منبر تلاوت، مسجد است ولي اين فرهنگ هنوز در مساجد نهادينه نشده است.
وي افزود: البته برگزاري اين جلسات غير از كلاس هاي آموزشي است و ما بايد ياد بگيريم كه در كرسي هاي تلاوت به شنيدن قرآن عادت كنيم و ائمه جماعت بهترين مربي قرآن در مساجد هستند.
موسوي درچه اي با اشاره به سخنان سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس در روز جهاني مساجد و در جمع امامان جماعت مساجد استان تهران گفت: سردار سليماني به زيباترين شكل به نقش ائمه جماعات مسجد در پرورش نسل جوان اشاره كرد و برپايي كرسي هاي تلاوت و نهادينه كردن فرهنگ شنيدن قرآن در مساجد يكي از بهترين راه هاي جذب كودكان و نوجوانان به كلام الهي است.
بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه هاي آزاد، انسجام اجتماعي و پيشرفت ملي» با حضور بيش از 940 رسانه در مصلاي امام خميني (ره) تهران گشايش يافته است و فعاليت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در غرفه شماره 229 در ايام فعاليت نمايشگاه مطبوعات، پذيراي حضور بازديدكنندگان است.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر