۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82712099
T T
۰ نفر
دبير كل ناتو به دنبال تقويت مشاركت با ژاپن براي مقابله با تهديد كره شمالي

وين - ايرنا - ينس استولتنبرگ دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) امروز (يكشنبه)، پيش از آغاز سفر چهار روزه خود به ژاپن، گفت كه خواستار گفت و گو درباره تقويت و گسترش مشاركت با ژاپن براي مقابله با تهديد كره شمالي براي ثبات منطقه اي است.

استولتنبرگ افزود: انتظار دارم كه موضوع اقدامات تحريك آميز كره شمالي محور اصلي گفت وگوها در جريان سفر من به ژاپن باشد.
دبير كل ناتو گفت كه اين ائتلاف نظامي بطور مستقيم در حل و فصل موضوع كره شمالي دخالت ندارد اما از شريكان خود در منطقه و همچنين از تلاشهاي سازمان ملل براي يافتن يك راه حل مسالمت آميز حمايت مي كند.
وي در بروكسل به خبرگزاري كيودو ژاپن گفت: به سفر به ژاپن و همچنين كره جنوبي براي بحث درباره چگونگي تقويت مشاركت در زمينه هاي مختلف از جمله مبارزه با تروريسم، همكاري در زمينه امنيت سايبري و دريايي و بسياري زمينه هاي ديگر مشتاق هستم.
استولتنبرگ در پاسخ به اين سوال كه ناتو درصورت حمله كره شمالي به گوام يا نيروهاي آمريكا در ژاپن ، چه اقداماتي مي تواند انجام دهد، گفت: من به سوالات فرضي پاسخ نمي دهم اما ناتو در صورت نياز عزم و توانايي را براي پاسخ دارد.
دبير كل ناتو با بيان اينكه 'برنامه هسته اي و موشكي كره شمالي يك تهديد جهاني است و پاسخي جهاني مي طلبد'، در عين حال هشدار داد كه 'جنگ فاجعه بار خواهد بود. '
وي درباره حضور فزاينده چين در درياي جنوبي چين نيز گفت: مهم است كه ناتو با پكن گفت وگو داشته باشد.
استولتنبرگ از امروز يكشنبه، سفر چهار روزه اي را به ژاپن آغاز مي كند كه در آن از جمله با شينزو آبه نخست وزير ژاپن ديدار و گفت وگو خواهد كرد و روز چهارشنبه عازم كره جنوبي خواهد شد.
اروپام**1078**1479
خبرنگار: بابك جعفري **ناشر:حسن سالك رضائي
۰ نفر