۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82712967
T T
۰ نفر
جنگل های سراوان رشت؛ خسته از زباله، بی قرار از رنج مردم

رشت - ایرنا - منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلك كشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریباً همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از 30 سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست.

جنگل های سراوان رشت با زیبایی های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است كه محلی برای تخلیه زباله های این كلانشهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری كه شیرابه های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب رنجش اهالی این منطقه شده است.
دفع زباله در سراوان رشت، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم منطقه می شود به طوری كه طی چند روز گذشته تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل ورودی محل انباشت ایستاده و راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و بیان قول هایی، بار دیگر عقب نشستند.
پیش از این نیز سال گذشته مردم در اعتراض به تخلیه و دفن غیربهداشتی زباله در سراوان رشت، راه را برای عبور كامیون های حمل زباله بسته بودند كه با برخی اقدامات، دست از اعتراض برداشتند.
اكنون، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در 17 كیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز 650 تا 750 تن زباله از كلانشهر رشت و 300 تا 400 تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.
شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران كننده است به گفته برخی از اهالی، شیرابه ها به رودخانه سیاهرود (رودخانه ای زیبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود.
با حضور در محل دفن زباله سراوان، اگر چه شاهد اقداماتی بهتر و فضایی قابل تحمل نسبت به سال های گذشته بودیم، اما رفع مشكلات مردم این منطقه كه هر روز شاهد حضور كامیون های حمل و تخلیه زباله هستند، نیازمند عزم همگانی همه مسئولان مربوطه است.
معاون پردازش و دفع پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری كلانشهر رشت در محل دفن زباله در سراوان رشت به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه به صورت میانگین 200 كامیونت و نیسان از ساعت هشت تا 14 و 30 دقیقه و همچنین از ساعت 23 تا پنج و 30 دقیقه روز بعد، زباله را در این محل تخلیه می كنند.
محمود بهرام خواه با بیان این كه روزانه میانگین حدود 300 لیتر سم پاسی در محل دفن زباله در سراوان رشت انجام می گیرد، اظهار كرد: طی چند روز اخیر، با كمك سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت، سم پاشی ها چند برابر شده است.
وی درباره كاور كردن (پوشاندن) زباله در منطقه سراوان رشت بیان داشت: زباله هایی كه بیش از 30 سال در این منطقه انباشت شده بود، با پوشاندن به وسیله خاك، كاور شده است.

** در صوت عدم تحقق قول ها، اعتراض ها را ادامه می دهیم
جمعی از اهالی منطقه سراوان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معتقدند كه در حق آنها ظلم شده و می گویند: تحمل وضعیت نابسامان در منطقه سراوان رشت به دلیل تخلیه و دفن زباله در این مكان برای ما سخت شده است.
آنان از وجود انبوه مگس ها و حشرات موذی در این منطقه ابراز نگرانی كردند و بیان داشتند: مگس ها وارد باغ ها و منازل روستاهای اطراف محل دفن زباله شده و این، بسیار نگران كننده است.
مسعود انوش از اهالی منطقه سراوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا عنوان كرد: دفن زباله در منطقه سراوان رشت و مشكلات ناشی از آن، دیگر برای ما قابل تحمل نیست.
وی بوی بد و غیرقابل تحمل ناشی از زباله در محل دفن در سراوان و پخش آن در روستاهای اطراف را از مهمترین مشكلات مردم منطقه عنوان و اظهار كرد: تحمل این وضعیت بویژه در روزهای گرم سال، بسیار سخت است.
وی خاطرنشان كرد: وجود مگس آن هم به صورت زیاد یكی دیگر از مشكلات ماست به طوری كه در و دیوار منازل و مغازها در سراوان رشت مملو از مگس ها است، بویژه در شب كه تعداد مگس ها افزایش می یابد.
انوش درباره دست كشیدن از تجمع در ورودی محل دفن زباله در سراوان رشت اظهار داشت: مسئولان با حضور در جمع تجمع كنندگان، برای رفع مشكلات ما قول هایی دادند كه البته ما خواهان عمل به این وعده ها هستیم در غیراینصورت تجمع را ادامه خواهیم داد.
وی احداث دستگاه زباله سوز را از جمله قول های مسئولان عنوان و یادآور شد: به ما قول داده اند كه جنگل های سراوان را مانند اول برگردانند و این ، خواسته ما از دست اندركاران است.

** محل دفن زباله در سراوان رشت تبدیل به بحران شده است
رئیس كمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی كلانشهر رشت پیش از این در نهمین جلسه شورا در اواخر شهریورماه امسال، هشدارهای لازم را داده و گفته بود: محل دفن زباله در سراوان تبدیل به بحران شده و بایستی با عزم جدی مسئولان، همدلی و هم افزایی و با اعتبارات ملی مشكل سراوان و رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت را مرتفع كنیم.
فاطمه شیرزاد با اشاره به ایجاد سلول های زباله در لندفیل سراوان و با بیان اینكه این سلول ها ظرفیت دفن زباله كمتر از دو سال را دارد، بیان داشت: محل دفن زباله در سراوان دیگر طاقت زباله را ندارد، بسیاری از جنگل های سراوان توسط شیرابه های ناشی از زباله نابود شده است.
وی رفع این مشكلات در حوزه محیط زیست را از مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان كرد: دولت قول داده كه مباحث مربوط به محیط زیست در اولویت كارهایشان باشد بنابراین از استاندار و مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی می خواهیم كه به رفع مشكل مربوط به زباله در سراوان رشت و رودخانه های گوهر رود و زرجوب توجه كنند.

** تغییر مكان دفن زباله از سروان رشت در حیطه وظایف شهرداری نیست
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری كلانشهر رشت درباره اعتراضات مردم سراوان رشت بیان داشت: مشكل اصلی مردم این منطقه، آن است كه نمی خواهند زباله برای دفن به این محل آورده شود حال اینكه تصمیم گیری در این رابطه، جزو حیطه وظایف شهرداری و این سازمان نیست.
علیرضا حاجی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق ماده 12 قانون مدیریت پسماند، وزارت كشور، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی بایستی زمین برای دفن زباله در اختیار شهرداری ها به عنوان بهره بردار قرار دهند.
وی خاطرنشان كرد: بیش از 30 سال است كه منطقه سراوان رشت برای دفن زباله در نظر گرفته شده و از آن زمان تاكنون ، زباله ها در این مكان دفن می شود.
حاجی پور درباره وجود مگس ها و اعتراضات اهالی در این رابطه اضافه كرد: بر اساس تجربه سال های گذشته، از شهریورماه امسال سم پاشی در این منطقه را چند برابر انجام داده ایم اما با توجه به اقدامات انجام شده در مورد چند برابر كردن سم پاشی، به دلیل شرایط مساعد برای تكثیر مگس ها و عدم بارندگی ها، مشكلات در این بخش افزایش یافته به طوری كه وجود مگس ها در روستاهای همجوار، یكی دیگر از دلایل اعتراضات مردم در منطقه سراوان است.

** اختصاص 40 میلیارد تومان اعتبار برای احداث دستگاه زباله سوز به شهرداری رشت
شهردار رشت نیز با اشاره به اختصاص بودجه 40 میلیارد تومانی برای احداث دستگاه زباله سوز به شهرداری اظهار كرد: در نشستی كه با مشاور سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار كریم، مقرر شد مبلغ یاد شده به شهرداری رشت اختصاص یابد.
مسعود نصرتی ابراز امیدواری كرد كه با اختصاص این بودجه ، روند احداث دستگاه زباله سوز سرعت بیشتری بگیرد.
وی در عین حال خاطرنشان كرد كه زباله های سراوان تنها متعلق به رشت نیست و زباله روستاها و شهرهای همجوار نیز در آن انباشته می شود از این رو ، پیشنهاد می كنیم شركتی راه اندازی شود و رئیس هیأت مدیره آن نیز یكی از مدیران استانداری باشد و شهرداری های استان گیلان، سهام دار آن باشند.
به گفته نصرتی، با راه اندازی این شركت مستقل در صورت شانه خالی كردن هر كدام از شهرداری ها از جمله شهرداری رشت، استانداری می تواند ارزش افزوده آن شهرداری را كاهش دهد.
طبق اظهار كارشناسان محیط زیست گیلان، 120 منطقه بحرانی از نظر پسماند در استان شناسایی شده كه بیشتر آنها در مناطق روستایی و در كنار رودخانه ها قرار دارند و زباله های شهرداری ها هم در این مناطق دفع می شوند. 21 مركز دفن زباله از جمله در منطقه سراوان، خمیران انزلی، لاهیجان، سیاهكل و تالش در كنار منابع آبی سطحی (رودخانه ها) پذیرای بیشترین میزان زباله های استان هستند.
علاوه بر تولید زباله های شهری، برآوردها حاكی از تولید بین 300 تا 400 گرم زباله در روز توسط هر مسافر در گیلان است كه این زباله ها ، به زباله های ساكنان استان افزوده می شود. بر اساس آخرین آمار، سه كارخانه كمپوست در شهرهای رودسر، رشت و انزلی فعال هستند.
صرفنظر از اقدامات و تدابیر انجام شده، امروزه در دنیا از زباله به عنوان طلای كثیف یاد می شود به گونه ای كه با روش هایی همچون كمپوست، می توان ارزش افزوده ایجاد كرد. كارشناسان حوزه انرژی معتقدند با دور ریختن زباله، علاوه بر آلودگی محیط زیست، بخش عظیمی از منابع تجدید پذیرمان نیز از بین می رود این درحالیست كه در كشورهای توسعه یافته، از صنعت بازیافت به عنوان یكی از راهكارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر از این بخش بهره گرفته می شود.
كلانشهر رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد كه به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یك میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
7286/2007
۰ نفر