۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۴۱
کد خبر: 82714950
T T
۰ نفر
عفونتهای بیمارستانی عامل مرگ سالانه 16 میلیون نفر در جهان

مشهد- ایرنا- مسئول ایمنی بیمار سازمان بهداشت جهانی گفت: سالانه 16 میلیون نفر در سطح جهان بر اثر عفونتهای همراه بیمار مرتبط با مراقبتهای بیمارستانی جان خود را از دست می دهند.

پروفسور 'دیدیر پیتت' روز سه شنبه در 'همایش بهداشت دست و تاثیر آن در عفونتهای بیمارستانی' در مشهد افزود: ابتلا به عفونتهای بیمارستانی و مها آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و هیچ نظام مراقبت بهداشتی در جهان نمی تواند ادعا كند كه این مشكل را حل كرده است. دستهای تمیز و بهداشتی نقش 50 درصدی در كاهش عفونتهای بیمارستانی دارند.
وی كه در سال 2012 به عنوان نامزد دریافت صلح نوبل در زمینه بهداشت دست انتخاب شده بود ادامه داد: برنامه بهداشت دست برای مهار عفونتهای بیمارستانی در همه كشورها اجرا خواهد شد.
مسئول ایمنی بیمار سازمان بهداشت جهانی گفت: در سالهای گذشته اقدامات خوبی در زمینه بهداشت دست و مهار عفونت در بیمارستانهای مشهد انجام شده كه قابل تقدیر است.
دبیر همایش بهداشت دست و تاثیر آن در عفونتهای بیمارستانی نیز گفت: عفونتهای بیمارستانی از دلایل مهم بیماریها و مرگ و میرهای ناشی از آن در بیمارستانها و مراكز درمانی به شمار می روند.
دكتر محمدحسن اعلمی افزود: بین 10 تا 15 درصد بیماران در بخشهای بستری، به عفونتهای بیمارستانی مبتلا می شوند.
وی همچنین به ابتلا یك سوم بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه به عفونتهای بیمارستانی اشاره و بیان كرد: با گسترش عفونتها مقاومت بدن به آنتی بیوتیكها افزایش می یابد كه این موضوع آسیب بیماران و صرف هزینه گزاف را در پی دارد.
دبیر همایش بهداشت دست و تاثیر آن در عفونتهای بیمارستانی ادامه داد: بهداشت دست ركن اصلی پیشگیری از ابتلا به عفونتهای بیمارستانی است. هم اكنون رعایت بهداشت دست حتی در میان كادر بهداشتی و درمانی در بیمارستانها و مراكز درمانی بسیار كم است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این همایش گفت: عفونت و مقاومت در برابر آنتی بیوتیك هزینه های زیادی را به نظام بهداشت و درمان تحمیل می كند. بهداشت دست بهترین راهكار در این زمینه است.
دكتر شاپور بدیعی افزود: اجرای برنامه بهداشت دست در مراكز درمانی راهكار مناسبی در پیشگیری از عفونتها و مقاومت در برابر آنتی بیوتیك به شمار می رود و دانشگاه علوم پزشكی مشهد گامهای موثری در این زمینه برداشته است.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی مشهد تاكنون همكاری خوبی را با سازمان بهداشت جهانی در راستای اجرای برنامه های بهداشت دست داشته است.
همایش بهداشت دست و تاثیر آن در عفونتهای بیمارستانی با حضور اعضای هیات علمی،پزشكان و كارشناسان مرتبط در بیمارستان اكبر مشهد تا 11 آبان ادامه دارد.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین كریم زاده
3027/1858