۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۴
کد خبر: 82715584
T T
۰ نفر
چهارمین معدن نیترات دنیا در كهگیلویه و بویراحمد قرار دارد

یاسوج- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد گفت: كشف نخستین ذخیره معدنی نیترات كشور در بخش دیشموك كهگیلویه و بویراحمد ،ایران را در جمع كشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

كشور های آمریكا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.
داریوش دیودیده روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: با توجه به قرار گرفتن این معدن در منطقه كمتر توسعه یافته دیشموك كهگیلویه، بهره‌برداری از این معدن ،توسعه بخش دیشموك را شتاب می دهد.
وی با بیان اینكه ایران در حال حاضر وارد كننده این ماده معدنی راهبردی است، افزود: با كشف این معدن كشور علاوه بر اینكه از واردات نیترات بی نیاز شده ،زمینه صدور آن به خارج از كشور نیز فراهم می شود.
ایرنا اظهار داشت: نخستین ذخیره نیترات كشور در منطقه لیراب كهگیلویه و بویر احمد از سوی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور كشف شده است.
دیودیده بیان كرد: حجم ذخیره معدن نیترات دیشموك بیش از 605 هزار تن با عیار آن 8/1 درصد برآورد شده است.
وی عنوان كرد: نیترات ماده معدنی مهمی است كه در حوزه های مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع كاربرد دارد.
به گفته وی ، پایداری این معدن حدود 300 سال تخمین زده می شود.
بخشدار دیشموك در شهرستان كهگیلویه نیز گفت: معدن نیترات دیشموك یكی از طرح های آینده دار كهگیلویه و بویراحمد است كه سالها بدون هیچ فعالیتی راكد مانده بود و هم اینك توسط دولت تدبیر و امید فعال شده است.
حسن امیریان افزود: در معدن نیترات بخش دیشموك بیش از 400 نوع مشتقات تولید خواهد شد.
بخشدار دیشموك گفت: نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموك می تواند این بخش را به قطب صنعت استان كهگیلویه و بویراحمد تبدیل كند.
وی ابراز داشت: تاكنون ساختمان های اداری و برخی تجهیزات صنعتی معدن نیترات دیشموك دایر شده و فعالیت های آن مطابق برنامه ریزی ادامه دارد.
میزان ذخیره كلی نیترات معدن لیراب افزون بر یك میلیون تن پیش بینی شده كه ذخیره 180 هزار تنی آن قطعی و با توجه به وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی معدن، روش استخراج روباز پیش بینی شده است.
شماری از مردم بخش دیشموك از توابع شهرستان كهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال 1385شمسی در نامه ای به رییس جمهوری وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموك شدند.
معدن لیراب دیشموك در سال 1380 توسط وزارت صنایع و معادن وقت كشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده كمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم و جامعه اطلاع رسانی شد.
براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شكوفا شدن دارد.
حدود ۳۰ درصد از صادرات استان در حوزه معادن است .
بخش دیشموك یكی از بخش‌های محروم استان كهگیلویه و بویراحمد است.
بنابر سرشماری مركز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموك شهرستان كهگیلویه در سال 1395 بیش از 22 هزار نفر بوده است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
9868/1662