۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82715962
T T
۰ نفر
چند معلمی در دوره ابتدایی با اهداف تربیتی نظام آموزشی كشور مغایر است

قم- ایرنا - مولف كتاب های قرآن دوره ابتدایی با تاكید بر این كه در دوره ابتدایی تحصیلی باید درس های قرآن و هدیه های آسمانی به همراه درس های دیگر توسط یك معلم تدریس شود، گفت: چند معلمی در دوره ابتدایی از نظر تربیتی روش صحیحی نیست و مغایر با اهداف تربیتی نظام آموزشی كشور است.

به گزارش ایرنا، رضا نباتی روز چهارشنبه در دومین همایش استانی رابطان دین و قرآن ویژه معاونان آموزش ابتدایی مدارس قم در سالن همایش های خانه معلم شماره یك این استان، اظهار داشت: این شیوه آموزشی هر چند به نفع معلمان است، ولی نتایج تربیتی مطلوبی در پی ندارد.
وی با بیان این كه در حال حاضر در برخی از مدارس ابتدایی، معلم درس های قرآن و هدیه های آسمانی، از معلم دیگر درس ها جداست، گفت: معلمی كه در دوره ابتدایی قرآن درس ندهد، دیگر دغدغه تربیتی نخواهد داشت و ارتباطی بین دروس مختلف نیز ایجاد نمی شود، در حالی كه پیوند دادن آموزش روخوانی قرآن با آموزش روخوانی فارسی و حتی آموزش بقیه درس ها ضروری است و باید به صورت همزمان با یك معلم واحد صورت گیرد.
نباتی یادآور شد: یك معلم دوره آموزش ابتدایی طبق تعهدی كه داشته است، موظف است همه درس ها را آموزش دهد.
وی افزود: بررسی ها حاكی از موفقیت چشمگیر در دوره ابتدایی در حوزه مسائل تربیتی است و علت اصلی آن نیز این است كه یك معلم در كنار درس هایی مانند ریاضی و علوم تجربی، قرآن را نیز آموزش می دهد و دانش آموزان مسائل اخلاقی، نماز، روزه و حجاب را خوب یاد می گیرند و در درس های دیگر هم خوب پیش می روند.
وی گفت: آموزش و پرورش درصدد است، بنا بر سیاست های جدید نه تنها در دوره آموزش ابتدایی بلكه در دوره متوسطه نیز آموزش قرآن و هدیه های آسمانی را با بهره گیری از ظرفیت معلم های دروس دیگر انجام دهد.
نباتی همچنین با اشاره به محور بودن معلم در بحث آموزش، مطابق سند تحول آموزش و پرورش تصریح كرد: در فرایند آموزش دانش آموزان باید از كتاب عبور كنیم، چراكه وقتی به یك معلم گفته می شود فقط محتوای كتاب درسی را تا پایان سال تحصیلی آموزش بدهد، خلاقیت و انگیزه او به تدریج از بین می رود.
مطالعات ابتدایی و تطبیقی طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال 67 آغاز شد و با اجرایی شدن نظام 3-3-6 در سال تحصیلی 92-91 كلید خورد.
وی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه و كلیدی معاونان آموزشی در مدارس ابتدایی اذعان داشت: معاونان آموزشی حلقه اتصال بین صف و ستاد هستند، چراكه بین آن چیزی كه در دستورالعمل آموزشی پیش بینی شده با آن چیزی كه در مدارس انجام می شود، خیلی تفاوت وجود دارد.
وی معاونان آموزش ابتدایی را ترمیم كننده نواقص و ضعف های موجود توصیف كرد و افزود: در وضعیت فعلی مقوله تربیت باید در راستای امر آموزش، مكمل و پیش برنده آن باشد، ولی به یك وضعیت واژگون كننده تبدیل شده است.
نباتی با بیان این كه آموزش و پرورش 2 مفهوم كاملا یكسان است و هر 2 در یك كلمه یعنی تربیت خلاصه می شود، افزود: باید به جای وزارت آموزش و پرورش، عبارت وزارت تربیت را مورد استفاده قرار دهیم.

** معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش استان قم نیز در این همایش گفت: معاونان آموزشی با توجه به نقش ویژه آموزشی كه در مدرسه ایفا می كنند، خیلی خوب می توانند معلمان را در اداره كلاس و آموزش همراهی كنند.
ناهید پناهنده افزود: درس هدیه های آسمان و قرآن فارغ از موضوع هایی كه در چارچوب وظیفه های سازمانی می گنجد، از یك ویژگی مهم برخوردار است و
فراتر از این وظایف مطالب و موضوع های این كتاب های درسی است.
وی افزود: قرآن كتاب زندگی همه مسلمانان است و از آنجا كه دوره ابتدایی پایه گذار آموزش و یادگیری دانش آموزان به شمار می آید، اگر در این مقطع تحصیلی بحث دین و قرآن خوب فرا گرفته شود، دانش آموزان در دوره های بعدی تا مقاطع بالاتر و تخصصی مشكل اعتقادی نخواهند داشت.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: رضا علیمحمدی
۰ نفر