۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82718871
T T
۰ نفر
سن سكته مغزی در اردبیل كاهش یافته است

اردبیل - ایرنا - رئیس بیمارستان علوی اردبیل گفت: بر اساس آمارهای موجود سن سكته مغزی در اردبیل امسال نسبت به سال های گذشته پایین آمده است.

به گزارش ایرنا ، دكتر وحید عباسی روز شنبه در نشست خبری كه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی سكته مغزی برگزار شد، افزود: این بیماری كه سومین علت مرگ و میر در دنیا است پیش تر معمولا در سنین بالاتراز 50 سال اتفاق می افتاد كه متاسفانه در سال های اخیر به كمتر از 50 رسیده است.
وی بیان كرد: در 6 ماه اول سال جاری 751 مورد سكته مغزی در اردبیل رخ داده كه اغلب آنها بعد از درمان منجر به بهبودی شده است در حالی كه در مدت مشابه سال های قبل مبتلایان به این بیماری بیشتر از این بود.
وی گفت: احتمال پایین آمدن سن سكته مغزی در 20 سال آینده بیشتر است و لازم است شهروندان قند خون ، فشار زیاد ، چربی و چاقی مفرط را كنترل كنند.
دكتر عباسی درباره سكته مغزی ناشی از استرس افزود: استرس هم در سكته مغزی دخیل است ولی دخالت استرس 100 درصد نمی تواند باشد.
رئیس بیمارستان علوی اردبیل به عامل اصلی سكته مغزی اشاره كرد و گفت: مهم ترین عامل سكته مغزی سن بالا ، فشار خون ، دیابت ، چربی ، اختلالات قلبی و عوامل ژنتیكی می باشد كه لازم است شهروندان ضمن رعایت رژیم غذایی در كنترل این علایم با مراجعه به پزشك احتیاط لازم را داشته باشند و در صورت بروز هر گونه علایم سكته مغزی با 115 تماس بگیرند تا در موعد مقرر درمان شوند.
وی با بیان اینكه بیشتر بیماران سكته مغزی با تاخیر به بیمارستان مراجعه می كنند ،اظهار كرد: پیگیر هستیم بیماران سكته مغزی از طریق آمبولانس هوایی به بیمارستان اعزام شوند كه در صورت تحقق این امر میزان مرگ و میر ناشی از سكته مغزی هر چند بیشتر نیست ولی به مراتب پایین می آید.
دكتر عباسی از راه اندازی ساختمان جدید بلوك زایمان در این بیمارستان خبر داد و گفت: این ساختمان در اردبیل با 30 درصد ظرفیت و با تجهیزات محدود راه اندازی شده و قرار است بخش زایمان بی درد و زایمان در آب هم بزودی راه اندازی شود.
وی از رسانه ها خواست درباره ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و كنترل بیماری های سكته مغزی اطلاع رسانی بیشتری داشته باشند.
بیمارستان علوی اردبیل در سال 1354 راه اندازی شده و اكنون دارای بخش های تخصصی مغز و اعصاب ، زنان و زایمان و چشم است.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
7110/ 1257