به گزارش ایرنا محمدحسن واحدی روز شنبه در جریان بازدید از نمایشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی در مشهد افزود: در این حوزه، قابلیت های خوبی در مشهد وجود دارد كه عرصه مناسبی برای ورود سرمایهگذاران است.
وی با اشاره به اینكه زائران سالانه به صورت میانگین حدود 90 هزار میلیارد ریال در مشهد هزینه میكنند، افزود: بین 18 تا 20 هزار میلیارد ریال از این میزان صرف خرید سوغات میشود كه رقم قابل توجهی است.
واحدی به عرضه كالاهای وارداتی در بازار سوغات مشهد اشاره و اظهار كرد: حدود 70 درصد كالاهای موجود در بازار سوغات مشهد محصولات چینی است كه نشان می دهد آنان به خوبی از ظرفیت منطقه ما استفاده كردهاند.
وی با اشاره به راهاندازی كارگروه سوغات در استانداری خراسان رضوی، تصریح كرد: موضوع مهم، ایجاد نمایشگاههایی برای آشنایی مخاطبان با برندهای فعال در حوزه سوغات زائر است تا از این طریق به تدریج برندهای غیرمجاز حذف شود؛ همچنین سوغات زائر باید با رویكرد تمركز بر تولیدات داخلی باشد.
وی با اشاره به طرح جامع زیارت استان و تعریف ١٣ بسته اجرایی برای این طرح گفت: سوغات زائر زیرمجموعه بسته اقتصاد و زیارت تعریف شده كه سوغات فرهنگی و غیرفرهنگی را شامل میشود و بر این مبنا در این حوزه برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینكه كارگروهی زیر نظر معاونت اقتصادی استانداری بحث سوغات را دنبال میكند و چند سرمایهگذار نیز به این حوزه وارد شدهاند، تصریح كرد: بهصورت میانگین سالانه حدود ٢٥ میلیون زائر داخلی و 2 میلیون زائر خارجی به مشهد سفر میكنند كه این جمعیت حدود 90هزار میلیارد ریال هزینه میكنند.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینكه اداره كل میراث فرهنگی استان بانك اطلاعاتی از تولیدكنندگان فعال در عرصه سوغات زائر را در اختیار دارد، به مدیرعامل شركت 'به نشر' آستان قدس رضوی پیشنهاد كرد تا با استفاده از این بانك اطلاعاتی برای شناسایی تولید كنندگان و برقراری ارتباط با آنها برای نمایش و عرضه محصولات آنان، نسبت به حذف واسطه ها از این طریق اقدام كرده و هزینهها را برای خریداران كاهش دهند.
واحدی با اشاره به اجرای طرح 'مبدا تا مبدا' به صورت غیررسمی در استان، بیان كرد: با توجه به این كه بهنشر هم اكنون امكان فروش این محصولات را ندارد، میتواند سوغات فرهنگی زائر خود را در این سایت معرفی و از این طریق نسبت به فروش آنها اقدام كند.
مدیرعامل شركت بهنشر نیز در بخشی از این جلسه فعالیتهای دبیرخانه پروژه سوغات فرهنگی زائر رضوی را در عرصه سوغات زائر، ادامه اقدامات كارگروه سوغات و معاونت زیارت استانداری دانست.
حسین سعیدی با اشاره به عملیاتی شدن برنامههای بهنشر در حوزه سوغات زائر، گفت: این اقدامات مقدماتی نشاندهنده ظرفیتهای بسیار زیاد موجود در این عرصه است.
وی با بیان اینكه برنامه راهبردی سوغات سوغات فرهنگی زائر رضوی بهنشر برای بازه زمانی پنج ساله تدوین شده، خاطرنشان كرد: در حال حاضر امكان فروش محصولات در نمایشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی فراهم نیست اما تا پایان ماه صفر این امكان نیز فراهم میشود.
خبرنگار:فاطمه یوسفی**انتشار دهنده:علی اصغر ایزدی
1906/5132
معاون استاندار خراسان رضوی تاكید كرد؛
ضرورت برندسازی در سوغات مشهد
۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۹:۰۳
کد خبر:
82719575
مشهد – ایرنا – معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امروز در حوزه سوغات بویژه فرهنگی نیازمند برند سازی و بومی سازی تولیدات هستیم.