۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82720292
T T
۰ نفر

توصیه های پلیس به زائران اربعین حسینی

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82720292
توصیه های پلیس به زائران اربعین حسینی

اردبیل - ایرنا- معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان اردبیل در اطلاعیه ای برای داشتن یك سفر معنوی ایمن توصیه هایی به زائران اربعین حسینی ارایه كرد.

به گزارش ایرنا ، در این اطلاعیه كه روز یكشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت آمده است: برای برگزاری هرچه بهتر مراسم با شكوه كنگره عظیم اربعین، مشتاقان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) ملزم به رعایت كردن توصیه ها و هشدارهایی كه از سوی پلیس ارائه می شود، هستند تا سفری ایمن و سرشار از معنویت و در كمال برنامه ریزی و امنیت را داشته باشند.
بر این اساس، زائران برای خروج از كشور با گذرنامه معتبر كه حداقل دارای 6 ماه اعتبار است، اقدام كنند و اگر گذرنامه معتبر ندارند به هیچ عنوان به مبادی مرزی مربوطه مراجعه نكنند ، دارا بودن گذرنامه معتبر كفایت نمی كند و فرد متقاضی طبق شرایط و ضوابط در قانون گذرنامه باید از اجازه خروج معتبر در سیستم پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا برخوردار باشد و زائران در صورت نداشتن گذرنامه معتبر در نخستین فرصت برای اخذ گذرنامه به دفاتر پلیس +10 در سراسر استان مراجعه كنند.
این اطلاعیه افزوده است: یكی از شرایط اخذ اجازه خروج یا درخواست صدور گذرنامه دارا بودن كارت هوشمند خدمت وظیفه است؛ بنابراین اقدام به هوشمند كردن كارت معافیت یا خدمت برای دارندگان كارت های قدیمی اجباری است، اگر احتمال ممنوعیت خروج شخص متقاضی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی محتمل است، قبل از اقدام به سفر شخص به مدیریت گذرنامه مراجعه كند تا از وضعیت خروج از كشور خود مطمئن شود.
پلیس اردبیل به زائران توصیه كرده است كه از اعتماد به افراد ناشناس كه با گرفتن مبالغی، پیشنهاد اخذ روادید عراق را در اسرع وقت به آنها می دهند، خودداری كنند، زیرا روادیدهایی كه به این گونه افراد تحویل داده می شود، جعلی است.
این اطلاعیه همچنین به زائران اربعین هشدار داد كه در حین سفر نیز به همراه داشتن گذرنامه و روادید معتبر در هنگام خروج از مبادی مرزی برای اتباع ایرانی و خارجی الزامی است و تاكید می شود زائران هنگام خروج از گیت گذرنامه در مبادی خروجی مرزی كشور نسبت به ممهور كردن مهر خروج در گذرنامه خود توسط افسر پلیس گیت مرزی اقدام كنند، عدم اقدام به این امر تبعات و پیگرد قانونی برای مسافر در بردارد.
همچنین بعضی اوقات مشاهده می شود برخی زائران اقدام به استفاده از گذرنامه افراد غیر، جهت خروج از مرز می كنند. این موضوع بجز اینكه برای فرد استفاده كننده از گذرنامه غیر، به عنوان تخلف و تخطی از قانون محسوب می شود برای صاحب اصلی گذرنامه نیز تبعات قانونی به همراه دارد ، گذرنامه در طول سفر به عنوان سند هویتی برای مسافر تلقی می شود ، لذا حفظ و نگهداری از آن اهمیت بسزایی دارد و اگر گذرنامه زائر به هر دلیل مفقود شود امكان ورود به كشور پس از طی مراحل قانونی برایش امكان پذیر می شود. زائر در صورت گم و یا جدا شدن از بستگان و یا فقدان گذرنامه در حین سفر به كنسولگری ایران در عراق مراجعه كند.
بر اساس هشدار نیروی انتظامی ، زائران به منظور حفظ امنیت جانی و تامین سلامت فردی و گروهی از مرزهای مجاز اعلامی و در مسیر مشخص شده، تردد كنند، همچنین در هنگام سفر با ماموران و كاركنان مرزی برای تسهیل در تردد در مناطق مرزی همكاری نزدیك داشته باشند و باید به افرادی كه در پوشش های مذهبی، قصد تهییج مردم به عدم رعایت قانون را دارند، توجه نكنند و در صورت برخورد با این گونه افراد، آنها را به ماموران انتظامی و امنیتی معرفی كنند.
همچنین زائرانی كه دارای روادید دسته جمعی هستند باید همگی به صورت همزمان و با حضور راهنمای گروه كه روادید گروهی به نام وی صادر شده به گیت های كنترل گذرنامه مراجعه كنند.
نیروی انتظامی استان اردبیل در ادامه اعلام كرده است كه پس از مراجعت از سفر عتبات نیز ارائه گذرنامه توسط زائران در هنگام ورود به گیت گذرنامه در مبادی ورودی مرزی به كشور برای ممهور شدن مهر ورود در گذرنامه توسط افسر پلیس مستقر در گیت مرزی الزامی است، عدم اقدام به این امر تبعات و پیگرد قانونی برای مسافر در بردارد.
زائران از تجمع و ازدحام در مبادی ورودی خودداری كنند و ضمن حفظ آرامش خود، دیگران را نیز به این امر دعوت كنند و در مبادی ورودی و خروجی با ماموران كنترل مرزی و نهادهای امنیتی و انتظامی تعامل و همكاری های لازم را داشته باشند و از بحث و جدل با آنها پرهیز كنند.
این اطلاعیه افزوده است: با توجه به انبوه بازگشت ها در برگشت به كشور، زائران نسبت به افراد كهنسال و كودكان اهتمام داشته و به آنها در طول مسیر كمك كنند.
خبرنگار : گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018