۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۸:۴۷
کد خبر: 82721016
T T
۰ نفر
نگهداري بيش از 2 هزار جلد كتاب نفيس در كتابخانه ملي سيستان وبلوچستان

زاهدان- ايرنا- رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان گفت: بيش از 2 هزار جلد كتاب نفيس در كتابخانه ملي استان در فضايي كاملا استاندارد نگهداري مي شود.

قاسم سياسر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 71 جلد كتاب چاپ سنگي و 84 نسخه خطي قديمي به عنوان گنجينه هاي فرهنگي در كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان نگهداري مي شود.
وي افزود: قديمي ترين نسخه خطي موجود در كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان با عنوان «الرقاق» با موضوع حديث 706 سال قدمت دارد.
وي گفت: همچنين 97 هزار جلد كتاب در كتابخانه ملي استان نگهداري مي شود كه بيشتر آنها توسط مرحوم سياوش پرواز و ايرج افشار سيستاني اهدا شده است.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان با اشاره به اينكه بيشتر كتاب هاي موجود در كتابخانه ملي استان اهدايي است اظهار داشت: همچنين 25 هزار نسخه از نشريات مختلف و بيش از چهار هزار نسخه پايان نامه در اين مجموعه نگهداري مي شود.
سياسر افزود: 2 هزار و 805 نفر عضو كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان هستند و از منابع آن استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: افراد مراجعه كننده به كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان مي توانند 37 هزار مورد منبع غير كتابي (دست نوشته، عكس و تابلو نقاشي و غيره) را مشاهده كنند.
وي گفت: همچنين پنج ميليون و 602 هزار برگ سند تاريخي در آرشيو اسناد ملي سيستان و بلوچستان نگهداري مي شود كه 800 هزار برگ از آن با تلاش نيروهاي محدود اين مجموعه در بررسي بايگاني ادارات استان امسال آرشيو شده است.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان افزود: امسال 50 هزار و 695 كيلو گرم اوراق فاقد ارزش و امحايي ادارات استان براي بازيافت به تهران ارسال شده است.
وي ادامه داد: با امحاي اين اسناد هزار و 200 متر مربع از فضاي بايگاني ادارات سيستان و بلوچستان آزاد شده است.
وي گفت: بيش از سه هزار نفر از ابتداي امسال تاكنون از خدمات آرشيوي مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان بهره مند شدند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حيدري گرجي **انتشاردهنده: حيدر سراياني