۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82724299
T T
۰ نفر
حركت كاروان نمادين اسراي كربلا در بابل / چهره مازندران اربعيني شد

ساري - ايرنا - كاروان نمادين اسراي كربلا براي چهاردهمين سال متوالي روز چهارشنبه در آستانه اربعين حسيني با حضور دلدادگان اهل بيت عصمت و طهارت از جاي جاي مازندران از آستانه امامزاده قاسم (ع) بابل به سوي تكيه اعظم درونكلاي غربي اين شهرستان به حركت درآمد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، عزاداران حسيني صبح امروز از نقاط مختلف شهرستان بابل و استان مازندران با تجمع در آستانه امامزاده قاسم (ع) ، ابتدا به نوحه خواني و سينه زني پرداختند و سپس كاروان اسرا را براي پيمودن مسير تا تكيه اعظم درونكلاي غربي بدرفه كردند.
اين كاروان كه برخي از همراهان آن پياده و برخي نيز سوار بر اسب و شترند ، با پيمودن 40 منزلگاه روز پنجشنبه به تكيه اعظم درونكلاي غربي مي رسند.
درونكلاي غربي از تواقع بخش بابلكنار سالانه در ايام تاسوعا و عاشورا و نيز اربعين حسيني ميزبان هزاران نفر از عاشقان اهل بين عصمت و طهارت از اقصي نقاط كشور است و مسافت آن از امامزاده قاسم (ع) بابل هم 20 كيلومتر است كه همراهان اين كاروان نمادين سرگذشت جانگداز ورود اسراي كربلا به شام و ظلم و ستم رفته بر خاندان نبوت در واقعه كربلا را در اين مسير براي مردم روايت مي كنند.
دهها نفر از مردان ، زنان و كودكان اين كاروان به همراه سرهاي نمادين بريده 18 تن از شهداي دشت نينوا با پوشش سبز ديده مي شوند و سربازان نمادين يزيد با پوشش قرمز و در دست داشتن سرنيزه همراهي مي كنند و عده اي نيز در بخش هايي از مسير عبور كاروان ، با پذيرايي از كاروانيان ، عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نشان مي دهند.
اهالي روستاهاي مسير حركت كاروان هم با دود كردن اسپند و قرباني كردن گوسفند از اسراي نمادين دشت نينوا و همراهان استقبال و با پهن كردن سفره ناهار و شام و پخش نذورات مانند آش شله زرد، خرما ، حلوا و شير پذيرايي مي كنند.
احمد فاطمي مسئول برپايي كاروان نمادين اسراي كربلا در بابل در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت : كاروان نمادين اسراي كربلا ظهر اربعين هر سال با استقبال چندين هزارنفر از مردم منطقه وارد مسجد اعظم درونكلاي غربي مي شود و آئين نوحه خواني همراه با سينه زني و زنجير زني با حضور پرشور عزاداران حسيني در اين مكان برگزار مي شود.
وي بيان كرد : برپايي آئين تعزيه و ناهار دهي از ديگر برنامه هاي عزاداران حسيني در حسينيه اعظم روستاي درونكلاي غربي هنگام ورود كاروان نمادين اسراي كربلا است .
فاطمي اظهار داشت : بر اساس نوشته هاي تاريخي ، اهالي اين روستا از حدود 500 سال پيش هر ساله در روز تاسوعاي حسيني ميزبان جمع زيادي از عزاداران حسيني هستند و در اين روز هر خانواده درونكلايي با تهيه ناهار و گشودن درب منزل خود بر روي عزاداران حسيني كه از اقصي نقاط شهرستان بابل و ديگر مناطق مازندران و كشور به اين منطقه مي روند ، از آنان پذيرايي مي كنند.
گفته مي شود هر سال دستكم حدود يكهزار نفر از ساير نقاط كشور براي تماشا و شركت در آئين عزاداري مردم درونكلاي غربي به اين منطقه سفر مي كنند.
دست اندركاران برگزاري اين آئين پرقدمت مذهبي آمار كل شركت كنندگان آن را در چند سال گذشته دستكم 20 هزار نفر برآورد كردند.
خبرنگار : زينب حبيب پور گودرزي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654