۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۱
کد خبر: 82724598
T T
۰ نفر

عراقي ها؛ ميهمان نوازان شايسته اربعين حسيني(ع)

۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۱
کد خبر: 82724598
عراقي ها؛ ميهمان نوازان شايسته اربعين حسيني(ع)

كربلا – ايرنا – مراسم اربعين اين سال ها به لطف ميهمان نوازي و پذيرايي گرم عراقي ها و حضور جمعيت ميليوني از سراسر جهان رنگ و بوي ديگري به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، شيعيان عراق كه پيش از سرنگوني صدام و نابودي حزب بعث اجازه عزاداري نداشتند عشق به اباعبدالله الحسين (ع) و عزاداري براي سيد و سالار شهيدان در قلب ها و دل هايشان شعله ور بود و با نابودي صدام اين عشق و ارادت جنبه علني به خود گرفت.
عراقي ها طي اين سالها آنقدر ميزبانان خوبي براي زائران امام حسين (ع) بودند كه همه ساله به اين تعداد افزوده مي شود. بر اساس پيش بيني ها در مراسم اربعين امسال بيش از 20 ميليون نفر از سراسر جهان در عراق و شهرهاي مذهبي اين كشور و به خصوص كربلاي معلا حضور مي يابند.
موكب به معني مكاني براي پذيرايي و استراحت، اصطلاح جديدي است كه طي اين سالها به ادبيات فرهنگي ايران اضافه شده است و عراقي ها با راه اندازي موكب و دادن چاي ،آب و انواع مواد غذايي به اندازه وسع و قدرت خود از زائران پذيرايي مي كنند و در اين راه كم نمي گذارند.
در اين سالها، ايرانيان نيز براي پذيرايي از زائران امام حسين (ع) به كمك برادران عراقي شتافته اند و با راه اندازي موكب هايي از زائران ميليوني اباعبدالله (ع) پذيرايي مي كنند.
محمد ناجي كاظم مسوول موكب خادم حضرت زهرا (س) در عراق در گفت و گو با خبرنگار اعزامي ايرنا گفت: بعد از سقوط رژيم صدام ، موكب خود را در كربلا راه اندازي كردم و با دادن سه وعده غذا به زائران از آنان پذيرايي مي كنيم و اين پذيرايي تا سه روز بعد از اربعين ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به خدمات و پذيرايي خوب موكب هاي ايراني وعراقي خاطر نشان كرد: از موكب هاي ايراني مي خواهيم وقتي كه كارشان تمام شد مواد غذايي اضافه را به ما بدهند تا آنها را براي پذيرايي از زائران به مصرف برسانيم.
كاظم خاطر نشان كرد: هر چند موكب هاي ايراني غذاهاي خوشمزه اي طبخ مي كنند، اما ايراني ها از غذاهاي عراقي نيز استقبال مي كنند و در اين سال ها ايرانيان زيادي در اين موكب به ما كمك كرده اند و حتي خانواده هاشان در منازل ما اسكان دارند.
اين موكب دار كربلايي در خصوص اسراف نذري ها در مراسم اربعين گفت: ما به جاي غذاهاي هميشگي همچون چلو وخورش، ساندويچ هاي سرد ارائه مي كنيم واين موضوع سبب مي شود كه در مواد غذايي اسراف كمتري شود.
وي در خصوص هزينه هاي موكب نيز اظهار داشت: ما پانزده نفر هستيم كه هزينه هاي موكب را كه حدود 13 ميليون دينار است در طول سال ذخيره مي كنيم.
عبدالله مدلول يكي ديگر از موكب داران كربلا كه اهل نجف است گفت: در نجف بستگان ما چهار موكب دارند و امسال اين موكب را در كربلا راه اندازي كرديم تا از زائران اباعبدالله (ع) پذيرايي كنيم.
وي اظهار داشت: البته امسال موكب هاي ايراني از نظر كمي و كيفي پيشرفت خوبي داشته اند و كمكي هم از دست ما برآيد براي آنان دريغ نمي كنيم.
مدلول در خصوص استقبال زايران ايراني از غذاهاي عراقي گفت: مهم غذايي است كه براي زوار امام حسين (ع) طبخ مي شود چه ايراني باشد وچه عراقي. ما همه مديون امام حسين (ع) هستيم و از بركت آن امام بزرگوار در زندگي هيچ حاجتي نيست كه امام حسين (ع)، اباالفضل العباس (ع) و حضرت زينب (س) آن را برآورده نكنند و كسي نيست كه از امام حسين (ع) چيزي بخواهد و دست خالي برگردد.
اين موكب دار عراقي با غير قابل توصيف كردن جمعيت ميليوني حاضر در كربلا تصريح كرد: به لطف اباعبدالله (ع) اين تعداد زائر بدون هيچ مشكلي در عراق حضور مي يابند و پذيرايي مي شوند و سالم به زادگاه خود باز مي گردند. البته زيارت يك توفيق و نعمت الهي است كه خدا به هر كسي كه بخواهد مي دهد و اميدوارم كساني كه تاكنون نتوانسته اند به زيات امام حسين (ع) بيايد به زودي اين فرصت نصيبشان شود.
وي در خصوص اسراف نذري ها در ايام اربعين گفت: براي آنكه اسراف نشود در ظروف كوچك از زايران پذيرايي مي كنيم و اگر فردي دوباره نذري خواست به او مي دهيم و اين كار سبب مي شود كه از اسراف جلوگيري شود.
احمد جواد مسوول موكب آل صدر نيز در اين گفت و گو گفت: اين موكب از 12 سال قبل راه اندازي شده است و در طول روز سه وعده غذا از جمله غذاهاي دلخواه ايرانيان و همچنين ميان وعده ارائه مي دهيم.
وي در خصوص زائران ايراني اظهار داشت: ايراني ها هر سال با حضور در موكب به ما كمك مي كنند و حضور فعالي دارند. عراق و ايران كشور واحدي هستند و هيچ مشكلي با يكديگر ندارند.
جواد تصريح كرد: همه ساله بر تعداد زائران در اربعين حسيني افزوده مي شود و ما عراقي ها از اين بابت خوشحال مي شويم. خانه ها و حسينه هاي ما به روي آنها باز است و به استقبالشان مي رويم . در طول سال براي فرا رسيدن اربعين لحظه شماري مي كنيم تا خدمتگزار زائران باشيم.
وي از رسانه ها به خصوص رسانه هاي ايران خواست مراسم اربعين را به طور كامل پوشش دهند وموكب هاي عراقي را نيز در كنار موكب هاي ايراني به تصوير بكشند.
1067/ 1770*1049
خبرنگار: رضا رمضاني /انتشار دهنده : مريم كاظمي