۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۴
کد خبر: 82725842
T T
۰ نفر
تئاتر ایران بی نیاز از نمایشنامه خارجی نیست

تهران - ایرنا - نویسنده و كارگردان نمایش «كسوف» با تاكید بر لزوم تقویت نمایشنامه نویسی گفت: تئاتر برای بالا نگه داشتن سطح كیفی خود بی نیاز از نمایشنامه های خارجی نیست.

ایوب آقاخانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینكه باید بزرگان درام نویسی تئاتر در ایران مورد توجه قرار گیرند، تصریح كرد: با این كار می توان بازار كار تئاتر را رونق بخشید زیرا اگر این بازار تقویت نشود انگیزه نمایشنامه نویسان بزرگ از بین رفته و كار كیفی تولید نخواهد شد.
وی نمایشنامه ایرانی را مناسب نیاز جامعه تئاتر امروز دانست و تاكید كرد: این موضوع باعث نمی شود كه از نمایشنامه های خارجی بی نیاز باشیم.
آقاخانی افزود: دیدگاه حذف نمایشنامه خارجی به تئاتر آسیب می رساند زیرا باعث زیر پا گذاشتن استانداردهای جهانی خواهد شد.
نویسنده نمایش «تكه های سنگین سرب» با تاكید بر اینكه باید در كنار آثار داخلی از نمایشنامه های خارجی نیز استفاده شود، خاطرنشان كرد: بعضی از افراد در جهان برتر هستند همانطور كه نمی توانیم حافظ و سعدی را از شعر جهان حذف كنیم، نباید چخوف و شكسپیر را از تئاتر ایران كنار بگذاریم.
وی با بیان اینكه نیاز به مدیریت آمار اجراهای ایرانی و خارجی وجود دارد، اظهار كرد: با ایجاد فرصت برای نمایشنامه نویسان ایرانی می توانیم افزایش اجرا نیز داشته باشیم تا به لحاظ آماری كمتر از نمایشنامه های خارجی استفاده شود اما نمی توانیم صحنه را از متن خارجی خالی كنیم.
نویسنده و كارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» بیان كرد: نداشتن نمایشنامه خارجی بر صحنه تئاتر ایران باعث مسابقه دادن با خود و عدم رشد كیفی می شود زیرا نمی توانیم در سطح جهانی كیفیت آثار را بسنجیم.
كارگردان نمایش «پزشك نازنین» با اشاره به كمبود فیلم های سینمایی خارجی در پرده سینماهای ایران خاطرنشان كرد: این روند باعث شده است سطح استاندارد جهانی را در سینمای خود نداشته باشیم و فضای مسابقه را برای افزایش كیفیت از دست بدهیم.
به گفته آقاخانی، نداشتن جریان پویای ادبیات جهان بر صحنه تئاتر ایران به نفع هیچكس نیست و نباید هنر جهان را نادیده گرفت زیرا كمكی به این عرصه نمی كند.
فراهنگ ** 7561 **1055
خبرنگار: سارا كریمیان**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر