۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۵۵
کد خبر: 82727868
T T
۰ نفر
فعاليت ورزشي و برنامه غذايي سالم تا 60 درصد از بروز ديابت جلوگيري مي كند

اصفهان- ايرنا- عضو هيات مديره موسسه خيريه ديابت اصفهان گفت: فعاليت روزانه ورزشي، تحرك و داشتن برنامه غذايي سالم تا 60 درصد از بروز بيماري ديابت در مردم جلوگيري مي كند.

ديابت يا بيماري قند يك اختلال سوخت و سازي (متابوليك) در بدن است. در اين بيماري توانايي توليد هورمون انسولين در بدن از بين مي‌رود يا بدن در برابر انسولين مقاوم شده و بنابراين انسولين توليدي نمي‌تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد.
به گزارش ايرنا، دكتر ' علي كچويي ' روز يكشنبه در جمع خبرنگاران در موسسه خيريه ديابت اصفهان، افزود: ديابت، بيماري شايع، مزمن، پيشرونده، پر عارضه و پر هزينه است اما از طرفي اين بيماري قابل پيشگيري و كنترل مي باشد و مي توان با يك رژيم غذايي سالم و تحرك داشتن تا حد زيادي از بروز آن حتي در افرادي كه پيش زمينه ارثي دارند، پيشگيري كرد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: بيشتر افراد ديابتي به ديابت تيپ 2 مبتلا و دچار چاقي، پيش زمينه هاي ارثي، كبد چرب، چربي خون و فشار خون بالا هستند.
وي با تاكيد بر اينكه ديابت، بيماري ساده اي نيست كه با خوردن قرص درمان شود، افزود: لازم است افراد در معرض خطر ابتلا به اين بيماري، غربالگري شوند تا با شناخت به موقع آنها از بروز و پيشرفت بيماري جلوگيري شود.
كچويي همچنين ديابت را دليل عمده سكته هاي قلبي و پيوند كليه در كشورمان دانست و گفت: حدود هفت تا هشت درصد افراد بالغ در كشورمان مبتلا به اين بيماري هستند.
وي اضافه كرد: حدود 12 درصد از افراد بالاي 30 سال در استان اصفهان مبتلا به اين بيماري هستند و تخمين زده مي شود حدود 12 درصد از افراد بالاي 30 سال جمعيت استان نيز دچار پري ديابت ( ديابت پنهان يا در معرض خطر ابتلا) باشند.
به گفته وي در مجموع مي توان گفت حدود يك سوم از جمعيت استان يا مبتلا به ديابت هستند يا در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.
اين فوق تخصص غدد داخلي، آموزش مقابله با ديابت و پيشگيري از اين بيماري را بسيار مهم دانست و گفت: يكي از علائم ابتلا به ديابت داشتن قند ناشتا بالاي 126 و پري ديابت داشتن قند ناشتا بين 100 تا 125 است.
قائم مقام رييس موسسه خيريه ديابت اصفهان نيز در اين نشست گفت: تا كنون اين موسسه هزينه تامين پمپ انسولين براي 61 كودك را تامين كرده است.
' محمد طيفوري ' بابيان اينكه هزينه هر پمپ انسولين نزديك به 70 ميليون ريال است، افزود: هزينه ماهانه استفاده از اين پمپ حدود 2 ميليون و 500 هزار ريال است كه همه آنها براي اين كودكان توسط خيران اصفهان تامين مي شود.
وي با اشاره به اينكه چاقي در بين مردم اصفهان زياد است، گقت: شاخص توده بدني (BMI) بايد بطور متوسط بين 18 تا 25 باشد اما در تعداد قابل توجهي از مردم به 30 يا 35 رسيده است كه اين موضوع نقش بسزايي در شيوع بيماري ديابت دارد.
شاخص توده بدني، سنجشي آماري براي مقايسه وزن و قد يك فرد است.
طيفوري همچنين بيان كرد: تخمين زده مي شود حدود 300 هزار نفر مبتلا به ديابت در كلانشهر اصفهان زندگي مي كنند.
بر اساس اعلام دكتر باقر لاريجاني رئيس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، ۱۱.۵ درصد مردان ايران و ۱۲.۹ درصد زنان ايراني ديابت دارند و بيش از ۱۰ درصد از جمعيت بالاي ۲۵ سال كشور به ديابت مبتلا هستند.
19 تا 25 آبان ماه در ايران هفته ملي ديابت است و هر يك از روزهاي اين هفته به يك عنوان نامگذاري شده است.
جمعه 19 آبان روز «مادران محور تغذيه سالم و پيشگيري از ديابت در خانواده»، شنبه 20 آبان روز «آموزش اساس پيشگيري و درمان ديابت»، يكشنبه 21 آبان روز «دانش آموزان و ديابت»، دوشنبه 22 آبان «رسانه و ديابت»، سه شنبه 23 آبان «زنان و ديابت»، چهارشنبه 24 آبان «بارداري و ديابت» و پنجشنبه 25 آبان روز «ورزش همگاني، فعاليت بدني و كاهش بار بيماري ديابت» نامگذاري شده است.
23 آبان مصادف با 14 نوامبر سالگرد تولد 'فردريك بانتينگ' كاشف انسولين بعنوان روز جهاني ديابت نامگذاري شده است.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسيه معيني ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر