۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82733349
T T
۰ نفر

كم آبی، مشكل نگران كننده عراق پس از داعش

۲۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82733349
كم آبی، مشكل نگران كننده عراق پس از داعش

بغداد - ایرنا - خشكی هایی از بامداد روز سه شنبه در بخشی هایی از رودخانه دجله كه از مركز بغداد می گذرد، پیدا شد و همزمان برخی از مسئولان در عراق از 'كم آبی' به عنوان چالش نگران كننده جدید این كشور بعد از پیروزی بر تروریسم داعشی یاد كردند و برخی بر آن عنوان 'جنگ آب' نهاده اند.

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگار ایرنا، با نزدیك شدن به فصل بارندگی ها در عراق، خشكی های جزیره واری در سطح رودخانه دجله، در بغداد پدیدار شد كه از حالا زنگ خطر كم آبی را در این كشور كه به طور ویژه بر دو رودخانه دجله و فرات برای تامین نیازی آبی خود، اتكاء دارد، به صدا در آورده است.
وزیر منابع آبی عراق اوایل ماه نوامبر جاری برای نخستین بار زنگ خطر كم آبی را در كشورش به خاطر شروع آبگیری سد بزرگ 'ایلیسو' تركیه در بهار آینده، به صدا در آورد.
زلزله یكشنبه شب گذشته (12 نوامبر 2017) و فرسایش بخشی از كوه های مشرف بر سد دربندیخان از توابع استان سلیمانیه در شمال بغداد، بار دیگر مساله معضل آب را از عامل خارجی به عامل داخلی و احتمال فروریختن بعضی از سدهای عراق در نتیجه زلزله احتمالی، در این كشور به طور جدی مطرح كرد.
توصیه كمیته عالی آب عراق به ریاست 'حیدر العبادی' نخست وزیر این كشور در 13 نوامبر 2017 درخصوص اوضاع ذخایر آبی و سیاست آبی عراق برای آینده و طرح های راهبردی دولت در خصوص تامین آب زمین های كشاورزی، بیش از پیش كارشناسان را نسبت به آینده آبی عراق نگران كرده است.
نایب رئیس كمیسیون كشاورزی و آب در پارلمان عراق امروز (پنجشنبه) به صراحت اعلام كرده است كه مشكل بعدی عراق پس از پیروزی بر گروه تروریستی داعش، توطئه هایی است كه تحت عنوان جنگ آب، با آن روبه رو است.
'منصور البعیجی' با انتشار بیانیه ای گفته است كه بعد از خنثی كردن طرح آمریكایی – صهیونیستی علیه عراق و منطقه، توطئه گران، عراق را در آستانه جنگ آب با كشورهای همجوار قرار داده اند و درصدد قطع كامل منابع آبی این كشور هستند.
وی یادآور شدكه تركیه با ساخت چندین سد، میزان سهمیه آب عراق را به شدت كاهش داده و این امر بر اوضاع داخلی این كشور اثر گذاشته است.
به گفته وی، عراق به دلیل جنگ آبی كه علیه اش به راه افتاده در معرض یك فاجعه است و این امر در مناطق جنوب و مركز كشور به طور برجسته بروز كرده و باعث مهاجرت كشاورزان از اراضی زراعی شده است.
البعیجی از دولت عراق خواسته است كه تركیه و سوریه را به عنوان همسایگان بالادست منابع آبی عراق در دو رودخانه دجله و فرات تحت فشار بگذارد تا سهمیه آبی عراق را بدهند و خاطرنشان ساخته است كه در غیر این صورت یك فاجعه بزرگ در انتظار عراق است.
همچنین مشاور وزیر منابع آبی عراق به خبرگزاری 'الفرات' وابسته به جریان حكمت ملی به رهبری 'سید عمار حكیم' گفته است كه منابع آبی عراق امسال به میزان 35 درصد كاهش یافته است.
'ظافر عبدالله' افزوده است كه تمامی شواهد حاكیست كه عراق در سال آینده با شرایط خشكسالی روبه رو است و اگر این وضعیت ادامه یابد، اوضاع بدتر می شود.
وی یادآورشدكه مشكل كم آبی دارای ابعاد خارجی از جمله شرایط طبیعی و سیاست های آبی كشورهای همجوار بالادست دو رودخانه دجله و فرات و همچنین اوضاع داخلی و تعرض به سهمیه آبی دیگر استان های پایین دست است.
وزیر منابع آبی عراق به تازگی دست تسلیم را بالا برده و از ناتوانی خود در حل معضل كم آبی سخن گفته است امری كه سبب شده برخی از نمایندگان پارلمان عراق درخواست بركناری او را بكنند.
'ناظم الساعدی' رئیس كمیسیون خدمات در پارلمان عراق گفته است كه به دلیل عجر و ناتوانی وزیر منابع آب عراق از حل مشكل كم آبی در كشور، بهتر است هرچه زودتر استعفا كند.
كارشناسان در عراق معتقدند كه سدهای بزرگی كه تركیه بر رودخانه های دجله و فرات ساخته یكی از عوامل اصلی كاهش سهمیه آب عراق است.
تركیه عملیات ساخت سد ایلیسو را در 2006 آغاز كرد و پیش بینی شده بود كه در 2019 به پایان برسد اما به نظر می رسد ساخت این سد بزرگ پیش از موعد مقرر آن به پایان رسیده و از بهار آینده آبگیری آن آغاز می شود.
براساس گزارش ها، با ساخت این سد عظیم 56 درصد منابع آبی عراق كه از طریق رودخانه دجله برای اراضی عراق تامین می شود، از دست می رود.
سد آتاتورك كه در 1992 بر روی رودخانه فرات احداث شد، دیگر سد بزرگ كشور تركیه است كه میزان سهمیه آب دو كشور سوریه و عراق را كه در پایین دست این سد قرار دارند، كنترل می كند.
علاوه بر این تلاش تشكیلات منطقه كردستان عراق برای حفظ منابع آبی در سدهای بزرگ واقع در این منطقه از جمله دربندیخان و دوكان و تلاش برای ساخت سدهای جدید و از طرفی نگرانی از آسیب رسیدن به سدهای موجود در صورت وقوع یك زمین لرزه دیگر در این كشور، نگرانی ها را در خصوص آینده آبی عراق بیشتر كرده است.
سرقت آبی یا تجاوز به سهمیه آبی استان های پایین دست و از همه مهمتر، كاهش بارندگی های جوی در طول سنوات اخیر، از دیگر عوامل خارجی و داخلی هستند كه عراق را نسبت به آینده كم آبی در این كشور نگران كرده است.
شبد**خاورم *353*380*1010
انتشار:حسن معظمی