ساخت اتاق 12 متري براي زلزله‌زدگان از آخر آبان/ نايلون؛ مهمترين نياز فعلي

كرمانشاه- ايرنا- استاندار كرمانشاه گفت:‌ از روز دوشنبه يا سه شنبه هفته آينده اسكان موقت زلزله‌ زدگان استان همزمان در مناطق شهري و روستايي آغاز مي شود.

هوشنگ بازوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در مرحله اسكان موقت يك اتاق حدود 12 متري به همراه يك انباري براي نگهداري اسباب و وسايل خانواده‌هاي زلزله ‌زده ساخته مي شود كه البته اين انباري ممكن است يك چادر باشد.
وي عنوان كرد: قرارداد ساخت اسكان موقت با طرف سازنده فردا شنبه نهايي و جزئيات آن اعلام مي شود.
به گفته بازوند، ‌اين اتاق ها در كنار خانه هاي آسيب ديده زلزله زدگان ساخته مي شود تا پس از بازسازي ساختمان هاي تخريب شده، براي مردم قابل استفاده باشد.
زلزله كرمانشاه به هفت شهرستان و يك هزار و 950 روستاي استان كرمانشاه خسارت وارده كرده و طبق برآورد اوليه دست كم 31 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي آسيب كلي و جزئي ديده اند؛ يعني حداقل بايد 31 هزار اتاق براي زلزله زدگان ساخته شود.

** نايلون،‌ مهمترين نياز فعلي
طي چند روز گذشته هزاران خودروي شخصي، ‌وانت و كاميون مملو از چادر، ‌پتو، ‌پوشاك و اقلام خوراكي از سراسر كشور راهي مناطق زلزله زده استان كرمانشاه شده اند.
اكنون وضعيت به گونه اي است كه مسئولان تاكيد دارند، ديگر نيازي به اين اقلام وجود ندارد.
استاندار كرمانشاه به ايرنا گفت كه 'اكنون مهمترين نياز مردم در مناطق زلزله زده نايلون و تا حدودي وسايل گرمايشي است.'
بازوند همچنين تاكيد كرد: مردم نيكوكار و خير كشورمان كمك هاي خود به زلزله زدگان را به سمت كمك نقدي ببرند و به شماره حساب اعلام شده از سوي هلال احمر واريز كنند.

**توزيع نامناسب كمك‌ها
حجم كمك هاي ارسالي و البته توزيع بي برنامه و نادرست آن از روز پنجشنبه، سبب ايجاد صحنه هاي ناراحت كننده اي شده است.
اين در حالي است كه برخي مناطق دورافتاده به اين اقلام اضافي نيازمند هستند؛ البته سيل كمك هاي ارسالي بسيار بيشتر از حجم تقاضاي كنوني است و به همين دليل مسئولان تاكيد دارند نوع كمك ها بسته به نياز زماني بايد تغيير كند و حتما استمرار باشد.
استاندار كرمانشاه هم با تاييد وجود مشكل در توزيع كمك هاي مردمي در مناطق زلزله زده گفت: اين نحوه توزيع بيشتر از سوي مردم نيكوكاري است كه خودشان اقدام به خريد، ‌انتقال و توزيع كمك ها مي كنند.
او اظهار داشت: اين كار در روند توزيع خلل ايجاد مي كند اما بناي ما سخت گيري بر مردم نيكوكار و ممانعت از ابراز حس نوع دوستي و همدلي آنان نيست و نمي خواهيم آنان را براي دادن كمك ها به هلال احمر اجبار كنيم.
زلزله 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله، 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب مركز كرمانشاه رخ داد كه تاكنون(ظهر جمعه) 436 كشته و بيش از 10 هزار و 179 مصدوم در استان داشته است.
شدت اين زمين لرزه به اندازه اي بود كه كل غرب كشور تا بخش هايي از تهران را لرزاند و مردم چندين كشور منطقه به ويژه عراق آن را احساس كردند.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسي ** انتشاردهنده:علي مولوي