۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۲:۳۷
کد خبر: 82734221
T T
۰ نفر
گزارش ایرنا از 28 صفر در نجف/ سنت زیارت میلیونی درایام رحلت پیامبر اكرم (ص)

نجف - ایرنا- براساس گفته مسئولان عتبه علوی ، چند میلیون زائر مسلمان از عراق و سایر كشورهای مسلمان از جمله ایران، در اجرای یك سنت دیرینه طی روزهای اخیر به مناسبت سالگرد رحلت نبی اكرم(ص) وارد نجف شده و بارگاه امام اول شیعیان علی (ع) را زیارت كرده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس یك سنت دیرینه عراقی ها در ایام رحلت پیامبر اكرم (ص) راهی نجف اشرف می شوند تا به جانشین، پسر عم و داماد پیامبر اكرم (ص) و كسی كه پیامبر او را جان خود توصیف كرد، تسلیت بگویند.
امسال نیز بسیاری از زائران ایرانی و خارجی، شیعه و سنی و حتی علاقه مندان به اسلام و پیامبر اكرم و امام علی ع از سایر ادیان راهی نجف شدند تا در سالگرد رحلت پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله (ص) در این شهر حضور داشته باشند.
نجف به همین مناسبت این روزها سیاه پوش است ، زائران عزادار در داخل صحن و سرای حضرت علی (ع) و در سوگ پیامبر اكرم بر سر و سینه می زنند و مشغول عزاداری هستند و گروه گروه از یك باب وارد حرم می شوند و به دلیل ازدحام و تراكم جمعیت ، از در دیگر خارج می شوند.
فائق الشمری رئیس دفتر روابط عتبه علوی، در خصوص مراسم امسال بیست و هشتم صفر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از نجف گفت، مراسم امسال از چند منظر با سال های گذشته فرق داشت كه از جمله متصل شدن اربعین حسینی به این ایام بود و بخشی از زائران از همان روز بعد از اربعین روانه نجف شدند.
وی گفت، بر همین اساس بسیاری از موكب های خدمت رسانی مربوط به اربعین ، همچنان به فعالیت خود و ارائه خدمات به زوار ادامه دادند و خدماتی مانند اسكان، تغذیه، حمل و نقل و پزشكی، به تبع آن ادامه یافت.
الشمری ، با بیان اینكه فضای زیارت و مراسم امسال بسیار روان و روند آن موفقیت آمیز بود، گفت ، در این خصوص هماهنگی ها میان مسئولان و دستگاه های ذیربط محلی و پلیس و نیروهای امنیتی در سطح عالی جریان داشت و هیچ اختلال امنیتی در طول این مراسم میلیونی رخ نداد.
این مقام اطلاع رسانی در آستان مقدس علوی، در خصوص ارائه خدمات رسانه ای و تبلیغاتی نیز گفت، درطول مراسم امسال بخش رسانه ای عتبه برای 15 شبكه ماهواره ای امكانات پخش مستقیم و ارائه خدمات رایگان فراهم كرد.
تهیه و توزیع 750 هزار زیارتنامه و بروشور از هنگام مراسم اربعین در عتبه علوی را یادآور شد و در خصوص تعداد زائران امسال نیز گفت كه با توجه به همزمان شدن ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) با روزهای جمعه و شنبه كه در عراق تعطیل رسمی است، بسیاری از عراقی ها از فرصت تعطیلات برای زیارت امسال استفاده كردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از نجف اشرف، مسیر پیاده روی كه در ایام اربعین از نجف به كربلا بود، در چند روز گذشته تغییر جهت داد و ستونی بزرگ از زائران در این بزرگراه از كربلا به سمت نجف به راه افتادند.
موكب ها نیز اگرچه نه به تعداد و گستردگی ایام اربعین، اما فعال بودند و به زائران زیارت امیرالمومنین علی(ع) خدمات ارائه می كردند.
زائران بر اساس یك سنت دیرینه می گویند، حرم مقدس علی (ع)، بهترین مكان برای عرض تسلیت و عزاداری در سالگرد رحلت پیامبر اكرم(ص) است، عزاداری در حرم مردی كه پیامبر او را جان خود معرفی كرده بود.
برای مراسم گرامیداشت رحلت پیامبر امسال نه فقط از سراسر عراق كه از كشورهای مختلف نیز آمده اند؛ از جمهوری اسلامی ایران خیلی ها بعد از اربعین حسینی به كشور برنگشتند و به نجف آمدند تا پایان ماه صفر و به همین مناسبت از كشورهای افغانستان و جمهوری آذربایجان و نیز كشورهای حوزه خلیج فارس این روزها در نجف اشرف به سر می برند.
امسال یك هیات از شیعیان زیدیه نیز به مناسبت رحلت پیامبر اكرم(ص) وارد نجف شد كه در آن یحیی الدیلمی از علمای یمن نیز همراه هیات است.
سامیه المرزوقی بانویی از كشور تونس نیز برای زیارت 28 صفر به نجف آمد و مسئولان عتبه علوی از وی استقبال كردند.
عتبه علوی ، امسال برای پاسخ به سئوالات شرعی زائران یك برنامه ریزی گسترده كرد بطوری كه 38 مكان را تعیین كرد تا 60 تن از طلاب حوزه نجف در چارچوب این برنامه به سوالات زائران پاسخ دهند.
در كنار موكب های خدمات رسانی به زوار امام علی (ع)، دارالضیافه حضرت نیز روزانه بیش از 65 هزار پرس غذا در سه نوبت میان زائران توزیع كرد و بسیاری از زائران بر سر سفره مولا علی (ع) نشستند.
بخش تبلیغات عتبه علوی هم با راه اندازی یك نرم افزار ، امكان مشاهده همزمان و زنده مراسم زیارت امام علی (ع) در ایام رحلت پیامبر اكرم (ص) توسط میلیون ها تن از شیعیان و محبان اهل بیت (ع) را فراهم كرد كه به دو زبان فارسی و عربی طراحی شده بود.
موضوع جابجایی و حمل و نقل زائران ، از مهمترین دغدغه های مسئولان نجف بود كه برای مدیریت آن، اداره نقلیه عتبه علوی با بكار گیری 100 دستگاه اتوبوس و 60 وسیله نقلیه سبك اقدام به جابجایی زائران ، بویژه افراد سالخورده و معلولان كرد.
مراسم امسال رحلت پیامبر اكرم (ص) روز شنبه در شهر نجف پایان می یابد و این شهر كه از اول ماه صفر به دلیل قرارداشتن بر سر راه اصلی زائران اربعین، در شرایط ویژه قرار داشته و اصلی ترین مركز اتراق و تجمع زائران بعد از كربلاست، به زندگی عادی بر می گردد و دستگاه ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی، امور عادی را از سر خواهند گرفت.
خاورم*1*1770*380*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری