به گزارش ایرنا هم اینك تنها در خیابان های گرگان مركز استان گلستان بیش از یكهزار تاكسی فرسوده تردد دارند كه علاوه بر آلوده سازی محیط با توجه به مشكلات فنی این گونه خودروها ،سلامت مسافران نیز درخطر است.
از سوی دیگر به گفته دست اندركاران حمل و نقل و پایانه ها در جاده های شهری و روستایی گلستان 636 مینی بوس فرسوده در حال خدمت رسانی هستند كه جایگزینی آن با خودروهای نو باعث توسعه درآمدزایی برای رانندگان و تامین سلامت مسافران خواهد بود.
به گزارش ایرنا در حوزه شهری هم اینك در مجموع سه هزار و 142 تاكسی در سطح مركز استان گلستان به مسافران خدمت رسانی می كنند كه به گفته رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان عمر برخی از آنها افزون بر 10 سال است.
احمد سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد كه از تاكسی های فرسوده و سن بالای شهر تاكنون 300دستگاه نوسازی شده و 50 دستگاه نیز بدون جایگزین به حوزه حمل و نقل شهری گرگان افزوده شده است.
وی افزود كه حدود 300 دستگاه تاكسی فرسوده شهر نیز در انتظار دریافت كد رهگیری برای نوسازی هستند.
به گزارش ایرنا تاكسی های شهر گرگان در 30 خط و در قالب 250 ایستگاه به مسافران خدمت رسانی می كنند.
مهندس سالاری در توضیح نوع تاكسی ها گفت كه در این شهر 826 دستگاه پراید، 538 دستگاه پژو، 627 دستگاه روآ، 808 دستگاه پیكان، 274 دستگاه سمند و 69 دستگاه انواع ون در امر جابجایی مسافران شهری فعالیت دارند.
به گفته وی؛ همچنین تعداد 16 شركت با 838 دستگاه خودرو، جابجایی دانش آموزان مدارس استان را برعهده دارند؛ در این پیوند 119 آژانس تاكسی تلفنی با یكهزار و 79 دستگاه خودرو نیز در سطح شهر فعال هستند.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان افزود: این سازمان با 108 دستگاه خودرو عمومی شامل 99 اتوبوس، 4 دستگاه مدیل باس و پنج مینی بوس در سطح شهر خدمت رسانی دارد كه از این مجموع 20 دستگاه فرسوده و از رده خارج است كه در مرحله فروش از طریق مزایده قرار دارد.
وی؛ میانگین عمر ناوگان اتوبوس های این سازمان را افزون بر 11 سال اعلام كرد و یادآور شد كه روزانه 40 هزار مسافر با این خودروها در 36 خط و به طول 318 كیلومتر جابجا می شوند.
به گزارش ایرنا برنامه ریزی حمل و نقل شهری به عنوان مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر و شكل دهی به محیط و ارتقـای كیفیت زندگی بوده و ضعف دسترسی و ساختار نامناسـب این شبكه و نارسایی آن درحوزه تردد عابران و خودروها و وسایل نقلیه نامناسب و فرسوده مشكلات و گره های بسیاری در ترافیك شهرها ایجاد كرده و آلوده سازی محیط زیست را درپی دارد.
از همین رو از سال 87 با تصویب هیات دولت اولین برنامه اِسقاط خودروهای فرسوده در ایران شكل گرفت، یكی از چالش های اصلی در این بخش تامین منابع مالی بود و با توجه به وارد نشدن خودروسازان به این حوزه و محدود بودن منابع مالی دولتی این طرح به كندی اجرایی شد.
رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان در خصوص مشكلات فرسودگی خودروها گفت: روزانه گزارش های مردمی در خصوص خطرات و مشكلات فرسودگی خودروها دریافت می كنیم.
مهندس سالاری افزود: این فرسودگی ضمن افزایش مصرف سوخت باعث آلوده سازی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت شهروندان است.
وی عنوان كرد: همچنین خرابی و فرسودگی خودروها باعث مشكلات ترافیكی در سطح شهر می شود.
به گفته وی؛ در حمل و نقل درون شهری كمبود اتوبوس، میانگین عمر بالای خودروهای در حال خدمت رسانی و درخواست سرویس دهی رایگان ادارات و ارگان های مختلف، لحاظ نكردن خطوط ویژه حركت اتوبوس ها در خیابان های شهر، بالا بودن نرخ لوازم و قطعات یدكی اتوبوس، پرداخت نشدن یارانه سهم وزارت كشور و افزایش چند برابری قیمت اتوبوس از مشكلات درحوزه تعویض این خودروها ی فرسوده است.
وی در خصوص مشكلات بخش تاكسیرانی گفت: نداشتن سهمیه سوخت یارانه ای، یكسان بودن نرخ كرایه تاكسی و سواری های شخصی، نظارت نشدن بر فعالیت شخصی ها، نبود تسهیلات با سود كم جهت نوسازی ناوگان، گران بودن بیمه تاكسی از مشكلات این بخش است كه انگیزه رانندگان را به تعویض خودروهای فرسوده كاهش می دهد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل پایانه های گلستان نیز در این پیوند با اشاره به فعالیت كارگروهی در جهت نظارت از رده خارج كردن خودروهای فرسوده اظهار كرد: در حوزه بین شهری استان بیشترین فرسودگی مربوط به مینی بوس ها با 636دستگاه و معادل 81 درصد مجموع این خودروهای فعال در جاده های گلستان است.
مهدی میقانی به خبرنگار ایرنا گفت كه در استان 7224 دستگاه كامیون، 779 مینی بوس، 225 اتوبوس، 545 دستگاه سواری و 918 دستگاه وانت فعال در سامانه این اداره كل ثبت شده اند.
وی ادامه داد: سن فرسودگی كامیون، مینی بوس، اتوبوس، سواری و وانت به ترتیب 25، 15، 15، 10 و 10سال است.
به گفته وی؛ هم اینك 22 درصد كامیون های فعال در جاده های استان نیز فرسوده بوده كه این مشكل درحوزه اتوبوس و دیگر خودروهای عمومی كمتر است.
میقانی گفت: براساس سیاست های ابلاغی، اولویت در طرح جایگزین با كامیون های از رده خارج است درحالی كه مشكلاتی از قبیل افزایش سن فرسودگی از 25 سال به 35 سال، ارائه وام با نرخ سود بالا و داشتن چندین ضامن از چالش ها در تعویض این خودروها به شمار می رود.
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: در راستای توسعه ناوگان جابجایی بار در استان 111 دستگاه كامیون نو وارد چرخه حمل و نقل شد و در بخش مسافری نیز 7 اتوبوس و 9 دستگاه سواری به این حوزه افزوده شده است.
وی با اشاره به اینكه در نوسازی ناوگان باربری 80 درصد قیمت تمام شده وسیله نقلیه به صورت وام 9 درصد كارمزد با بازگشت 84 ماهه است، تصریح كرد: در راستای كمك به افزایش نوسازی ناوگان باید سود تسهیلات ارائه شده كاهش یابد.
میقانی در خصوص آسیب های استفاده از خودروهای فرسوده گفت: آلودگی هوا بویژه در كلان شهرها، پائین آمدن ضریب ایمنی و خطرات استفاده و حركت این خودروها در جاده ها برای مسافران و دیگر خودروها از جمله آسیب ها است.
وی تاكید كرد: در مسیر نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده ما هم خواهان، متقاضی و هم مطالبه گرهستیم، اما آنچه مهم بوده اینكه بانك (ارائه دهنده وام)، خودروساز و متقاضی راضی باشند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد. این استان بین دو قطب گردشگری شمال كشور و زیارتی مشهد واقع است.
مردم گلستان در 30 شهر و یكهزار و 75 روستا زندگی می كنند، طول جاده های این استان افزون بر 5 هزار كیلومتر شامل اصلی ، فرعی و روستایی است.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
گرگان - ایرنا - حركت تاكسی ها و مینی بوس های فرسوده در خیابان ها و جاده های استان گلستان و استمرار خدمت رسانی آنها، خطری بالقوه در حوزه ترافیك شهری بوده كه هر آن سلامت مسافران و محیط زیست را تهدید می كند.