به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یكی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است كه تكمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری كشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق كشور ایجاد می كند.
این پروژه مهم و حیاتی به طول هزار و 640 كیلومتر كه توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و هم اینك حدود 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، نقش مهمی در جابه جایی كالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی كشور به سایر نقاط ایران و كشورهای همجوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبكه ریلی كشور از سال 1389 آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی توجه ویژه دولت به آن معطوف شود.
توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می كند كه خط ریلی چابهار- زاهدان- میلك- سرخس هرچه سریعتر تكمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحویل بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی كشور ایجاد كنند.
رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارند به طوری كه پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.
هم اینك در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) افزون بر 2 هزار نفر نیروی انسانی و 1200 دستگاه ماشین آلات مشغول كار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی كه راه آهن از آنها عبور می كند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستوركار است كه موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.
اتصال راه آهن چابهار -زاهدان- میلك سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان كه از خط آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد كشور افغانستان را نیز به شبكه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد كرد. هر چند كه افغانستان فاقد راه آهن است اما بازرگانان و تجار این كشور می توانند از راه آهن ایران برای جابه جایی كالاهای خود به سراسر دنیا استفاده كنند.
آماده سازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی كشورهای مختلف همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آژاد چابهار تشویق می كند.
با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس كوتاه ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد كه این خود باعث توسعه شرق كشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می شود.
راهآهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل كرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می كند و سبب توسعه جنوب شرق كشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیتهای تنها بندر اقیانوسی ایران می شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می كند.
توسعه خطوط ریلی كشور و تبدیل استان سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با كشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه یكی از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: تاكنون حدود چهار هزار میلیارد ریال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس مشهد هزینه شده و برای تكمیل آن بیش از 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
ایوب درویشی افزود: در مسیر چابهار - زاهدان 29 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد می شود.
وی مشكلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان كرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر، جابه جایی تاسیسات و پرداخت حقوق كارگران نیاز به پول نقد است.
وی بیان كرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم به موقع تخصیص پیدا كند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تكمیل و بهره برداری می شود.
وی گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های دولت است كه تلاش های زیادی را در این زمینه انجام داده است.
فرماندار چابهار اظهار امیدواری كرد در سال آینده (1397) بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری شود.
به گزارش ایرنا راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد كه از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، یك هزار و ۳۸۰ كیلومتر طول دارد كه در مسیر چابهار- ایرانشهر و زاهدان با ۳۰ ایستگاه، احداث خواهد شد.
برای ساخت این خط آهن 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده كه هم اینك عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ كیلومتر در حال اجراست.
عملیات ساخت این پروژه ملی از سال ۸۹ آغاز شده بود اما به دلیل نبود منبع مالی مدتی به تعطیلی كشیده شد تا اینكه دولت تدبیر و امید قرارداد ساخت آن را در سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا كرد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
چابهار - ایرنا- تكمیل راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تحولات بزرگی در اقتصاد سواحل مَكُّران و حوزه جنوب شرق كشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت كالا و تجارت را به همراه دارد.