۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۶:۳۱
کد خبر: 82737088
T T
۰ نفر

ترامپ زلزله‌زدگان هائیتی را باز می گرداند

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۶:۳۱
کد خبر: 82737088
ترامپ زلزله‌زدگان هائیتی را باز می گرداند

تهران – ایرنا – تارنمای خبری بلومبرگ بامداد سه شنبه گزارش داد؛ دولت آمریكا به طرح اقامت موقت آن دسته از اتباع هائیتی كه در پی زلزله ویرانگر سال 2010 به این كشور مهاجرت كرده بودند، پایان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، این مهاجران كه شمار آن‌ها نزدیك به 60 هزار نفر برآورد شده است، 18 ماه فرصت دارند تا به هائیتی برگردند یا برای كسب اقامت دائم در آمریكا اقدام كنند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا پیش از این در ماه مه گفته بود كه بعید است «وضعیت حفاظتی موقت» این افراد را كه این هفته به پایان می‌رسید، بار دیگر تمدید كند.
«الین دوك» سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریكا روز دوشنبه در همین رابطه مدعی شد كه این اقدام دولت با «بررسی جامع» شرایط پناهجویان مستقر در خاك آمریكا و با توجه به وضعیت رو به بهبود هائیتی صورت گرفته است.
دوك در بیانیه خود در این رابطه گفت: از زمان زلزله 2010 تاكنون شمار افراد بی‌خانمان در هائیتی كاهشی 97 درصدی داشته است.
از جمله منتقدان اصلی اعطای اقامت موقت به برخی پناهجویان در آمریكا «چاگ گرسلی» سناتور جمهوریخواه است كه به تازگی در یك نامه به سرپرست وزارت امنیت داخلی این كشور، ادامه چنین اقدامی را موجب «از دست رفتن مشاغل آمریكایی» دانسته بود.
هم‌اكنون نزدیك به 320 هزار نفر در آمریكا با «وضعیت حفاظتی موقت» زندگی می‌كنند كه بیش از 90 درصد آن‌ها از كشورهای هندوراس، السالوادور و هائیتی هستند.
زلزله هفت ریشتری سال 2010 در هائیتی به عنوان یكی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی دهه‌های اخیر شناخته می‌شود كه نزدیك به 200 هزار كشته و خسارات سنگین به جا گذاشت. به دنبال این حادثه، هزاران نفر از اتباع این كشور به آمریكا مهاجرت كردند.
ترامپ همواره موضع سرسختی در قبال مهاجران و پناهجویان داشته است. وی ژوئیه گذشته (تیرماه) پذیرش هرگونه پناهجو را به مدت چهار ماه متوقف كرد و پس از پایان این بازه زمانی هم سه ماه دیگر را برای بررسی برنامه پذیرش پناهجو از 11 كشور خاص در نظر گرفت.
دولت آمریكا به تازگی در اقدام مشابه دیگری در راستای اجرای سیاست‌های جدید مهاجرتی اعلام كرده بود كه طرح ویژه پذیرش كودكان پناهجو از سه كشور السالوادور، گواتمالا و هندوراس را متوقف می‌كند؛ اقدامی كه نزدیك به 13 هزار كودك را در برزخ كسب مجوز ورود به آمریكا نگه می‌دارد.
شبس ** 9386 *1613* مترجم: مهران معینی جم*انتشار دهنده: عبدالله غفاری