۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82737701
T T
۰ نفر
'احمدفداله' و 'دره كاید' مناطقی محروم در دل رشته كوه زاگرس

دزفول - ایرنا - دهستان های 'احمد فداله' و 'دره كاید' واقع در دل رشته كوه زاگرس در بخش كوهستانی شهیون دزفول ، مناطقی بكر و سرشار از ظرفیت های طبیعی می باشند كه دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده مناسب به سختی امكانپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا فاصله شهر دزفول تا دهستانهای احمد فداله و دره كاید 120 كیلومتر بر روی تابلویی در ابتدای این جاده حك شده اما برای دسترسی به عشایر ساكن در این مناطق و بررسی مشكلات آنها باید حدود 200 كیلومتر با خودرویی كمك دار در جاده ای كم عرض ، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه های خطرناك بیش از هشت ساعت رانندگی كرد.
جاده 120 كیلومتری دزفول تا دهستان های احمدفداله و دره كاید با وجود سخت گذر و سنگلاخی بودن در هر بارندگی در فصل پاییز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زمینی این مناطق با یكهزار و 200 خانوار پراكنده روستایی و عشایری برای چند روز قطع می شود به طوریكه تنها از طریق بالگرد می توان به این مناطق دسترسی پیدا كرد.
پراكندگی جمعیت شش هزار و 500 نفره روستایی و عشایری در وسعتی معادل یكهزار و 364 كیلومتر مربع تامین زیر ساخت هایی چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتی و درمانی را به دلیل نبود جاده مناسب بسیار سخت و هزینه بر كرده است.
اهالی این مناطق در حالی از جاده به عنوان ضروری ترین نیاز خود نام می برند كه به دلیل سخت گذر و مسیر سنگلاخی احمدفداله و دره كاید كه بیشتر به مسیری مالرو شبیه است تا جاده كوهستانی ، برای انتقال یك كیسه آرد از شهر دزفول به این منطقه باید حداقل 150 هزار ریال كرایه پرداخت كنند ضمن اینكه كرایه هر نفر از دهستان های احمدفداله و دره كاید تا شهر دزفول حداقل 500 هزار ریال است.این در حالی است كه اهالی محروم این مناطق در آمد ناچیزی از دامداری سنتی و صنایع دستی اندك عایدشان می شود.
مشاهده كودكان و بانوان در قسمت بار ، وانت نیسان در جاده ای سنگلاخ و سخت گذر
در حالیكه مدت زمان 10 ساعت را باید در وضعیتی سخت در خودرو بسر برند تا به روستا یا محل سكونت خود برسند ، ضرورت ساماندهی جاده مالرو این دهستان های محروم را دو چندان كرده است.
محرومیت در دهستان های احمدفداله و دره كاید كه 28 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل می شود به حدی است كه عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نیز حبیب اله آصفی فرماندار ویژه دزفول ، ‌استاندار خوزستان و جمعی از مدیران اجرایی این استان را برای بازدیدی میدانی به این مناطق محروم دعوت كنند.

**شریعتی اولین استانداری كه به مناطق احمدفداله و دره كاید سفر كرد
اهالی دهستان های احمدفداله و دره كاید كه از چندی پیش در پی باخبر شدن از سفر استاندار خوزستان و هیات همراه و نیز رئیس مجمع نمایندگان خوزستان خود را برای استقبالی گرم از آنها آماده كرده بودند از 'غلامرضا شریعتی' به عنوان اولین مقام عالی دولت در استان خوزستان نام بردند كه شخصا راهی این مناطق شده است.
به گفته اهالی این مناطق محروم ، از بدو شكل گیری دهستان های احمدفداله و دره كاید با قدمتی چند صد ساله این نخستین بار است كه استاندار خوزستان به عنوان مقام عالی دولت در این استان شخصا راهی این مناطق شده و از نزدیك چهره محرومیت در این مناطق را مشاهده كرده است.
حضور شبانه استاندار خوزستان در جمع اهالی دهستان های احمدفداله و دره كاید باعث شد تا روستائیان و عشایر منطقه تا پاسی از بامداد همچنان با استاندار ، مدیران كل هیات همراه و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به گفت و گو نشسته و مشكلات خود را به صورت چهره به چهره با آنها در میان بگذارند.
احداث جاده به عنوان ضروری ترین نیاز از سوی همه اهالی روستاها و عشایر احمدفداله و دره كاید مطرح شد ، ضمن اینكه آبرسانی ، برق رسانی ، ارتباطات مخابراتی ، مدرسه ، خانه بهداشت ، افزایش سهمیه آرد ، وام كم بهره برای مشاغل خانگی و صنایع دستی و رفع موانع پرداخت وام مقاوم سازی منازل روستایی از دیگر مطالبات اهالی این مناطق است كه در گفت و گو با استاندار خوزستان خواستار توجه و رسیدگی به این نیازهای ضروری شدند.
اهالی دهستان های احمد فداله و دره كاید بخش شهیون دزفول در حالی مسایل و مشكلات این منطقه محروم را با استاندار خوزستان در میان گذاشتند كه در ابتدا بارها از خدمات ارائه شده از سوی نظام اسلامی به این مناطق به ویژه راه اندازی اورژانس هوایی 115 كه نقش مهمی در جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار و افراد مصدوم داشته قدردانی كرده و ارادت خود را نسبت به نظام اسلامی و دولتمردان ابراز داشتند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در بازدید میدانی كه 2شبانه روز به طول انجامید از 50 كانون روستایی و عشایری در دهستان های احمدفداله و دره كاید دیدن كرد و ضمن مشاهده محرومیت این مناطق با ساكنان و اهالی محلی چهره به چهره گفت و گو كرد.
استاندار خوزستان در جمع اهالی منطقه دارخلك احمد فداله با تاكید بر پیگیری مطالبات اهالی منطقه گفت:اولویت دولت تدبیر و امید برای كمك به رفع محرومیت از مناطق احمدفداله و دره كاید ، ایجاد جاده مناسب است.
شریعتی اظهار داشت:با تامین جاده مناسب و سهولت دسترسی به این مناطق سایر امكانات و زیر ساخت ها نیز راهی این مناطق می شوند لذا با رویكرد ویژه مشكل جاده دسترسی به مناطق احمد فداله و دره كاید در كارگروهی در استانداری خوزستان پیگیری می شود چرا كه جاده زیر ساخت اصلی توسعه است.
نماینده عالی دولت در خوزستان كه در این سفر مورد استقبال اهالی محروم این مناطق قرار گرفت در خصوص مطالبه اهالی منطقه دارخلك مبنی بر احداث جاده بین این منطقه و باباروزبان در شهرستان لالی كه اداره منابع طبیعی مانع احداث آن شده گفت:احداث جاده دارخلك به باباروزبان شهرستان لالی یكی از مطالبات عمومی اهالی این منطقه است كه با ساخت آن اهالی این منطقه به جای طی مسیر 120 كیلومتری تا شهر دزفول ، با طی مسیری كوتاه می توانند خود را به مركز شهرستان لالی برسانند.
استاندار خوزستان با بیان این نكته كه 'با حفظ منابع طبیعی باید موانع توسعه را از پیش رو برداشت ' گفت: اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان برای حل مشكل تردد اهالی این منطقه باید راهكار صحیح و درست را برای احداث جاده دارخلك - باباروزبان ارائه كند.
شریعتی بیان داشت: علاوه بر جاده دارخلك - باباروزبان لالی ، احداث جاده مناسب در مسیر دهستان های احمدفداله و دره كاید به شهر دزفول نیز پیگیری می شود تا دسترسی اهالی به شهر دزفول برای تامین امكانات و مایحتاج ضروری تسهیل شود.
شریعتی همچنین شنبه شب در جمع اهالی روستای مازوپاریاب گفت: حل مشكل جاده دهستان های احمدفداله و دره كاید با مشاركت بنیاد بركت پیگیری می شود ضمن اینكه
در نخستین گام تلاش می شود تا جاده كوهستانی فعلی ساماندهی و مرمت شود تا تردد هالی با سهولت بیشتری انجام گیرد.
استاندار خوزستان با بیان اینكه باید مناطق محروم احمدفداله و دره كاید از محرومیت خارج شوند گفت:با تامین جاده مناسب سایر زیرساخت ها و امكانات نیز بتدریج راهی این مناطق خواهند شد.

** پرداخت وام اشتغال به ساكنان اهالی احمدفداله و دره كاید
وی به رویكرد دولت تدبیر و امید در راستای اشتغالزایی به ویژه اشتغال روستایی نیز اشاره كرد و با بیان اینكه به منظور پرداخت تسهیلات اشتغالزا با بهره كم به مناطق روستایی ، اعتبار قابل توجهی اختصاص داده شده از بهزیستی و كمیته امداد امام خمینی(ره) خواست تا طرح های اشتغالزا با اولویت اشتغال روستایی و نگاه ویژه به مناطق محروم احمدفداله و دره كاید را معرفی و پیگیری كنند.
استاندار خوزستان افزود:با پرداخت تسهیلات چهار درصد به ساكنان مناطق روستایی باید تلاش كرد تا روستاها و عشایر به عنوان نخستین حلقه در چرخه كار و تولید به جایگاه اصلی خود در اقتصاد كشور بازگردند و این مهم با جدیت در مناطق احمدفداله و دره كاید پیگیری خواهد شد.
عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز كه بارها محرومیت 2 بخش كوهستانی شهیون و سردشت دزفول را بیان كرده در جمع اهالی دهستان های احمدفداله و دره كاید گفت: دولت و مجلس برای كمك به رفع مسایل و مشكلات مناطق محروم كشور همگام بوده و در تعاملی سازنده وارد عمل شده اند.
وی بر رسیدگی فوری به مسایل و مشكلات ساكنان دهستان های احمدفداله و دره كاید به دلیل عمق محرومیت و دوری از شهر دزفول تاكید كرد و گفت: برخی ساكنان این مناطق از كمترین امكانات و زیر ساخت ها محروم بوده و در فقر و محرومیت مطلق بسر می برند.
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ، سفر استاندار خوزستان به عنوان اولین استانداری كه شخصا راهی این مناطق محروم شده و از نزدیك چهره فقر و محرومیت اهالی را مشاهده كرده ستود و گفت: این سفر مقدمه ای برای كمك به رفع محرومیت از چهره این دهستان های محروم است.
معاون امور عمرانی فرمانداری دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از 2 بخش شهیون و سردشت با سه هزار و 700 كیلومتر مربع و 73 درصد مساحت شهرستان دزفول به عنوان مناطقی محروم نام برد و گفت:بیش از 300 روستای بالای 30 خانوار در این 2 بخش وجود دارد.
عبدالحسین پورركنی افزود:با توجه به پراكندگی روستاها در مناطق احمدفداله و دره كاید در نخستین گام با پیشنهاد استاندار خوزستان مقرر شده تا در كارگروهی تخصصی طرح 'تجمیع روستاهای پراكنده ' این مناطق پیگیری و در دستور كار قرار گیرد تا بتوان امكانات و زیر ساخت ها را به سرعت به این مناطق رساند و اهالی نیز با سهولت به امكانات دسترسی داشته باشند.
وی بیان داشت:غیر از اعتبارات استانی كه از قبل برای مناطق محروم احمدفداله و دره كاید مصوب شده نیاز است تا با مساعدت استاندار خوزستان اعتبار دیگری نیز به صورت ویژه به این مناطق اختصاص یابد تا بتوان با سرعت بیشتری به این مناطق محروم كمك كرد.
پورركنی گفت:بازدید میدانی سفر 2 روزه استاندار خوزستان و هیات همراه به این مناطق به صورت كارشناسی جمع بندی شده تا در نشستی در استانداری خوزستان تصمیم مقتضی برای تسریع در حل مشكلات این مناطق با اولویت جاده گرفته شود.
محمدحسین خجسته كیا بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:به دلیل محرومیت حاكم بر مناطق احمدفداله و دره كاید بسیاری از اهالی از این مناطق راهی شهر دزفول شده و یا یا قصد مهاجرت به دیگر مناطق برخوردار دارند.
وی سفر شخص استاندار خوزستان به این مناطق و دیدار چهره به چهره با اهالی را حركتی ارزشمند در راستای تسریع در رفع فقر و محرومیت از این مناطق دانست و گفت:
با احداث جاده از دزفول به دهستان های مذكور خانواده های روستایی كه از منطقه مهاجرت كرده اند بار دیگر به این مناطق بازخواهند گشت و شاهد مهاجرت معكوس از شهر به روستا خواهیم بود.
بخش كوهستانی شهیون دزفول 2 هزار و 892 كیلومتر مربع وسعت دارد.بیش از 70 درصد روستاهای بخش شهیون دزفول فاقد جاده مناسب است.
در بخش شهیون با پنج دهستان سه نوع جاده از جمله جاده آسفالته مركز بخش تا روستای لیوس به طول 35 كیلومتر وجود دارد كه جاده مذكور نیز به دلیل كوهستانی بودن منطقه در هر بار بارندگی تخریب شده و نیاز به بهسازی دارد.
مابقی جاده های بخش شهیون كامل جاده دهستان سیدمحمود ،دهستان احمد فداله و دهستان دره كاید جاده شوسه و سخت گذری است كه رفت و آمد در آنها به سختی انجام می شود.
در بخش شهیون دزفول 372 روستا و آبادی وجود دارد.
6068
گزارش:محمدعلی فریدپناه