۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82738738
T T
۰ نفر

شهرهای خراسان شمالی خسته از آشفتگی بصری

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82738738
شهرهای خراسان شمالی خسته از آشفتگی بصری

بجنورد - ایرنا- مبلمان شهری تجلی پیكره هر شهر محسوب می شود و در حقیقت نقش اصلی آن به عنوان زبان هویت انسان و منظر شهری می تواند چهره شهرها را زیبا كند، اما این وضعیت در خراسان شمالی مطلوب نیست.

به گزارش ایرنا، با وجود تلاش های مسئولان، هنوز بسیاری از زیرساخت ها و امكانات رفاهی برای شهروندان 22 شهر در خراسان شمالی آنطور كه باید مهیا نشده؛ حاشیه نشینی، ترافیك و بافت فرسوده شهرها از مشكلاتی است كه برای مردم و مسئولان این استان به دغدغه تبدیل شده است.
سكونت یك سوم از جمعیت 210 هزار نفری بجنورد مركز خراسان شمالی در مناطق حاشیه ای، زندگی در بافت فرسوده و مشكلات ترافیكی از جمله مشكلاتی است كه وجود آن مورد تایید مسئولان و متولیان شهری نیز هست و به اذعان آنان هنوز درخواست ها و نیازهای مردم برای مطلوب كردن مبلمان شهر خوب پاسخ داده نشده است.
كارشناسان می گویند شهر همچون موجودی زنده است كه حیات دارد و باید بتواند اسباب رفاه، آسایش و آرامش شهروندان را فراهم آورد. آنان، شهرسازی را نوعی مداخله در سیر تكاملی شهرها می دانند و نبود مدیریت یكپارچه در شهرها علت اساسی در حل نشدن مشكلات عنوان می كنند.

* شهرها خسته از آشفتگی بصری
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره گفت: شهرسازی جدید با بی توجهی به پیشینه تاریخی و غلبه عوامل مادی بر معنوی، مفهومی غریب و بی معنا یافته و شهر خسته از هرج و مرج، از نظر كالبدی دچار اغتشاش بصری است و درك افراد از محیط های شهری مخدوش شده است.
سیدمحسن موسوی اظهار كرد: شهر عرصه زندگی است، تصمیم گیری در عرصه زندگی باید بر عهده متخصصان شهری باشد، در واقع فاصله گرفتن از بعد مادی و اهمیت یافتن حیات معنایی و معنوی، باید سر آغاز ایجاد تحولات اساسی در سیاست های مدیریتی، كیفیت برنامه ریزی، سازماندهی و اداره امور شهر بر اساس هویت ایرانی – اسلامی باشد.
وی افزود: وظیفه شهرداری و شهرسازان است كه به نیازهای شهری، حفظ ارزش های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و هویت شهری، آینده نگری برای شهر و اعتدال بخشی به سكونت تمام اقشار جامعه درچارچوب برنامه های توسعه ای شهر با هدف حل مشكلات شهروندی و ایجاد شرایط بهتر برای زیستن، هنرمندانه پاسخ بگویند و شهر را محیطی زیبا، شاداب و پویا كنند.
وی خاطرنشان كرد: تلاش برای اجرای حداكثری عدالت اجتماعی در استفاده و تخصیص منابع عمومی و توجه به همه نقاط شهری، بخصوص حاشیه ها ومناطق محروم شهر، با هدف جبران سریع كمبودها و سهل انگاری های تحمیل شده بر این مناطق، مبنای عمل باشد تا بر این اساس فرصت تعامل های اجتماعی را افزایش داد.

* كارها به دست غیرشهرسازان افتاده است
یك كارشناس ارشد شهرسازی در این باره گفت: یكی از اهداف علم شهرسازی، ایجاد محیط آرام در شهر و تامین آرامش و آسایش روانی برای شهروندان است كه اكنون شهرسازی ما با علم شهرسازی فاصله بسیار دارد.
علیرضا شایسته افزود: یكی از علت های موفق نبودن در رسیدن به اهداف، به دست گرفتن كارها به افراد غیر شهرسازان است و تاكنون از توان و مهارت فنی شهرسازان در شهرسازی آنگونه كه باید استفاده نشده است.
وی با بیان اینكه شهروندان بجنورد از مشكلات ترافیكی رنج می برند افزود: مشكل پاركینگ در شهر بجنورد گریبانگیر شهروندان است و این مشكل همچنان حل نشده باقی مانده است.
این كارشناس ارشد شهرسازی اظهار كرد: یكی از راهكارها برای برون رفت از این مشكل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است اما رغبت مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی كم است و در این باره حمل و نقل عمومی نتوانسته است رضایت مردم را به دست آورد.
وی تصریح كرد: نبود اجرای سیستم گردش تاكسی ها و ناكار آمدی در حمل و نقل عمومی برای سفرهای شهری یكی از معضلات ترافیكی در بجنورد است.
شایسته اظهار كرد: سكونت مردم در بافت فرسوده و نامقام شهری از دیگر دغدغه های شهرسازی است.
وی، حاشیه نشینی را از دیگر مشكلات شهرسازی در بجنورد عنوان كرد و گفت: دوسوم جمعیت 210 هزار نفری شهر بجنورد در حاشیه ها زندگی می كنند و از رفاه شهری مناسبی برخوردار نیستند و در مناطق حاشیه ای شهری خدمات مناسبی از رفاه شهری داده نشده است.
این كارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینكه برخی مشكلات شهرسازی باید در سطح ملی و محلی پیگیری شود گفت: بسیاری از مشكلات ریشه در نبود مدیریت یكپارچه شهری دارد و به علت اجرایی نشدن مدیریت یكپارچه شهری خیلی از مشكلات حل نشده باقی مانده است.
شایسته گفت: با مدیریت یكپارچه شهری از اقدامات غیرهماهنگ و موازی كاری و بعضا متناقض جلوگیری می شود.
وی تصریح كرد: نگاه به شهرسازی باید نگاه دانش محور و تخصصی باشد، استفاده از توان و مهارت شهرسازان در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد اكنون استفاده از توان غیرشهرسازان سبب شده تا به اهداف دست نیابیم و از این محل ضربه زیاد خورده ایم.
وی تاكید كرد: شهرسازی، علم و دانش تخصصی است و هر مهندس نمی تواند درباره مسائل شهرسازی اظهار نظر و مدیریت داشته باشد.

* مشكل حاشیه نشینی و بافت فرسوده در شهرها
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز، حاشیه نشینی را از مشكلات شهری در استان و بویژه در بجنورد اعلام كرد و گفت: اكنون برخی از روستاهای نزدیك به شهر ملحق شده است اما به لحاظ كالبدی با مشكلات فراوان رو به رو هستند.
گلدیس وحیدی اظهار كرد: بخشی از حاشیه نشینی ها نیز با الحاق روستاها به شهر ایجاد شده و اكنون نیز حاشیه نشینی در شهر بجنورد در حال توسعه و افزایش است.
وی با اشاره به اینكه حاشیه نشینی یكی از مشكلات بارز در شهر بجنورد و سایر شهرهای استان است افزود: یكی از علت های حاشیه نشینی نیز نبود درآمد كافی در روستا ها است كه روستاییان را وادار به مهاجرت می كند.
وی نبود پاركینگ را از دیگر مشكلات شهری بجنورد عنوان و اظهار كرد: شهرداری ها باید درآمد های حاصل از پاركینگ را صرف تامین پاركینگ كنند اما این اتفاق در سال های گذشته نیفتاده است.
وحیدی افزود: اگر این منابع تجمع می شد و صرف تامین و ساخت پاركینگ می شد، اكنون شاهدبروز مشكلات نبودیم.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی درباره رغبت بخش خصوصی برای ساخت و ایجاد پاركینگ گفت: سرمایه گذار در سرمایه گذاری به دنبال سود است و به یقین باید در اجرای كار نیاز به مشوق هایی دارد تا رغبت برای سرمایه گذاری بیشتر شود.

* درآمدهای پاركینگ در جای دیگر هزینه شد
مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز با بیان اینكه موضوع شهرسازی، جدا از اقتصاد و فرهنگ نیست و شهرسازی با اقتصاد و فرهنگ جامعه گره خورده است گفت: با ارتقای اقتصاد و سطح فرهنگ، شهرسازی نیز از وضعیت و سامان بهتری برخوردار می شود.
روزبه دادجو اظهار كرد: یكی از شاخص ها در شهرسازی، ساماندهی نما و منظرشهری است كه البته، یكی از حقوق عمومی شهروندان به شمار می آید.
وی افزود: در این باره سازندگان ساختمان های عمومی، ساختمان های خاص و بناهایی كه در بیش از 6 طبقه ساخته می شوند باید شرایط و ضوابط برای نمای ساختمان را رعایت كنند.

* حاشیه نشینی مشكل شهرسازی نیست
دادجو به مشكل حاشیه نشینی به عنوان مشكل دیگر در شهرها خاطرنشان كرد: حاشیه نشینی مشكل شهرسازی نیست بلكه یك مشكل زیست محیطی است.
مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح كرد: اكنون درآمد در روستاها كاهش یافته است و اصولا مشاغل تولیدی رو به كاهش و مشاغل خدماتی روبه افزایش است و این به معنای ناكارآمد بودن فعالتیت های تولیدی در روستاها است، از این رو روستاییان برای دست یابی به درآمد بیشتر و معیشت بهتر به شهرها مهاجرت می كنند.
دادجو گفت: اكنون حاشیه نشینی در شهرها در حال توسعه است و این مشكل شهرسازی نیست بلكه مشكل زیس محیطی است.
وی خاطرنشان كرد: حاشیه نشنیی سبب بروز ناهنجاری و مشكلات اجتماعی در شهرها می شود و شهروندان در هسته مركزی شهر را نیز گریبانگیر می كند.
وی با بیان اینكه در مجموع شهرهای ما آنچه می خواهیم نیست گفت: نبود مدیریت یكپارچه شهری یكی از اساسی ترین مشكلات شهرسازی در جامعه ما است.
دادجو اظهار كرد: شهرداری های ما اكنون دغدغه مالی دارند و اولویت این نهادها در صرف بودجه، پرداخت هزینه های جاری است و مجالی برای پرداختن به سایر امور را ندارد.
وی گفت: باید مدیریت یكپارچه شهرداری محقق و اختیارات شهرداری ها بیشتر شود.
وی در باره مشكل پاركینگ در شهر بجنورد گفت: شهرداری ها مكلف هستند عوارض و درآمدهای كسب شده از محل پاركینگ را برای خرید و تامین پاركینگ صرف كنند اما این ضابطه به خوبی اجرا نشده، درآمدهای حاصل از عوارض پاركینگ در جای دیگری هزینه شده است و این تخلف بارزی است كه رخ داده است.
مدیر شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینكه از 2 سال گذشته شهرداری ها به اجرایی شدن این ضابطه پایبند شده اند افزود: اگر این امر در سال های گذشته اجرایی می شد اكنون این مشكلات كنونی دامن گیر نبود.

* درآمدهای پاركینگ صرف تامین پاركینگ می شود
سرپرست سابق شهرداری بجنورد با بیان اینكه از زمان انتصاب، درآمدهای شهرداری بجنورد در حسابی تجمیع می شود تا برای پاركینگ هزینه شود گفت: تلاش ما نیز این است كه مشكل پاركینگ برطرف شود.
محسن تیمورزاده اظهار كرد: شهرداری نمی تواند درآمدهای پاركینگ را در جای دیگر هزینه كند و در مدت سرپرستی ام، این اعتبار در جایی دیگر هزینه نشد.
شهردار بجنورد هم با انتقاد از وضعیت نامناسب خندق در بجنورد گفت: این وضعیت علاوه بر آلودگی بصری و خدشه دار كردن سیمای شهر، سبب انتشار بیماری ها است.
وی افزود: اخیرا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی خندق تعیین شد.
براتیان خاطرنشان كرد:تاكنون چهار كیلومتر از 14كیلومتر خندق بجنورد ساماندهی شده است.
شهردار بجنورد با بیان اینكه یكی از مشكلات در بجنورد، نبود پاركینگ است گفت: در این باره تلاش داریم تا طرح پاركبان در این شهر احیا شود.
وی افزود: زمین های رها شده یكی از بستر ها برای جبران پاركینگ هستند كه در این باره شهرداری آمادگی دارد تا این زمین ها برای پاركینگ مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح كرد: مالكان این زمین ها تا زمانی كه اقدام به ساخت و ساز نكرده اند، می توانند نسبت به گماردن نگهبان و نیز صدور قبض اقدام كنند و از این محل كسب درآمد داشته باشند.
براتیان تاكید كرد: كاربری مسكونی برای این زمین ها محفوظ است و در این باره جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
استاندار خراسان شمالی هم در آیین معارفه شهردار جدید بجنورد با اشاره به اینكه یكی از مشكلات این شهر، پاركینگ است گفت: شورای اسلامی شهر باید هرچه زودتر تكلیف پاركینگ طبقاتی را مشخص كند.
اكنون بیش از نیمی از جمعیت این استان در 22 شهر ساكن هستند كه 19 شهر كمتر از 50 هزار نفر جمعیت دارد.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
7185 / 6042 خبرنگار: كبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر