۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82740448
T T
۰ نفر
روش درماني جديد براي بهبود ناتواني جسمي ناشي از سكته مغزي

اهواز - ايرنا - يك متخصص مغز و اعصاب گفت: در صورت انتقال سريع بيمار دچار سكته مغزي به بيمارستان در سه ساعت اول ، با استفاده از روش درماني جديد امكان جلوگيري از ناتواني جسمي بيمار وجود دارد.

غلامرضا شمسايي پنجشنبه در حاشيه سمينار 'پيشگيري و درمان وقايع حاد عروقي مغز' در هتل بوستان اهواز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: 2 روش درمان جديد براي جلوگيري از ناتواني جسمي بيماراني كه دچار سكته مغزي شده اند نزديك به 2 سال است كه در ايران استفاده مي شود.
وي گفت: اين روش ها شامل درمان دارويي و جراحي است كه در استان خوزستان از درمان دارويي براي جلوگيري از ناتواني جسمي فردي كه دچار سكته مغزي شده است استفاده مي شود.
دكتر شمسايي عنوان كرد: در خصوص درمان اين افراد با دارو در استان مشكلي وجود ندارد اما هنوز از درمان به روش جراحي در خوزستان استفاده نمي شود و تلاش مي شود تا چند سال آينده اين روش جديد درماني نيز در استان خوزستان بكار گرفته شود.
وي گفت: بيمارستاني گلستان اهواز تنها بيمارستان در خوزستان است كه از روش درمان دارويي براي كمك به بهبود بيماران سكته مغزي استفاده مي كند.
اين متخصص مغز و اعصاب درادامه افزود: در صورتي كه خانواده اي در خصوص سكته مغزي يكي از اعضاي خانواده دچار ترديد شود بايد فرد مذكور را سريعا به بيمارستان منتقل كنند تا امكان استفاده از درمان دارويي براي وي وجود داشته باشد
وي عمده علائم سكته مغزي را ضعف علائم حركتي مثل ضعف يك طرفه بدن ، بي حسي و سنگيني زبان ، كج شدن صورت ، تاري ديد و يا اختلال تعادل ناگهاني بيان كرد و گفت:در صورتي كه بيمار در سه ساعت اول به بيمارستان منتقل شود مي توان از ناتواني جسمي وي ناشي از سكته مغزي جلوگيري كرد.
شمسايي بيان كرد: اين سه ساعت حداكثر زماني است كه بيمار فرصت دارد درمان جديد را دريافت كند و هر چه بيمار زودتر به بيمارستان منتقل شود شانس بيشتري براي درمان خواهد داشت.
وي تصريح كرد : به ازاي هر يك دقيقه تاخير در انتقال بيمار دچار سكته مغزي به بيمارستان 2 ميليون سلول عصبي از بين مي رود.
اين متخصص مغز و اعصاب عنوان كرد: سكته مغزي يكي از علل شايع مرگ و مير بين ايراني هاست ضمن اينكه دومين علت مرگ و مير در ايران بعد از بيماري هاي قلب و عروق است.
وي افزود:كشورهاي پيشرفته با بكارگيري روش هاي درماني جديد آمار مرگ و مير ناشي از سكته مغزي را پايين آوردند و سكته مغزي را از دومين علت مرگ و مير به چهارمين علت رساندند.
شمسايي بيان كرد:افراد دچار سكته مغزي اغلب دچار ناتواني شديد مي شود ، سكته مغزي يكي از معضلات بسياري از خانواده ها است ، خانواده ها براي نگهداري اين افراد هزينه زيادي را بايد صرف كنند.
سمينار يك روزه 'پيشگيري و درمان وقايع حاد عروقي مغز'با حضور اساتيد مغز و اعصاب و اساتيد گروه قلب و جراحي عروق دانشگاه هاي علوم پزشكي اهواز، شيراز و ايران در هتل بوستان اهواز برگزار شد.
7158/6068
خبرنگار: زينب فرحاني** انتشار:محمدعلي فريدپناه