۴ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۰
کد خبر: 82741659
T T
۰ نفر
تعداد بالای پس لرزه ها احتمال وقوع مجدد زلزله قوی را كاهش می دهد

كرمانشاه - ایرنا- یك استاد مهندسی زلزله گفت: طبق اصول علمی احتمال وقوع مجدد زلزله قوی در كرمانشاه بسیار ناچیز است بخصوص اینكه شاهد تعداد زیادی پس لرزه هستیم و این موضوع نیز احتمال رخداد زلزله قوی را كاهش می دهد.

مهرزاد تحملی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی كرمانشاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زلزله كرمانشاه جزو چند زلزله قوی 80 سال اخیر ایران محسوب می شود هر چند میزان خسارت و تلفات آن به نسبت یك زلزله هفت و سه دهم ریشتری خیلی كمتر است.
به گفته او، دلیل تلفات و خسارات كم این زلزله به بالا رفتن كیفیت ساخت و ساز مربوط می شود و اینكه این زلزله در خارج از شهر و در منطقه كم جمعیتی اتفاق افتاده است.
تحملی، تعداد بالای پس لرزه را به دلیل حركت قوی گسل عنوان كرد و افزود: اینكه دوباره این گسل در وضعیت پایدار قرار بگیرد زمان بر است و به طور طبیعی پس لرزه اتفاق می افتد.
این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت سازه های استان نیز گفت: با اینكه وضعیت ساخت و ساز بهتر شده اما در شهر سرپل ذهاب كاستی هایی در سازه های آهنی، بتنی و آجری بخصوص از نظر اتصالات وجود داشت.
وی بیان داشت كه در مناطق روستایی نیز ساختمان هایی كه حداقل 50 درصد از استاندارد 2800 را رعایت كرده بودند خسارت بسیار كمتری داشتند.
تحملی با بیان اینكه در ایران هر 10 تا 15 سال یك زلزله هفت ریشتری اتفاق می افتد، تاكید كرد: به طور علمی احتمال وقوع زلزله مجدد در كرمانشاه بسیار ناچیز است.
به گفته او، سابقه زلزله شدید در سرپل ذهاب به هزار سال پیش یعنی سال 985 میلادی بر می گردد و در آن زمان كل شهر با خاك یكسان شد و شدتش آنقدر زیاد بوده كه در بغداد نیز احساس شده است.
این استاد مهندسی زلزله در ادامه گفت: نكته ای كه در این زلزله مقداری جای نگرانی دارد، آسیب زدن به سازه های حساس مانند بیمارستان ها، شریان های حیاتی، پست های برق و پل هاست كه بیش از حد انتظار بود و باید به این سازه دقت بیشتری شود.
تحملی، در خصوص ترك خوردگی تیغه برخی از خانه ها نیز گفت: بیشتر ساختمان های شهر كرمانشاه روی تیغه ها ترك خوردگی داشته اند كه یك امر كاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد چرا كه اصل آسیب ندیدن ستون، اتصالات و سقف سازه است.
او اما یاد آور شد كه تیغه ها باید به وسیله نبشی به سازه متصل باشد و در صورت فرو ریزش این موضوع دیگر طبیعی محسوب نمی شود.
تحملی تاكید كرد: اگر تیغه های ساختمانی ریزش كرده باشد نشان دهنده ضعف در اجرا و طراحی است و در این كار بخشی از تقصیر به مهندسین ما و بخشی نیز به فرهنگ عمومی مردم بر می گردد.
به گفته او، ساختمان هایی كه فقط تیغه آنها آسیب دیده باشد مشكلی برای بازسازی مجدد ندارند اما دیگر ساختمان هایی را كه آسیب شدید دیده باشند باید مطالعه كرد كه آیا امكان بهسازی دارند یا باید آنها را كاملا تخریب كرد.
وی در خصوص وضعیت مسكن مهر نیز گفت: با بررسی كه از مسكن مهر بخصوص مسكن مهر كرند داشتم ترك خوردگی تیغه ها بیش از حد معمول بود و می توان تایید كرد كه كیفیت ساخت مسكن مهر مقداری پایین تر از حد استاندارد است.
تحملی با بیان اینكه هر زلزله ای برای ما یك درس دارد، افزود: در زلزله كرمانشاه بسیاری از اصول مهندسی كشور كاملا مورد تایید قرار گرفت به گونه ای كه مشخص شد ساختمان هایی كه تخریب شدید داشتند اصول اولیه مهندسی را رعایت نكرده بودند.
وی در پایان تاكید كرد: ساختمانی كه طبق اصول 2800 ساخته می شود باید بتواند در زلزله های قوی سرپا بماند و افراد به راحتی پس از زلزله از ساختمان خارج شوند اما دیگر تضمینی برای استفاده مجدد از ساختمان وجود ندارد.
مسئول شبكه لرزه نگاری استان كرمانشاه گفت: پس از وقوع زمین لرزه 7.3 ریشتری یكشنبه 21 آبان تا صبح جمعه 4 آذرماه 808 پس لرزه در نقاط مختلف استان به ثبت رسید.
زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مركز كرمانشاه رخ داد كه تاكنون 444 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یك هزار روستای استان كرمانشاه خسارت وارده كرده است.
در این زلزله حدود 31 هزار واحد مسكونی به طور كامل تخریب و یا دچار خسارت كلی و جزیی شده است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر