۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82742366
T T
۰ نفر
يك مسئول: اساسي ترين مشكل شركتهاي دانش بنيان بازارسازي است

مشهد- ايرنا- قائم ‌مقام معاون توسعه فناوري و رئيس مركز توسعه فناوريهاي راهبردي معاونت علمي رياست جمهوري گفت: مشكل بازار، ماركت و بازارسازي اساسي ترين مشكل پيش روي شركتهاي دانش بنيان است و رقباي چيني و برخي رقباي كشورهاي ديگر بازار ما را تسخير كرده اند.

اسماعيل قادري فر روز شنبه در مراسم گشايش نمايشگاه توانمنديهاي شركتهاي فناور در حوزه انرژي پارك علم و فناوري خراسان در مشهد افزود: مشكلي از نظر تامين بودجه شركتهاي دانش بنيان و فناور وجود ندارد. در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري يكي از ابزارهاي سياستي توسعه ستادهاي فناوري مي باشد و در اين خصوص 15 ستاد توسعه فناوري در بخشهاي مختلف فعال است.
وي ادامه داد: بازارهاي مالي كشور را به عنوان ناموس خود بايد در نظر بگيريم و از چنگ رقباي خارجي و كشورهايي كه مزيت رقابتي نمي آورند خارج كنيم. هر مقدار بتوانيم نقش تصديگري دولت را كاهش دهيم و به توسعه شركتهاي خصوصي دانش بنيان اهميت بدهيم رشد و توسعه اقتصادي كشور و موفقيت بيشتر را در بر دارد.

* توان شركتهاي توليدي بالا نيست
مديركل دفتر امور اقتصادي و سرمايه گذاري استانداري خراسان رضوي هم در اين مراسم گفت: توان شركتهاي توليدي ما بالا نيست در حالي كه براي رقابت در بازار جهاني نيازمند تغيير در فناوري و روشهاي توليد هستيم.
علي رسوليان افزود: در بسياري از توليدات به اندازه همه كشورهاي منطقه واحد توليدي داريم. با وجود اين همه واحد توليدي به دليل رقابتي نبودن توليدات و فناوري نتوانسته ايم در بازارهاي همسايه به رقابت بپردازيم.
وي ادامه داد: شركتهاي دانش بنيان و فناور نقش مهمي در تغيير فناوري و ايجاد روشهاي جديد و مدرن توليدي دارند و بايد مزيت رقابتي بودن توليدات را محور كار خود قرار دهند. امسال هنگ كنگ چهارمين بازار صادراتي خراسان رضوي شد كه معلوم است تغييراتي رخ داده كه حاصل تلاش شركتهاي دانش بنيان و پاركهاي فناوري است زيرا هنگ كنگ اجازه ورود به محصولات با كيفيت بالا را مي دهد.
مديركل دفتر امور اقتصادي و سرمايه گذاري استانداري خراسان رضوي گفت: شركتهاي دانش بنيان در تجاري سازي، تامين مالي و ايجاد ارتباط با بخشهاي مختلف كه يك واحد توليدي دارد از جمله رقبا، تامين كنندگان و دولت مشكلاتي دارند كه بايد براي رفع آنها تلاش كنيم.

* مديريت دانش عامل موفقيت
رئيس پارك علم و فناوري خراسان هم در اين مراسم گفت: تا مديريت دانشي و فهم مشترك بر فعاليتهاي مختلف حاكم نباشد موفقيتي بدست نمي آيد.
سيدحسن علم الهدايي افزود: در ايران مجموعه گسترده اي از ظرفيتهاي انساني و طبيعي وجود دارد. دنيا به هر شكلي مي خواهد مانع پيشرفت و توسعه كشور ما شود. از مجموع 280 شركت دانش بنيان، فناور و مراكز رشد پارك علم و فناوري خراسان بيش از 50 شركت در حوزه انرژي فعال هستند.
وي ادامه داد: بايد پيش از تمام شدن نفت و گاز به فكر انرژيهاي جايگزين دانش محور و انرژيهاي نو و تجديد پذير باشيم هر چند كه در ابتدا اين انرژيها گران است اما بعد به آساني در دسترس خواهد بود.

* قطع ارتباط پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد با پارك علم و فناوري
مديرعامل پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد سرخس نيز در اين مراسم گفت: با توجه به اينكه با پارك علم و فناوري به تفاهم نرسيديم از امروز همكاري اين پالايشگاه با شركتهاي دانش بنيان پارك علم و فناوري خراسان به جز شركتهاي تحقيقاتي قطع مي شود.
سيد مجيد منبتي افزود: پارك علم و فناوري بيشترين مراوده را با پالايشگاه گاز سرخس داشته اما آورده اين ارتباطات براي ايجاد اشتغال در سرخس چه بوده است. نبايد بيكاري در اين شهرستان 19،2 درصد باشد. پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد مسئوليتهاي ملي، منطقه اي و محلي دارد و كارآفريني شركتهاي دانش بنيان در عرصه محلي سرخس از مطالبات ما است.
وي اد امه داد: انتظار از شركتهاي دانش بنيان و فناوري بسيار بالا است اما برخي از اين شركتها در حد و اندازه خود ظاهر نشده اند بطوري كه اگر بسته شوند هيچ اتفاقي نمي افتد.
نمايشگاه توانمنديهاي شركتهاي دانش بنيان و فناور حوزه انرژي پارك علم و فناوري خراسان با حضور 31 شركت تا فردا در محل اين پارك در مشهد داير است.
كانال تلگرام ايرنا خراسان رضوي به نشاني telegram.me/irnamashhad براي دسترسي و دريافت سريع اخبار منتخب در همه حوزه هاي خبري و تصويري فعال است.
خبرنگار: مصطفي نخعي **انتشار: حسين كريم زاده
7507/1858