۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82742431
T T
۰ نفر
برقرساني به روستاهاي سخت گذر شهيون دزفول با نصب صفحه هاي خورشيدي

دزفول - ايرنا - برقرساني به روستاهاي مناطق سخت گذر بخش شهيون دزفول به دليل نبود جاده دسترسي مناسب از سه سال پيش با نصب صفحه هاي خورشيدي آغاز شده و همچنان رو به گسترش است.

صفحه خورشيدي از مونتاژ سلول‌هاي خورشيدي بوجود مي‌آيد. از آنجا كه يك صفحه خورشيدي مقدار محدودي انرژي توليد مي‌كند. صفحه‌هاي خورشيدي انرژي نوراني خورشيد را به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كنند.اين صفحه ها با نام فتوولتائيك
(PhotoVoltaic) يا سولار (Solar) نيز شناخته مي‌شوند.
بخش كوهستاني شهيون با 2 هزار و 892 كيلومتر مربع وسعت يكي از مناطق محروم شهرستان دزفول است كه به دليل كوهستاني بودن منطقه بيش از 70 درصد روستاهاي آن فاقد جاده مناسب مي باشند.
پراكندگي 372 پارچه آبادي و روستاي عشايري در اين بخش با پنج دهستان موجب شده تا امكان انتقال شبكه برق به مناطقي از اين بخش به دليل نبود جاده امكانپذير نباشد و تعدادي از روستاهاي اين بخش با نصب صفحه هاي خورشيدي برقدار شوند.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا به مناطق سخت گذر احمدفداله و دره كايد در فاصله 150 كيلومتري شهر دزفول و در دل رشته كوه زاگرس ، هر چند ساكنان برخي روستاهاي سخت گذر دهستان هاي احمدفداله و دره كايد كه از طريق صفحه هاي خورشيدي برقدار شده اند همچنان در خواست انتقال شبكه برق به محل سكونت خود را دارند اما به دليل نبود جاده مناسب و نبود امكان انتقال تجهيزات شبكه برق ، در حال حاضر و تا زمان احداث جاده مناسب ، صفحه هاي خورشيدي تنها راه دسترسي اين اهالي به انرژي برق مي باشند.
برخي اهالي احمد فداله و دره كايد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با قدرداني از تلاش نظام اسلامي و دولتمردان براي برقرساني به روستاهاي محل سكونت خود در منطقه اي كوهستاني و سخت گذر اظهار داشتند: صفحه هاي خورشيدي نصب شده در اين منطقه ميزان انرژي كمي توليد كرده و انرژي توليد شده توسط اين صفحه ها تنها براي تامين روشنايي مناسب است.
به گفته اين اهالي ضعف در سرويس دهي و رفع نقص از صفحه هاي خورشيدي نصب شده يكي ديگر از مشكلات برق رساني به اين روستاهاست به طوريكه با وجود تلاش و هزينه بالاي صرف شده براي انتقال ، نصب و راه اندازي صفحه هاي خورشيدي در مناطق سخت گذر احمد فداله و دره كايد ، اين تجهيزات بعضا از كار افتاده و نياز به سرويس و تعمير دارند.
مدير عامل شركت توزيع برق خوزستان كه استاندار خوزستان را در سفري 2 روزه به دهستان هاي احمد فداله و دره كايد همراهي مي كرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي با بيان اينكه بسياري از روستاهاي 2 بخش كوهستاني شهيون و سردشت دزفول با انتقال شبكه ، برقدار شده اند گفت:از آنجا كه تعدادي از روستاهاي اين مناطق فاقد جاده مي باشند و انتقال تجهيزات برق به روستاهاي مذكور امكانپذير نيست لذا توانير تصميم گرفت تا با نصب صفحه هاي خورشيدي اين روستاهاي پراكنده را برقدار كند.
رضا غضنفري با تشريح تلاش خستگي ناپذير كاركنان شركت توزيع برق خوزستان براي برقرساني به روستاهاي بخش شهيون به دليل نبود جاده افزود: براي اجراي طرح هاي برقرساني به روستاهاي مناطق سخت گذر دزفول بالغ بر 45 ميليارد ريال از سوي شركت توزيع برق خوزستان براي اصلاح جاده و مسير شكافي هزينه شده است.
وي با اشاره به ادامه نهضت برقرساني به مناطق محروم شهرستان دزفول و افتتاح طرح برقرساني به روستاهاي مازه پارياب عليا و سفلي ، مازه سروه ، كول كندي و برد شمشير عليا در دهستان احمدفداله بخش شهيون با اعتباري بالغ بر 37 ميليارد ريال بيان داشت: پارسال 30 روستاي بخش شهيون دزفول با نصب 52 صفحه خورشيدي برقدار شدند.
غضنفري افزود:عمليات نصب 82 دستگاه صفحه خورشيدي براي برقرساني به 82 روستاي بخش شهيون كه همگي در مناطقي سخت گذر و دور افتاده پراكنده اند در حال انجام است.
وي با تائيد اينكه يكي از مشكلات اهالي نگهداري صفحه هاي خورشيدي است گفت: براي حل اين مشكل و تسريع در رفع نقص از صفحه هاي خورشيدي كه دچار مشكل شده ، برنامه ريزي شده تا پيمانكاري براي سرويس و نگهداري اين صفحه هاي خورشيدي در منطقه مستقر شود.
محسن نمازي فر مدير توزيع برق دزفول نيز گفت: برقرساني به روستاهاي بخش سردشت و شهيون از 10 سال پيش آغاز شده اما به دليل نبود جاده مناسب در دهستان هاي احمدفداله و دره كايد در مواردي رفع نقص از شبكه و تاسيسات برق و صفحه هاي خورشيدي به دليل بسته شدن جاده بعضا 1 يا 2 ماه زمان مي برد.
وي افزود: در سالهاي گذشته بالغ بر 67 روستا و دهستان در ارتفاعات كوهستاني و سخت گذر شهرستان دزفول با حدود 300 خانوار جمعيت از شبكه برق بهره مند شدند.
مدير توزيع برق سردشت دزفول نيز با تشريح تلاش صورت گرفته براي برقرساني به روستاهاي سالند در بخش شهيون گفت: علاوه بر برقرساني به 67 روستاي منطقه از سال 1393 كار نصب صفحه هاي خورشيدي به روستاهايي كه جاده دسترسي ندارند در دهستان هاي احمدفداله و دره كايد آغاز شده و 172 خانوار با اين روش جديد از انرژي برق بهره مند شدند.
مسعود هاتفي كيا افزود:از پارسال نيز كار نصب 89 پنل خورشيدي براي 89 خانوار در احمدفداله آغاز شده كه با 90 درصد پيشرفت فيزيكي آخرين گام نصب و راه اندازي را طي مي كنند.
وي بيان داشت: با اقدام صورت گرفته در زمينه برقرساني به روستاهاي محروم و دور افتاده بخش شهيون همه روستاهاي بالاي پنج خانوار اين بخش برقدار شده اند.
در بخش شهيون دزفول با پنج دهستان 15 هزار نفر به صورت پراكنده سكونت دارند.
6068
خبرنگار:محمدعلي فريدپناه