۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
کد خبر: 82742614
T T
۰ نفر
ايران داراي رتبه هشتم از نظر تعداد شتر در آسياست

بيرجند - ايرنا - رئيس هيات مديره انجمن علمي شتر ايران گفت: اين كشور از نظر تعداد شتر با داشتن حدود 154 هزار نفر، در آسيا مقام هشتم و در جهان مقام بيستم را داراست.

به گزارش ايرنا دكتر سعيد زيبائي روز شنبه در نشست علمي پتانسيل پرورش شتر در دانشكده كشاورزي بيرجند افزود: جمعيت شتر در 22 استان كشور وجود دارد و حدود 12 هزار خانوار با ميانگين 10 تا 15 نفر هر خانوار به اين حرفه مشغولند.
وي گفت: نژاد دوكوهانه داراي جمعيت كمي است اما استفاده از شتر دوكوهانه به عنوان پايه پدري در كشور با استقبال شترداران مواجه است.
وي ادامه داد: طي دهه گذشته و به واسطه آميخته گري گسترده بين نرهاي دوكوهانه و اروانه هاي يك كوهانه جمعيتي حدود هزار و 200 نفر از نتاج ماده نسل اول آن ايجاد شده كه تعدادي حدود 20 درصد آنها به صورت ديلاق هاي نسل دوم وجود دارند و در آينده به جمعيت شتر دوكوهانه خالص افزوده خواهد شد.
به گزارش ايرنا زيبائي اظهار كرد: حدود 35 تا 40 ميليون هكتار مرتع خاص تغذيه شتر در كشور وجود دارد اما احياي آن مراتع نياز به همكاري بسياري از سازمان هاي مربوطه دارد.
وي با اشاره به وضعيت توليد گوشت شتر در جهان و ايران يادآور شد: در حال حاضر در جهان 360 هزار تن گوشت برآورد مي شود كه سهم آفريقا حدود 238 هزار تن و آسيا 97 هزار تن است.
وي اضافه كرد: مصرف گوشت شتر در ايران رقمي معادل 13 هزار تن ( حدود پنج هزار تن از منابع داخلي و مابقي از منابع وارداتي) است.
دبير كارگروه سياستگذاري شتر كشور با اشاره به هدف گذاري كمي در چشم انداز برنامه 10 ساله، افزود: بطور كلي با اجراي طرح ملي از وضعيت موجود يعني جمعيت كل 154 هزار نفر ، توليد گوشت 4 هزار و 682 تن در سال ( صرفا از رشد جمعيت و ارتقا بهره وري در واحد دامي در سرريز منابع داخلي) خواهد بود.
زيبائي گفت: همچنين در اين برنامه توليد 9 هزار و 240 تن شير در سال به وضعيت هدف گذاري شده در سال پايان برنامه قابل پيش بيني است.
وي ادامه داد: به عبارتي حداقل تعداد شتر ها به 251 هزار نفر جمعيت، گوشت به هفت هزار و 737 هزار تن توليد ( بدون احتساب منابع وارداتي و افزايش ناشي از اثرات غيرمستقيم) و شير شتر به 85 هزار و 200 تن خواهد رسيد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي چندي پيش جمعيت شتر استان را حدود 30 هزار نفر عنوان كرد و افزود: در حال حاضر 37 واحد پرورش شتر داراي پروانه صنعتي و سنتي در استان وجود دارد.
هاشم ولي پور مطلق با بيان اينكه خراسان جنوبي در حوزه توليد و پرورش شتر رتبه دوم كشور را دارد، گفت: از ابتداي امسال 700 تن گوشت شتر حاصل كشتار سه هزار و 450 نفر شتر در استان توليد شد.
وي ميزان شير توليدي شتر در اين بازه زماني را 875 تن دانست و بيان كرد: در حال حاضر يكهزار نفر بهره بردار شتر در سراسر استان به اين حرفه مشغول هستند.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
*7557* 6054*خبرنگار- رقيه محمدي * انتشار- مريم پنجابي
۰ نفر