در اين مطلب مي خوانيم:
آمار تصادفات جاده اي ايران دردنيا يكي از اولين رتبه ها را به خود اختصاص داده است؛ سالانه هزاران نفر در كشور بر اثر حوادث و سوانح رانندگي كشته يا مصدوم مي شوند كه هزينه هاي بسيار كلاني را بر دست كشور مي گذارد تا جايي كه برخي آمارتلفات رانندگي در جاده هاي كشور را از شهداي دفاع مقدس بيشتر ارزيابي مي كنند.
جاده ها استاندارد نيستند، اتومبيل ها بي كيفيت اند و رانندگان هم قوانين و مقررات را رعايت نكرده و بي احتياطي مي كنند و به اين طريق چرخه يك سانحه رانندگي تكميل مي شود و جان هاي بسياري گرفته مي شود، استان قم هم به دليل موقعيت جغرافيايي كه در آن واقع شده و قرار گيري در محور مواصلاتي 17 استان كشور از پرتردد ترين محورهاي كشور برخوردار است كه اين مساله احتمال تصادفات رانندگي را به نسبت ساير استان ها بيشترمي كند.
اما آن طور كه رئيس پليس راهور استان قم مي گويد وضعيت آمار تصادفات استان نسبت به گذشته بهبود يافته است، به طوري كه با مقايسه آمار تصادفات 7 ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته شاهد كاهش 42 درصدي در آمار تلفات تصادفات جاده اي استان قم هستيم.
به گفته سرهنگ احمد پوربافراني اين كاهش در زمينه تصادفات منجربه فوت بوده است اما درتصادفات جرحي آمار قم افزايش داشته است به طوري كه مجروحان حاصل از تصادفات 7 ماهه اخير در محورهاي استان قم به نسبت سال گذشته 28 درصد و تصادفات منجر به خسارت نيز 12 درصد افزايش داشته است.
ايجاد يك سانحه رانندگي دلايل متعددي دارد كه عامل انساني بيش از 50 درصد در آن نقش ايفا مي كند؛ رئيس پليس راهنمايي رانندگي استان قم معتقد است كه نظارت هاي بيشتر و نصب دوربين هاي ثبت تخلفات رانندگي در محورها سبب شده است كه رعايت قوانين و مقررات از سوي مردم بهبود پيدا كند و همين مساله را شايد بتوان دليل كاهش تلفات جاده اي در استان قم در 7 ماهه گذشته دانست.
به گفته پوربافراني درهمين زمان تخلفات رانندگي حادثه ساز 2.8 دهم درصد كاهش داشته است وپليس امسال نسبت به سال قبل كمتر اعمال قانون و جريمه كرده است اما انحراف به چپ، نداشتن معاينه فني و حركت به طور مارپيچ از جمله تخلفاتي است كه بيشترين آمار ثبت را در محورهاي استان قم داشته است.
بر اساس آماري كه رئيس پليس راهور استان قم ارائه داده است عدم توجه به جلو، عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه وعدم رعايت فاصله طولي 3 تخلف نخست حادثه ساز در محورهاي استان قم بوده است كه بيشترين سوانح را در پي داشته است.
شناسايي نقاط حادثه خيز كه بيشترين تلفات و سوانح را در سال هاي گذشته به همراه داشته است از جمله اقداماتي است كه راستاي كاهش تلفات رانندگي كليد خورده است، به گفته پوربافراني امسال 66 نقطه حادثه خيز محورهاي استان قم در حوزه برون شهري شناسايي شد كه تا اين لحظه 35 درصد اين نقاط حادثه خيز يعني 23 فقره از آنها اصلاح و يا رفع شده است.
وي اصلاحات انجام شده در مسير جعفريه و نيزار درمنطقه پل ونارچ را از جمله همين رفع معايب نقاط حادثه خير برشمرده و مي گويد: بر اساس آمار تصادفات در استان قم دو محوربسيار حادثه خيز در قم وجود دارد.
محورقم به كهك اولين محور پرحادثه استان قم است كه آمار مقايسه آن نسبت به سال گذشته نشان از جهش بسيار فاحشي دارد و تصادفات در اين محور در 7 ماهه گذشته نسبت به مدت زمان مشابه پارسال با 700 درصد افزايش روبه روبوده است كه وضعيت بسيار خطرناكي است پرخطرترين محور جاده اي استان قم است.
وي محور نيزار را هم به عنوان دومين مسير پرخطراستان نام برده و مي افزايد: در اين محور نيز ما شاهد 66 درصد افزايش تصادف رانندگي بوده ايم كه آمار قابل ملاحظه اي دارد و بعد از آن محورهايي همچون جعفريه با 7 فقره فوتي در 7 ماه امار نگران كننده اي دارند.
وي مي گويد: انتظارمان از مسئولان مربوطه در سطح استان اين است كه اصلاح نقاط حادثه خيز در سطح استان را جدي بگيرند، البته مسئولان كمبود اعتبار و بودجه را مطرح مي كنند اما لازم است كه براي تامين اعتبارات استاني براي اصلاح محورهاي حادثه خيز نيز اقدام جدي شود كه شاهد كاهش تلفات جاده اي در قم باشيم.
/8138/ 6133/ تنظيم كننده: فرزانه پيري ** انتشار- جعفرمسلمي
روزنامه 19 دي قم در شماره روز يكشنبه پنجم آذرماه مطلبي با عنوان «اصلاح نقاط حادثه خيز جاده اي معطل كمبود بودجه ها » را به قلم وجيهه غلامحسين زاده منتشر كرد.