۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82745155
T T
۰ نفر

آموزش مستمر نياز اصلي تعميركاران خودرو

۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82745155
آموزش مستمر نياز اصلي تعميركاران خودرو

سنندج - ايرنا - تعميركاران خودرو به عنوان قشري تلاشگر، نقشي مهم در خدمت رساني به مردم دارند اما تعداد قابل توجهي از صاحبان خودرو در استان كردستان بويژه شهر سنندج از خدمات برخي تعميركاران بخاطر كيفيت پايين خدمات، رضايت ندارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، با ورود خودرو به زندگي بشر و توجه به رشد سريع تكنولوژي خودروهاي سبك و سنگين و پيچيدگي اين صنعت و نيز فراگير شدن استفاده از خودرو، ضرورت وجود تعميرگاه‌هاي مجهز و تعميركاران و متخصصان ماهر به منظور ارائه خدمات تعمير و نگهداري بيش از پيش احساس مي‌شود.
وجود ميليون ها خودرو در كشور، ارزش وجود صنف تعميركار خودرو را دو چندان كرده است چرا كه اگر خودرويي دچار ايراد شود فقط متخصص توانمند در اين حوزه توان عيب يابي و رفع مشكل را دارد.
تعميركاري خودرو را مي‌توان از 2 جهت شبيه به پزشكي دانست اول از منظر اهميت و حساسيت زيرا همانطور كه حرفه پزشكي به طور مستقيم با جان مردم در ارتباط است و عملكرد درست يا نادرست پزشك باعث نجات يا مرگ بيمار مي‌شود، در تعمير خودرو هم اين موضوع صدق مي كند چون نه تنها جان يك نفر، بلكه جان چندين نفر ممكن است بر اثر بي دقتي يا عملكرد نادرست تعميركار و نقص فني خودرو به خطر بيفتد.
وجه ديگر شباهت تعميركاري با پزشكي در شيوه كار است در مراجعه بيمار به پزشك، دكتر بعد از تشخيص بيماري متناسب با آن دارو تجويز و يا جراحي مي‌كند و اگر اين تشخيص درست نباشد، درمان نيز درست صورت نمي گيرد كه در تعمير خودرو هم تشخيص ضروري است و تا تعميركار، مشكل خودرو را درست تشخيص ندهد نمي‌تواند مشكل را بر طرف كند.
اين تبحر و مهارت در بين تعدادي از تعميركاران خودرو در سنندج مشاهده نمي شود و بسياري از كساني كه خودروي معيوب خود را به اين تعميركاران سپرده اند از اشتباهات مكرر آنان گله مند هستند.
اين مشتريان معتقدند با وجود پرداخت هزينه هاي بالا، ايراد خودروهايشان پابرجاست يا اگر مشكل قبلي رفع شده در عوض خودرو نقصي ديگر پيدا كرده است.
با توجه به مقدمه ذكر شده، بررسي و بيان عوامل و دلايل ضعف و اشتباهات تعميركاران خودرو از زبان كارشناسان و مسئولان مربوط به اين حوزه ضروري به نظر مي رسد.

** صاحبان خودروها به تعميرگاه هاي داراي پروانه كسب مراجعه كنند
رئيس اتحاديه تعميركاران اتومبيل شهرستان سنندج ضمن اذعان به نارضايتي مردم از برخي تعميركاران خودرو اظهار كرد: توصيه مي شود صاحبان خودور به تعميرگاه هاي داراي پروانه كسب براي رفع مشكل فني خودرو مراجعه كنند.
جلال نوري تاكيد كرد: در صورتي كه بعد از پايان كار تعمير خودرو، مشكل همچنان پابرجا بود، مشتريان بدون مراجعه به تعميركاري ديگر، اتحاديه را در جريان بگذارند تا نسبت به پيگيري، جريمه و دريافت خسارت از تعميركار مربوطه اقدام شود.
وي با بيان اينكه امسال شكايات از تعميركاران اتومبيل در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته است، افزود: 90 درصد شكايات بدليل كيفيت پايين قطعات تعويضي خودور و اغلب ناشي از سهل انگاري يا بي توجهي مكانيك است.
نوري تعداد تعميركاران داراي پروانه كسب فعال شهرستان سنندج را حدود 930 نفر اعلام كرد و گفت: نزديك به 110 تعميرگاه بدون مجوز نيز در حال فعاليت هستند.
وي يادآور شد: به همه تعميرگاه هاي بدون پروانه كسب هشدار داده شده كه طي 10 روز نسبت به تمديد يا كسب مجوز اقدام كنند در غير اين صورت پلمپ خواهند شد.
رئيس اتحاديه تعميركاران اتومبيل شهرستان سنندج اضافه كرد: اين تعميركاران براي كسب يا تمديد پروانه كسب، بايد مسير قانوني را طي كرده و نمره قبولي در آزمون تئوري و عملي فني و حرفه اي را نيز كسب كنند.
نوري يكي از وظايف ذاتي اين اتحاديه را آموزش براي ارتقاي سطح فني و دانش تعميركاران دانست و اظهار كرد: سال گذشته با هماهنگي سازمان فني و حرفه اي، بيش از 120 نفر و امسال نيز تاكنون حدود 60 نفر از صنف تعميركاران خودرو، دوره آموزشي را در بخش هاي مختلف گذرانده اند.

** ضعف تعميركاران به عدم اطلاعات تئوري و اصول فني آنان درباره خودروها بر مي گردد
مربي آموزش اتومكانيك درجه يك و 2 مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد ورمقاني سنندج (شماره يك) به ضعف و ناتواني بسياري از تعميركاران خودرو در بازار كار اشاره كرد و گفت: برخي از تعميركاران با وجود سابقه كاري زياد، توانمند و فني نيستند كه اين به نداشتن سواد و عدم اطلاعات تئوري و اصول فني آنان بر مي گردد.
توفيق حسين پناهي افزود: بسياري از تعميركاران با سيستم هاي جديد آشنايي نداشته و به روز نيستند و همين عامل، سبب نارضايتي صاحبان خودورها از آنان شده است.
وي به وضعيت خدمات رساني تعميركاران در كردستان پرداخت و يادآور شد: بسياري از تعميركاران وسايل و ابزار مخصوص به تعمير قطعات خودروها را نيز ندارند كه اين مساله، خود در عدم رفع كامل معايب خودرو موثر است.
حسين پناهي اضافه كرد: آنان به صورت علمي و اصولي نسبت به تعمير و رفع مشكل خودورها اقدام نمي كنند به همين دليل مشتريان متحمل هزينه هاي گزاف و مشكلات مضاعف مي شوند.
وي يادآور شد: اتحاديه تعميركاران خودرو بايد در زمان هاي مختلف و همزمان با ورود سيستم ها و خودورهاي جديد كلاس هاي توجيهي آموزشي كوتاه مدت براي آشنايي تعميركاران برگزار و آنها را به حضور در اين دوره ها ترغيب كند.
حسين پناهي ازود: ضروري است كه پيش از اينكه خودورهاي جديد وارد بازار شوند، تعميركاران، آموزش هاي مرتبط با تعميير اين خودروها را فرا گيرند چون به نفع خود آنان و بدنبال آن صاحبان خودورها است.
مربي آموزش اتومكانيك درجه يك و 2 مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد ورمقاني سنندج (شماره يك) تعميركاران را نيازمند شركت در كلاس هاي فني و حرفه اي براي كسب دانش و فنون جديد دانست و تاكيد كرد: گذراندن چنين دوره هايي به فني و اصولي كار كردن در اين حيطه كمك بسياري خواهد كرد.
حسين پناهي آموزش رشته هاي فني در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را نيز ناقص و ناكارآمد خواند و گفت: تفاوت آموزش در دانشگاه ها و مراكز فني و حرفه اي بسيار زياد است چرا كه به فارغ التحصيلان در دانشگاه ها بيشتر به صورت تئوري آموزش داده شده بنابراين توانايي وارد شدن به بازار كار را ندارند.
وي از برگزاري دوره هاي آموزش حرفه هاي سرويس و نگهداري خودرو، مكانيك موتورهاي بنزيني، اتومكانيك درجه يك و 2 خودروهاي سواري بنزيني در مركز فني و حرفه اي شهيد ورمقاني سنندج خبر داد.
مربي آموزش اتومكانيك درجه يك و 2 مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد ورمقاني سنندج(شماره يك) با بيان اينكه اين مشاغل به صورت تئوري و عملي آموزش داده مي شود، اظهار كرد: 80 درصد آموزش به كارآموزان در كارگاه هاي اين مركز به صورت عملي و اصولي است.
حسين پناهي اضافه كرد: كارآموزاني كه وارد كارگاه هاي فني و حرفه اي مي شوند از نظر تئوري و عملي كاملا به روز شده و بهداشت و فرهنگ كار و ايمني نيز به آنان آموزش داده مي شود.
به گفته وي، از ديگر مواد تدريس شده، آموزش ارتباط كارآموز با مشتري است به طوريكه بسياري از كارآموزان به صورت اصولي و پيشرفته وارد بازار كار شده و مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
وي شعار اول در بدو ورود كارآموزان به كارگاه را علاقه و انگيزه اعلام كرد و يادآور شد: كارآموزان موظف هستند خارج از كارگاه و در بازار كار يك شيفت كار كنند؛ زيرا تكميل فرايند آموزش، مستلزم كار در بازار به صورت عيني است.
وي به كيفيت انجام آزمون هاي پاياني براي ارائه گواهينامه مهارتي هم اشاره اي داشت و بيان كرد: تعداد ساعات گذرانده و آزمون نيز مطابق با استاندارد جهاني و گواهي هاي بين المللي است.

** آموزش هاي فني و حرفه اي منجر به يادگيري اصولي حرفه تعميركاري خودرو مي شود
تعميركار جوان سنندجي كه 9 سال است به حرفه مكانيكي خودرو مشغول است، مي گويد: سال 89 بيش از چهار ماه در مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد ورمقاني سنندج، دوره آموزشي اتومكانيك را گذراندم.
اشكان احمدي آموزش هاي فني و حرفه اي را عالي توصيف كرد و افزود: اين آموزش ها تاثير بسيار زيادي در موفقيت و اصولي كار كردن تعميركاران دارد؛ بنابراين به جواناني كه در اول راه هستند توصيه مي كنم در اين دوره ها شركت كنند.
وي انتقاد مردم نسبت به ضعف برخي تعميركاران را وارد دانست و تاكيد كرد: بعضي از تعميركاران در تشخيص مشكل خودرو و جايگزيني قطعات دچار اشتباه شده و سبب نارضايتي مشتريان مي شوند.
احمدي با اشاره به اينكه تعداد زيادي از صنف تعميركار مجوز فعاليت ندارند، ادامه داد: اتحاديه در اين زمينه كم كاري مي كند و نظارت دقيقي بر كار تعميركاران ندارد.
وي يادآور شد: نياز است اتحاديه تعميركاران خودرو در فاصله هاي زماني مختلف و با ورود خودورها و سيستم هاي جديد به بازار، دوره هاي آموزشي براي تعميركاران برگزار كند تا آنان خدمات بهتري به مشتريان خود ارائه دهند.
به گزارش ايرنا، مشتريان و صاحبان اتومبيل بايد به تعميركاران داراي پروانه كسب و مهارت براي رفع نواقص فني خودروهاي خود مراجعه كرده و در صورت نارضايتي و متحمل خسارت شدن، اتحاديه تعميركاران اتومبيل را در جريان قرار دهند، در ضمن اتحاديه نيز بايد نسبت به نظارت بر كار تعميركاران حساسيت بيشتري نشان داده و براي آنان دوره هاي آموزشي متناسب با نيازهاي روز برگزار كنند.
خبرنگار: وريا كرمي ** انتشار: مجيد سليماني
7355/9102