۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82745194
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: برنامه ریزی جدی برای فرآوری و برندسازی زعفران نشده است

بیرجند - ایرنا - نماینده مردم قاینات و زیركوه در مجلس شورای اسلامی گفت: آن گونه كه شایسته است برای برندسازی و فرآوری محصول زعفران برنامه ریزی جدی نشده است و هنوز اصرار بر تولید و مصرف زعفران به شیوه های سنتی وجود دارد.

فرهاد فلاحتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برندسازی و فرآوری زعفران برای افزایش ارزش افزوده و صادرات قدرتمند این محصول ضروری است.
وی گفت: ما نتوانستیم مانند كشورهای پیشرفته محصولات گیاهی خود را به محصول درآمدزا تبدیل كنیم و هنوز در كشور زعفران به صورت یك محصول درآمدزای صادراتی درنیامده كه ضعفی برای این محصول استراتژیك است.
وی بیان كرد: زعفران ایران و شرق كشور در تمام كشورهای جهان شناخته شده است كه باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه برندسازی این محصول باارزش خراسان جنوبی نقش اساسی خود را به خوبی ایفا كند.
نماینده مردم قاینات و زیركوه در مجلس شورای اسلامی افزود: تصور عمومی زعفران را محصولی خوراكی می داند اما این محصول دارای خواص درمانی، پزشكی و شیمایی شگفت انگیزی نیز است.
وی فرآوری محصول زعفران را از اركان اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید شركت های دانش بنیان، بخش خصوصی و دولتی در زمینه فرآوری این محصول گام بردارند و با تولید فرآورده های دارای جاذبه های لازم در بازارهای داخلی و خارجی اقدام كنند.
فلاحتی اظهار كرد: فرآوری متنوع محصول زعفران باعث می شود نگران كشت این محصول در تمام نقاط كشور نباشیم چرا كه با برندسازی معتبر و فرآوری متنوع بازارهای جهانی قدرت خرید این محصول با ارزش را دارند.
وی افزود: محصول زعفران برای قشر وسیعی از كشاورزان اشتغال و درآمد ایجاد كرده، رونق بازارهای محلی را فراهم می كند و همچنین در بخش گردشگری زمینه های لازم را برای جذب گردشگر فراهم كرده است كه با فرآوری متنوع این محصول زمینه اشتغال جوانان جامعه فراهم و محصول ارزش افزوده بالایی در كشور ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینكه بازار رقابت در زمینه زعفران را جدی نگرفته است گفت: بازار سنتی ما در زمینه این محصول در آینده نزدیك توان رقابت با بازارهای مدرن دیگر كشورها را نخواهد داشت.
نماینده مردم قاینات و زیركوه گفت: در حال حاضر زعفران مرغوب منطقه قاینات تنها با بسته بندی های شیك و با خام فروشی روانه سایر كشورها می شود و با برندسازی در كشورهای اروپایی به نام آنان تمام می شود.
وی با بیان اینكه زعفران در زمینه ارزآوری و اشتغال كشور نقش مهمی دارد اضافه كرد: نخستین قدم برای زعفران ایرانی این است كه كار كارشناسی برای برندسازی آن صورت گیرد تا سود واقعی محصول به دست خود كشاورزان برسد.
كاشت، داشت و برداشت زعفران در خراسان جنوبی قدمت بیش از 700 سال دارد و پنج محصول اساسی زرشك، عناب، زعفران، انار و پنبه از محصولات مهم و راهبردی این استان است.
سالانه بیش از 55 تن زعفران به ارزش 2 هزار و 630 میلیارد ریال در خراسان جنوبی برداشت می شود و 36 هزار بهره‌ بردار در تولید این محصول فعالیت دارند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
كانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*3028* خبرنگار- حكیمه مصطفایی*انتشار- رسول محمدحسنی