۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 82745684
T T
۰ نفر
سرشماري پاييزه قرقاول در زيستگاه هاي شهرستان گرمي انجام شد

اردبيل - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست گرمي مغان از انجام سرشماري پاييزه قرقاول در زيستگاه هاي مرزي اين شهرستان خبر داد.

رحمان داداشي روز سه شنبه گفت: سرشماري گونه بومي و حمايت شده قرقاول به عنوان گونه جانوري شاخص استان اردبيل در سطح كشور مطرح است.
وي هدف از اين سرشماري را تعيين جمعيت قرقاول موجود در زيستگاه هاي شهرستان، چگونگي پراكندگي آنها در اين مناطق و ارزيابي وضعيت زيستگاه ها دانست و افزود: به دليل اشتراك زيستگاه بين 2 كشور ايران و جمهوري آذربايجان، جمعيت قرقاول بين 2 كشور در حركت است و چنانچه عامل تهديد كننده اي در هر يك از زيستگاه هاي 2 كشور به وجود آيد قرقاول به نقاط امن تر كوچ مي كند، به همين علت سرشماري دقيق اين پرنده در منطقه دشوار است.
وي اظهار كرد: با مشاهده مستقيم و شمارش و ثبت آواي گونه نر در زيستگاه هاي سطح شهرستان گرمي، حداقل جمعيت اين گونه جمعا 450 طاقه قرقاول برآورد شد.
به گزارش ايرنا از اداره كل حفاظت محيط زيست اردبيل ، داداشي با اشاره به اينكه قرقاول نماد حيات وحش استان اردبيل است گفت: با توجه به برنامه هاي حفاظتي و پايش مستمر زيستگاه هاي قرقاول و ممنوعيت شكار و صيد در اين مناطق و همچنين همكاري هاي موثر عوامل مرزباني در اين امر مهم، وضعيت و جمعيت اين گونه رو به بهبود ارزيابي مي شود.
قرقاول پرنده بومي استان اردبيل بوده و در بيشه زارهاي رودخانه مرزي بالهارود و در تمام فصول سال قابل مشاهده است.
گرمي مغان در شمال اردبيل و در نوار مرزي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016