۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۲
کد خبر: 82748903
T T
۰ نفر
سالاری: تصمیمات انسان محور، مشكلات پایتخت را رفع خواهد كرد

تهران - ایرنا- رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه تصمیمات انسان محور مشكلات پایتخت را رفع خواهد كرد، گفت: تا زمانیكه تصمیمات مدیریت شهری در توسعه شهر، انسان محور نباشد مشكلات پایتخت از جمله مشكل پاركینگ حل نمی شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا محمد سالاری در نشست تخصصی 'چالش پاركینگ و سرانه های خدماتی در شهر تهران' از سلسله نشست های گفتمان شهر عنوان كرد: در پی اتفاقی كه در انتخابات اخیر افتاد و اعتماد قاطعی كه شهروندان تهرانی در انتخاب اعضای شورای شهر تهران نشان دادند قطعا مطالبات گسترده ای را هم از ما و شهردار جدید تهران خواهند داشت.
وی ادامه داد: آنچه كه در مجموعه اقدامات مدیریت شهری گذشته به عنوان یك چالش اصلی وجود داشته این بود كه در فرآیند تصمیم گیری ها از ظرفیت عظیم و ارزشمند علمی دانشگاهیان، تشكل های حرفه ای و صنفی و دیده بان های شهری بهره برداری واقعی نشد.
سالاری خاطر نشان كرد: اگر هم در فرایند تدوین و تصویب طرح های توسعه شهری و برخی پروژه ها از آنان بهره گرفته می شد بصورت صوری و نمادین بود و لذا انتظار جامعه از مدیریت شهری جدید اعم از شورا و شهرداری، تغییر رویكرد جدی به منظور بهره گیری از این ظرفیت ها است.
وی افزود: بر همین اساس ما تصمیم داریم متناسب با مشكلات و چالش ها و نیز ظرفیت های هر منطقه در جریان بازدیدهای میدانی، نشست های تخصصی هم با حضور اساتید دانشگاه، صاحبنظران مدیریت شهری و كارشناسان شورا و شهرداری و معتمدین و ذینفعان هر منطقه برگزار كنیم.
این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان كرد: در مدیریت شهری گذشته با این نگاه كه هرچه خیابان و بزرگراه بیشتری ایجاد شود مشكلات ترافیكی حل می شود، بخش عمده ای از منابع درآمدی و سرمایه بالقوه و بالفعل شهر در جریان احداث شبكه های بزرگراهی هزینه شد.
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاكید كرد: برغم این همه سرمایه گذاری ، گره های ترافیكی بیشتر هم شد چرا كه این تصمیمات مبتنی بر مطالعات واقع بینانه اتخاذ نشد‌‌.
سالاری با بیان اینكه امروز بسیاری از صاحبنظران مدیریت شهری معتقدند در فرایند توسعه شهر و بارگذاری ها باید موضوع حمل و نقل عمومی محور اساسی باشد بیان كرد: در غیر اینصورت آنچه در فرایند ایجاد مال ها و مگامال ها و برخی بارگذاری های بزرگ مقیاس اتفاق افتاده و گره های ترافیكی و تبعات فرهنگی اجتماعی و نارضایتی گسترده ای را در خیلی از محلات رقم زده، شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: بلندمرتبه سازی و مال سازی چنانچه مبتنی بر اصول شهرسازی و معماری و مطالعات جامع و كامل انجام شود نه تنها تهدید نیست بلكه می تواند یك فرصت هم برای محلات و جامعه شهری باشد اما از آنجاییكه در فرایند اتفاقات گذشته به پیوست های مطالعاتی و نظرات كارشناسی توجه نشده شاهد وضعیت فعلی هستیم.
رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص چالش های مربوط به كمبود پاركینگ در شهر تهران بویژه در محلات و مناطق مركزی و متراكم شهری گفت: هر چند در این حوزه با مشكل حادی روبه رو هستیم ولی باید تصمیمی كه مدیریت شهری جدید اتخاذ می كند مبتنی بر تجربه های جهانی و پیوست های مطالعاتی باشد.
وی گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند صرف ایجاد فضا برای پاركینگ اعم از پارك حاشیه ای و پاركینگ های طبقاتی این مشكل را حل نمی كند و حتی این نگرانی وجود دارد كه جذب سفر و استفاده از خودروهای شخصی در تردد به محلات مركزی را تشدید كند و مجددا این چالش را افزایش دهد.
سالاری ادامه داد: به نظر می رسد راهكار اساسی در این خصوص داشتن رویكرد انسان محور بودن شهر است وتا زمانیكه شهر خودرو محور باشد مردم بدلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی از خودرو شخصی استفاده كنند، هیچگاه مشكل كمبود پاركینگ حل نخواهد شد.
وی در ادامه استفاده مشترك از سرانه های خدماتی در دسترس تمامی نهادها و سازمان های مستقر در محلات و مناطق را یكی از راهكارهای موثر دانست و بیان كرد: براساس اعلام مشاور طرح تفصیلی شهر تهران ، 5900 هكتار كمبود سرانه های خدماتی در شهر داریم كه نیمی از كمبود سرانه ها مربوط به فضای سبز و مابقی مربوط به سایر سرانه هاست.
وی گفت: آنچه اهمیت دارد كمبود سرانه های محلی است كه نقش موثرتری در ارتقا كیفیت زندگی دارند ولذا شهرداری تهران می بایست اولویت اصلی خود را كمبود سرانه های محلی بویژه در مناطق كم برخوردار و فقیر قرار دهد‌.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بخشنامه های مهم شهردار تهران اظهارداشت: گزارشاتی كه درخصوص بخشنامه مربوط به توقف فرآیند صدور هولوگرام ها و فعالیت كارگذاری ها به شیوه سابق ارائه می شود بسیار امیدبخش است.
سالاری عنوان كرد: با بررسی های انجام شده توسط كمیته مربوطه شاهد احصاء و شناسایی اشكالات، فسادها و رانت های قابل توجهی هستیم و در این فرایند بیش از 7 هزار میلیارد تومان از درآمدهای منابع شهرداری شناسایی شدند كه قبلا آمار درستی در این خصوص وجود نداشت.
وی ادامه داد: بخشنامه دیگر مربوط به حوزه شهرسازی بود كه با توجه به تخلفات شوراهای معماری و شوراهای توافقات مناطق 22 گانه و تصمیات متخلفانه ای كه طی سال های گذشته در آنجا اتخاذ می شد صدور این بخشنامه ضرورتی انكار ناپذیر بود.
سالاری افزود: آنچه كه آقای نجفی ابلاغ كردند جمع آوری شوراهای معماری نیست بلكه روح این بخشنامه عدم انجام تصمیمات مغایر اصول شهرسازی و معماری و طرح تفصیلی شهر تهران و مسئولیت پذیر كردن شهرداران مناطق در تصمیمات شوراهای معماری می باشد.
وی با اشاره به اینكه آنچه این روزها در بین اعضای شورا ایجاد نگرانی كرده است گفت: متاسفانه پس از تغییر مدیریتی كلان شهر تهران و ابلاغ بخشنامه بویژه در حوزه شهرسازی ، جلساتی بین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شهرداران و معاونین شهرسازی مناطق در خصوص برخی مشكلات ایجاد شده در نتیجه ابلاغ بخشنامه مذكور برگزار نشده است و به همین دلیل ما شاهد مجموعه زیادی از اعتراضات و نگرانی ها در خصوص تعداد زیادی از پرونده ها هستیم كه نسبت به واریز عوارض و طی فرآیندهای مقدمات صدور پروانه اقدام نموده اند.
وی گفت: این مساله می تواند به اساس بخشنامه حوزه شهرسازی لطمه بزند لذا معاونت شهرسازی و معماری می بایست با حضور در مناطق و دعوت آنان نسبت به حل مشكلات متعددی كه ایجاد شده اقدام كند.
سالاری بیان كرد: با توجه به اینكه قسمت عمده ای از بارگذاری ها و كالبد شهر تهران قبل از ابلاغ طرح تفصیلی شكل گرفته و طی سال ها پس از ابلاغ طرح تفصیلی نیز طی بخشنامه هایی برخی بارگذاری ها در همجواری املاكی كه به تازگی نسبت به اخذ پروانه اقدام می كنند ایجاد شده است لذا نمی توان صرفا با صدور یك بخشنامه برای كل شهر تهران آن را اجرایی كرد.
سالاری افزود: ضمن اینكه شهرداران و معاونین شهرسازی مناطق نیاز دارند تا رویكرد مدیریت شهری جدید را در خصوص بسیاری از بخشنامه ها و شیوه اجرا و عدم اجرای آن ها را بصورت شفاف بدانند اما متاسفانه معاونت شهرسازی و معماری به این حوزه ورود جدی نداشته است و این امر ممكن است نگرانی ها را افزایش دهد.
وی ادامه داد: یكی از دلایل رفع نگرانی در بخشنامه مربوط به هولوگرام ها این بود كه بلافاصله معاونت مالی و اقتصادی با دستور شهردار تهران نسبت به ایجاد كمیته ای متشكل از برخی صاحبنظران اقدام كرد و آن ها بصورت جدی به تمامی پرونده ها و درخواست های مردمی رسیدگی و مشكلات را حل و فصل كردند.
خبرنگار: معصومه آقاامینی
تهرام/7244/9343
۰ نفر