۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 82749021
T T
۰ نفر

رويارويي تجاري چين و آمريكا در صنعت آلومينيوم

۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۶
کد خبر: 82749021
رويارويي تجاري چين و آمريكا در صنعت آلومينيوم

پكن-ايرنا- وزارت بازرگاني چين تهديد كرد به دليل سياست هاي اقتصادي و تجاري ضد چيني اخير آمريكا، دست به اقدامات مقابله جويانه خواهد زد.

به گزارش روز جمعه ايرنا به نقل از روزنامه چاينا ديلي، در بيانيه وزارت بازرگاني چين آمده است: آمريكا به دنبال اعمال سياست هاي ضد دامپينگ بر روي توليدات آلومينيومي چين است.
دامپينگ (dumping) از كلمه Dump به معناي ارزان فروختن، قيمت شكستن و بازار شكستن گرفته شده و عبارت است از فروش يك كالا در يك بازار خارجي با قيمتي كمتر از هزينه‌هاي تمام شده يا به عبارتي ديگر فروش كالا در خارج به قيمتي كمتر از قيمت داخلي.
فرهنگستان لغت معادل فارسي آن را رقابت مخرب نام نهاده است دامپينگ در فارسي به رقابت مكارانه يا تبعيض در قيمت‌ها در بازرگاني معنا شده است.
وزارت بازرگاني چين ضمن ابراز نگراني از اين اقدام آمريكا تاكيد كرد كه هر تدبيري لازم باشد براي حفاظت از منافع شركت هاي چيني اتخاذ خواهد كرد.
دولت آمريكا براي جلوگيري از واردات بي رويه ورق آلومنيوم چيني به خاك اين كشور كه با هدف دامپينگ و زمين زدن بازار اين صنعت در ايالات متحده كليد خورده، از حدود يك ماه پيش عوارض گمركي براي آن وضع كرده بود.
وزارت بازرگاني آمريكا اعلام كرده است كه تعرفه اوليه واردات را روي ورق آلومينيوم چيني بين 81/ 96 درصد تا 24/ 162 درصد اعمال خواهد كرد تا جلو فروش اين كالا با قيمت ناعادلانه بسيار پايين در بازار آمريكا را بگيرد.
بر اساس اين گزارش،اقدام اخير نشان مي‌دهد كه دولت «ترامپ» قصد دارد با اعمال فشار بيشتر به چين، شكاف كسري تجاري آمريكا را با اين كشور كاهش دهد كه پيش از اين، تلاش‌هاي ترامپ با موفقيت اندكي در اين عرصه روبه‌رو‌ شده است.
اين نخستين بار است كه آمريكا در 20 سال گذشته تصميم مي گيرد تا سياست ها و تدابير ضد دامپينگ بر روي برخي از محصولات وارداتي آلومينيومي از چين اعمال كند.
در صورتي كه اين برنامه ادامه يابد و مشخص شود كه واردات اين فراورده ها به شركت هاي آمريكايي لطمه مي زند تعرفه بر روي فراورده هاي مذكور چيني افزايش خواهد يافت.
چين بارها به آمريكا هشدار داده است وارد يك جنگ تجاري با اين كشور نشود و بر خلاف مقررات سازمان تجارت جهاني دست به اقدامي نزند، پكن همچنين واشنگتن را متهم مي كند كه در حال اجراي سياست هاي يكجانبه تجاري حمايتي است.
ارزش فراورده هاي آلومينيومي كه آمريكا قصد دارد براي آنها تدابير ضد دامپينگ در نظر بگيرد، نزديك به 600 ميليون دلار است و اين رويكرد سبب شده است تا وزارت بازرگاني چين از رويارويي و مناقشه تجاري جديد دو كشور ابراز نگراني كند.
وزارت بازرگاني چين در بيانيه خود افزود:صنايع آلومينيومي دو كشور چين و آمريكا مكمل يكديگرند و اقدام عليه صنايع چيني به دو كشور لطمه خواهد زد.
شبد**آساق**231**1904**1010
انتشار:حسن معظمي