۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82749445
T T
۰ نفر
اخبار كوتاه جهان انرژی/اجرای قرارداد نفت - كالای روسیه و ایران از سال 2018

تهران - ایرنا - جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله اجرای قرارداد نفت - كالای روسیه و ایران از سال 2018 میلادی، تاثیر تمدید توافق كاهش تولید بر سهم اوپك از بازار نفت آسیا، رسیدن پایبندی به توافق اوپك به 116 درصد، افزایش صدور نفت جنوب عراق در ماه نوامبر و دو برابر شدن سود خالص گازپروم در سه ماه سوم 2017 میلادی بوده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از رویترز، «الكساندر نواك» وزیر انرژی روسیه گفت كه كشورش به زودی نخستین محموله نفت خود را در قالب توافق نفت - كالا از ایران به حجم یك میلیون بشكه دریافت خواهد كرد و قرار است در سال 2018 میلادی، 5 میلیون تن دیگر نفت، به روسیه صادر شود.
به گفته نواك، روسیه این نفت را به كشورهای دیگر می فروشد و نیمی از درآمد حاصل از آن را بر می دارد و نیمی دیگر را در قالب تجهیزات و كالا به ایران صادر می كند.
وزیر انرژی روسیه پیش تر گفته بود، حجم نفتی كه قرار است از ایران خریداری شود، 100 هزار بشكه در روز است كه به 5 میلیون تن در سال می رسد.

**تمدید توافق كاهش تولید، سهم اوپك از بازار نفت آسیا را كاهش می‌دهد
به گزارش رویترز، پس از آنكه سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) و روسیه اقدام به تمدید 9 ماه توافق كاهش تولید كردند، پالایشگاه های آسیایی در واكنش به این تصمیم، نفت بیشتری از دریای كارائب و خلیج مكزیك سفارش دادند؛ اقدامی كه منجر به كاهش بیشتر سهم اوپك و روسیه از بازار نفت آسیا خواهد شد.
به گفته یك دلال نفتی كه در زمینه حمل محموله های نفتی فعالیت دارد، پرس و جوهای بسیاری از سوی پالایشگاه های آسیایی برای خرید نفت از خلیج مكزیك و دریای كارائیب صورت گرفته اما با تمدید كاهش تولید نفت اوپك، این پرس و جوها جای خود را به ثبت سفارش داده است.

**توافق كاهش تولید 9 ماه دیگر تمدید شد
به گزارش رویترز، تولیدكنندگان عضو و غیرعضو سازمان اوپك، روز پنجشنبه (نهم آذر) در وین با هدف پایان دادن به مازاد عرضه نفت خام موافقت كردند كه توافق كاهش تولید نفت را تا پایان سال 2018 تمدید كنند.
البته آنها احتمال دادند كه در صورت افزایش بیش از حد قیمت ها، زودتر از موعد به توافق خاتمه دهند.
اوپك همچنین تصمیم گرفت كه مجموع تولید نفت نیجریه و لیبی را در سطح سال 2017، یعنی زیر 2 میلیون و 800 هزار بشكه در روز محدود كند.
هر دو كشور به دلیل ناآرامی های داخلی و تولید كمتر از انتظار، تاكنون از توافق كاهش تولید معاف بوده اند.

**پایبندی به توافق اوپك به 116 درصد رسید
به گزارش خبرگزاری رسمی كویت (كونا)، عصام المرزوق، وزیر نفت كویت و رئیس كمیته وزارتی نظارت بر بازار كه پایبندی به توافق جهانی كاهش تولید نفت را ارزیابی می‌كند، از افزایش پایبندی به این توافق در ماه اكتبر امسال خبر داد.
وی پس از نشست كمیته یادشده در وین پایتخت اتریش، گفت: میزان پایبندی به این توافق در ماه اكتبر به 116 درصد رسید كه از میزان آن در ماه سپتامبر امسال بالاتر بوده است.
المزروق با تاكید بر اینكه سازمان اوپك، قیمت نفت را تعیین نمی‌كند، گفت: قیمت‌ها به پایبندی كشورهای امضاكننده توافق به تعهدهای خود واكنش نشان می‌دهند.

**صدور نفت جنوب عراق در ماه نوامبر افزایش یافت
به گزارش رویترز، عراق كه همواره سعی می كند با افزایش برداشت و صادرات نفت از جنوب این كشور، كاهش صادرات از میدان های نفتی كركوك در شمال را جبران كند، صدور نفت از میدان های جنوبی را در ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن به میانگین سه میلیون و 500 هزار بشكه در روز رساند.
این میزان در ماه اكتبر سه میلیون و 350 هزار بشكه در روز بوده است.
عراق دومین تولیدكننده بزرگ اوپك پس از عربستان است كه ظرفیت تولید نفت آن چهار میلیون و 800 هزار بشكه در روز بالغ می شود، قصد دارد آن را به پنج میلیون بشكه برساند.

**سود خالص گازپروم در سه ماه سوم 2017 میلادی نزدیك به دو برابر شد
به گزارش رویترز، شركت روسی گازپروم اعلام كرد كه سوددهی خالص این شركت در سه ماه سوم 2017 میلادی به سه میلیارد و 400 میلیون دلار رسید كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشدی دو برابر داشته و فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است.
گازپروم علت دوبرابر شدن سودآوری خود را رشد قیمت های نفت و افزایش صادرات گاز اعلام كرد.
تحلیلگران انتظار داشتند كه سود این شركت در مقطع یادشده یك میلیارد و 200 میلیون دلار باشد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : IRNAeco@
اقتصام **1070** 6075
خبرنگار: فریبا بابائی ** انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر