۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 82750629
T T
۰ نفر
سامانه كالاهاي ملواني و ته لنجي راه اندازي مي شود

تهران - ايرنا - گمرك ايران در ادامه توسعه سامانه هاي الكترونيكي و مبارزه با قاچاق كالا، سامانه ملواني و ته لنجي را در گمركات بوشهر راه اندازي مي كند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از گمرك، اين اقدام پس از آن صورت مي گيرد كه دولت با هدف مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصميم گرفته تا ورود كالاهاي ته لنجي و ملواني را به كمك سامانه هاي الكترونيكي گمرك ساماندهي كند و مصوبه اجرايي شدن آن نيز جهت اجرا ابلاغ شده است‌.
بنابراين گزارش، مقدمات ساماندهي كالاهاي ملواني و ته لنجي امروز در نشستس با حضور علي معقولي مدير كل مركز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گمرك در بوشهر كليد خورد.
در اين جلسه معقولي با اشاره به اينكه بايد تمامي كالاهاي وارداتي براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز زير چتر گمرك قرار گيرد بر ضرورت ساماندهي كالاهاي ملواني و ته لنجي به كمك سامانه جامع گمركي تاكيد كرد.
وي گفت: خوشبختانه با اجرايي شدن سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي بزرگترين تحول گمركي كشور با موفقيت اجرايي شد و امروز ما شاهد ساماندهي كالاهاي وارداتي از طريق گمركات به كمك سامانه جامع گمركي هستيم و تمامي اطلاعات كالاهاي وارداتي به تفكيك جزئيات در اين سامانه ثبت و كنترل مي شود و در هر لحظه و زماني از هر مكان قابل رهگيري است .
معقولي در ادامه به مشكلات انجام تشريفات گمركي پيش از راه اندازي سامانه جامع گمركي و در روش دستي و سنتي اشاره كرد و افزود: اكنون تمامي مجوزها و اطلاعات تشريفات ترخيص كالاها در اين سامانه ثبت مي شود و امكان رهگيري الكترونيكي تمامي كالاها وجود دارد و بزرگترين اقدام دولت جهت مبارزه با قاچاق كالا و ارز با راه اندازي همين سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي به شمار مي رود .

** سامانه جامع گمركي توسعه مي يابد.
فيروزه خيالي مدير كل دفتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران نيز در اين آيين از برنامه گمرك براي توسعه سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي خبر داد و افزود: سامانه جامع گمركي با تحت پوشش قرار دادن كالاهاي ملواني و ته لنجي توسعه مي يابد.
وي گفت: گمرك بر اساس تفاهم نامه اي كه با مناطق آزاد و ويژه اقتصادي امضاء كرده كالاهاي ورودي و خروجي از اين مناطق را نيز تحت پوشش سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي قرار خواهد داد.
خيالي در ادامه به بررسي مزاياي پياده سازي سامانه جامع گمركي در گمرك پرداخت و گفت :در روش هاي سنتي و پيش از الكترونيكي شدن گمرك ذينفعان بايد با مراجعه حضوري به گمرك محل ترخيص، پيش نويس اظهارنامه هايشان را به صورت كاغذي ارائه مي كردند و به دليل محلي بودن گمركات و نبودن سيستم متمركز اطلاعات بايد توسط اپراتور ثبت مي شد و براي ارباب رجوع بسيار زمانبر و هزينه بر بود.
وي ادامه داد: اما اكنون محدوديتي وجود ندارد و مراجعه كنندگان در هر لحظه اي از شبانه روز در زمان كوتاهي مي توانند،از طريق پنجره واحد تجارت فرامرزي اظهار خود را تنظيم و براي انجام مراحل و تشريفات گمركي، آن را به گمرك محل ارجاع دهند.
مدير كل دفتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك در خصوص دليل شكل گيري سامانه جامع و پنجره واحد تجارت فرامرزي و اهداف آنها توضيح داد: از اواخر سال 92 رئيس كل وقت گمرك راه اندازي سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزي را در دستور كار قرار داد. هدف از اين تحول و اعمال سيستم الكترونيكي،مكانيزاسيون كليه رويه ها و فرآيند هاي گمركي بود.
به گفته خيالي اين تحول به تسهيل و تسريع عمليات گمركي كمك چشمگيري كرده و همزمان، دقت در تشريفات را افزايش داده است. خيالي تشكيل بانك اطلاعاتي، دسترسي لحظه اي به اين بانك و انتشار بر خط آمار را از مهم ترين اثرات سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزي دانست.
به گزارش ايرنا، كالاهاي ملواني و ته لنجي در زمره واردات غيررسمي قرار مي گيرند كه آبان ماه گذشته دولت با هدف ساماندهي اين بخش از واردات و مبارزه با قاچاق، آيين نامه اي در اين زمينه تهيه و تصويب كرد؛ در اين آيين نامه براي واردات ملواني سهميه سالانه اي به شكل معافيت گمركي تعيين شده است و در صورت واردات بيش از سقف مصوب كه در سامانه جامع گمركي ثبت مي شود، فرد بايد حقوق گمركي مربوطه را بپردازد.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025** 6075
خبرنگار: ليلا جودي** انتشار: زهرا هجيني نژاد
۰ نفر