۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82750710
T T
۰ نفر
ستاری:جایزه مصطفی (ص) تجربه جدیدی در حوزه وقف علمی است

تهران– ایرنا– معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار كرد: جایزه مصطفی (ص) در واقع یك تجربه جدید در حوزه وقف علمی است و رئیس جمهوری نیز تاكید دارد كه این جایزه از طریق وقف علمی پیش رود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دكتر سورنا ستاری روز یكشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه آئین دومین دوره اعطای جایزه جهانی دو سالانه مصطفی(ص) كه با حضور جمعی از شخصیت های برجسته حوزه های علمی و فناوری جهان در تالار وحدت تهران برگزار شد، افزود: كلیه هزینه های برگزاری و تامین جایزه مصطفی (ص) تاكنون از طریق وقف بوده است؛ یكی از شاخصه های مهم و بزرگ این جایزه معرفی دانشمندان برتر جهان اسلام است و مبنای اصلی آن در واقع اثری است كه یك دانشمند مسلمان پدید آورده است اما تعداد مقالات و ثبت پتنت و آنچه معمول است، در جایزه مصطفی (ص) تاثیر آنچنانی ندارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در واقغ مهم آن است كه ابتكار و خلاقیت دانشمند مسلمان چه تغییر و اثری در جوامع ایجاد خواهد كرد.
وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری درباره پیشبرد جایزه مصطفی (ص) در سال های آتی با قوت هرچه تمام تر، گفت: مهم آن است كه جهان اسلام نسبت به نیروی فوق العاده ای كه در اختیار دارد، حساس شود.
نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام در دومین دوره اعطای جایزه جهانی مصطفی (ص) پس از اتمام فرایند داوری قرار است این جایزه امروز به دو دانشمند حوزه ICT، «پروفسور سامی ارول گلنبی» دانشمند كامپیوتر، مهندس الكترونیك و ریاضیدان كاربردی اهل تركیه با مدلسازی ارزیابی عملكرد سیستم های كامپیوتری و «پروفسور محمدامین شكراللهی» دانشمند و دكترای علوم كامپیوتر و ارتباطات با ارائه اثری در زمینه كدهای رپتور اهدا شود.
جایزه مصطفی (ص) به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسید.
این جایزه كه به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد كه از سوی افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
جایزه مصطفی (ص) در دور اول به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پرفسور جكی یینگ از سنگاپور در حوزه علم و فناوری نانو زیستی وآقای پرفسور عمر‌یاغی شیمیدان برجسته اردنی برای تحقیقات دامنه دار در زمینه «چارچوب‌های فلز- آلی تعلق گرفت.
در هفته جایزه مصطفی (11 تا 14 آذر)، نشست های علمی و تخصصی در حوزه‌های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشكی، علم و فناوری نانو، اقتصاد و بانكداری اسلامی در دانشگاه‌ های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشكی شهید بهشتی، علوم پزشكی تهران، امام صادق (ع)، تربیت مدرس و علم و صنعت ایران برگزار می ‌شود.
در مدت برگزاری برنامه های جایزه مصطفی (ص)90 نفر از دانشمندان برجسته علمی از 30 كشور اسلامی در ایران حضور می یابند.
مبلغ جایزه مصطفی 500 هزار دلار به هر برگزیده به علاوه مدال مصطفی(ص) است.
علمی**1836
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر