۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82751136
T T
۰ نفر
كاهش قیمت ماهی با افزایش صید در سواحل مازندرانی خزر

ساری - ایرنا- صیادان مازندران از ابتدای فصل صید (20 مهرماه) تاكنون 603 تن ماهی صید كرده اند كه كفال با 461تن نسبت به پارسال 22درصد بیشتر صید و این مساله سبب كاهش 10 درصدی قیمت ماهیان در بازار ماهی فروشان استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كفال، سفید و كپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و كفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشكیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد كه قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اكنون قیمت ماهی كفال و سفید دریای خزر با وزن حدود600 تا 800 گرم به ترتیب هر كیلوگرم 160تا190هزار ریال برآورد می شود.
محمد بخشی یكی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونكنار گفت كه قیمت ماهی كفال به دلیل فراوانی ناشی از صید بیشتر،كاهش یافته است.
وی افزود: البته بیشتر ماهی كفال صید شده به لحاظ اندازه كوچك و با وزن كمتر از 500گرمی است و یكی از دلایل اصلی كاهش قیمت ،وزن پائین ان است كه در حال حاضر متوسط هر كیلوگرم 130 هزار ریال است .
وی در عین حال گفت كه اندازه و وزن ماهی سفید مناسب و قیمت آن نیز نسبت به هفته گذشته حدود 10 درصد كمتر شده است.
حسینعلی رستمی مدیركل شیلات مازندران روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :از بیستم مهرماه تا روز گذشته 603 تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید و روانه بازارشد.
وی گونه های ماهیان صید شده را كفال با 461 تن، سفید 124تن و مابقی كپور و سایر گونه هااعلام كرد و افزود: صید گونه كفال 22 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
رستمی ارزش اقتصادی ماهیان صید شده را 150 میلیارد ریال اعلام كرد و بیان داشت: صیادان شركتهای تعاونی پره استان درهمین مدت تعداد430 قطعه بچه ماهی خاویاری گرفتار در تور پره را دوباره به دریا رهاسازی كردند.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد كه یكهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن كفال و مابقی كپور و دیگر گونه ها بوده است.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت كه تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یك هزار و 200 متر به كمك یك قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های كفال، سفید و كپور، به وسیله تراكتور به ساحل كشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوكا پوش ( صیادان باچكمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت كار تور ) قایقران و تراكتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
امسال چهار هزارو 200 صیاد استان مازندران در قالب 54شركت تعاونی صیادی پره در 338كیلومتر از سواحل خزر استان مشغول ماهیگیری هستند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
۰ نفر