۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۲
کد خبر: 82751870
T T
۰ نفر

توقف واردات برنج و خروج بازار گیلان از ركود

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۲
کد خبر: 82751870
توقف واردات برنج و خروج بازار گیلان از ركود

رشت - ایرنا - با نامه وزیر جهاد كشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف واردات برنج، بازار این محصول در گیلان، از ركود خارج شده و كارشناسان و فعالان بخش كشاورزی استان معتقدند قیمت فعلی برنج، هم برای كشاورز و هم مصرف كننده رضایت بخش است.

اگرچه طی سال های گذشته، با سیاست های حمایتی دولت، واردات برنج از پایان دومین ماه فصل پاییز ممنوع می شد اما امسال و در اوایل آذرماه، با نامه محمود حجتی وزیر جهاد كشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف واردات برنج، بازار این محصول راهبردی استان های شمالی كه دچار ركود شده بود، جانی دوباره گرفته و امیدهای كشاورزان را زنده كرده است.
هرچند مسئولان جهادكشاورزی استان به تصریح بیان می كنند كه در صورت افزایش قیمت برنج بیش از نرخ كنونی، برای تعادل بازار، دولت وارد عمل می شود.

** هم اكنون بازار برنج، رونق دارد / دولت وضعیت را تحت پایش و رصد دارد
رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان گفت: وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جهاد كشاورزی گیلان، به دقت بازار برنج را زیر نظر و پایش كارشناسی دارند و در هیچ شرایطی قرار نیست تولید داخلی، فدای واردات بی رویه شود و یا مصرف كننده آسیب ببیند.
علیرضا شعبان نژاد ادامه داد: با پخش این شایعه كه قرار است واردات برنج در كشور آزاد شود، كل بازار برنج دچار ركود شده بود و همه انتظار واردات بی رویه و كاهش قیمت ها را داشتند.
وی افزود: با توجیه و نامه نگاری كارشناسی جهاد كشاورزی گیلان به وزارتخانه و اقدامات و بررسی های میدانی مستقل، وزیر جهاد كشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار منع ثبت سفارش واردات برنج تا پایان سال شده است.
وی گفت: در حال حاضر هر كیلوگرم برنج هاشمی درجه یك 10 تا 11 هزار تومان در بازار عرضه می شود كه این قیمت، هم به نفع كشاورز است و هم مصرف كننده و چنانچه افزایش یابد، دیگر متناسب با قدرت خرید عموم مردم نیست و ركود دوباره بازار برنج، حتمی خواهد بود.
به گفته شعبان نژاد، با توجه به رونق پیش روی بازار برنج، به كشاورزان و كارخانه داران توصیه می كنیم از دامن زدن به افزایش قیمت بیش از نرخ پیش گفته، خودداری كنند چراكه در غیر اینصورت دولت ناگزیر است از ذخیره استراتژیك برنج به قیمت مناسب و با هدف تعادل، وارد بازار كند كه این، به زیان تولیدكنندگان برنج است.
وی گفت: دولت دنبال سازوكاری است كه هم به تقاضا در بازار داخلی توجه شود كه شاهد افزایش قیمت ها نباشیم و هم اینكه تولیدكنندگان و برنج كاران آسیب نبینند.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی گیلان خاطرنشان كرد: سال جاری بیش از 800 هزار تن برنج كیفی در استان تولید شد كه پیش بینی می شود حدود 50 درصد آن تاكنون فروش رفته باشد.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاست های حمایتی كشاورزان برنجكار استان و كشور، روزهای خوشی را سپری می كنند به نحویكه دیگر نه تنها كسی از به صرفه نبودن كشت برنج سخن نمی گوید بلكه بسیاری از زمین های بایر و رها شده ، دوباره به زیر كشت برنج برگشته است.
شعبان نژاد ادامه داد: با پایش انجام گرفته، از هفته قبل كه خبر ممنوعیت واردات برنج تا پایان سال اعلام شده، بازار خرید و فروش برنج كشور بتدریج به جنب و جوش افتاده و در حال رونق گرفتن است.

** در سایه حمایت های دولت، برنجكاران با اطمینان خاطر بیشتری به تولید می پردازند
محمد اسدزاده از برنج فروشان شهر رشت نیز در گفت وگو با ایرنا تایید كرد كه پس از انتشار خبر ممنوعیت واردات برنج در كشور، بازار عرضه و تقاضا جانی دوباره گرفته و گفت: شایعه ارزان شدن قیمت انواع برنج به دلیل آزاد شدن واردات، دیگر رنگ باخته است.
وی ادامه داد: هم اكنون انواع برنج هاشمی، علی كاظمی، خزر، نعمت و برنج های خارجی از كیلویی 12 تا سه هزار و 500 تومان به تناسب كیفیت در بازار عرضه می شود و دست خریدار برنج به تناسب توانایی مالی او باز است.
اسدزاده افزود: سیاست های دولت در زمینه تنظیم بازار برنج در سال های اخیر بسیار مثبت بوده و توانسته جلو نوسانات شدید قیمت این محصول را بگیرد.
وی تصمیم دولت در ممنوعیت واردات برنج به كشور تا پایان سال جاری را درست و كارشناسی ارزیابی كرد و گفت: در حال حاضر بازار برنج كشور، اشباع است و اگر دولت چنین سیاستی را اتخاذ نمی كرد، به ركود بازار این محصول دامن زده می شد.
اكبر یونسی از كشاورزان برنجكار شرق گیلان نیز گفت: با اتخاذ سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید، كشاورزان برنجكار طی سال های اخیر با اطمینان خاطر بیشتری به تولید برنج می پردازند.
وی از قیمت های فعلی بازار برنج اظهار رضایت كرد و افزود: كشاورزان باید خدا را شاكر باشند كه با سیاست های مثبت دولت تدبیر و امید تا حدود زیادی از دغدغه های فروش محصول راحت شده اند.
بیش از 317 هزار بهره بردار در 238 هزار هكتار اراضی شالیكاری گیلان فعالیت دارند و سالانه حدود یك میلیون و 160 تن شلتوك به دست می آورند كه از این میزان حدود 750 تن برنج سفید با كیفیت بدست می آید. گیلان بزرگترین تولیدكننده ارقام بومی و باكیفیت برنج در كشور است و رتبه اول كشوری را از لحاظ سطح زیركشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج بعد از استان مازندران را دارد.
ارقام هاشمی، علی كاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های كیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است كه در شالیزارهای گیلان كشت می شود. بیشترین رقم های كشت شده برنج در این استان، رقم های كیفی هاشمی و علی كاظمی است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
خبرنگار:نصرالله ابراهیمی ** انتشاردهنده:امیرحسین كبیری
6070/2007
۰ نفر