۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82753364
T T
۰ نفر
افسردگي پاييزي نوع شايع افسردگي در فصل طلايي رنگ ها

اروميه- ايرنا- متخصص اعصاب و روان گفت: افسردگي پاييزي شايع ترين نوع افسردگي است كه در فصل پاييز بسياري از افراد جامعه را مبتلا مي كند.

محمدرضا حيدري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بعضي از افراد در ماه هاي آبان و آذر دچار كاهش انرژي، انگيزه و افت خلق مي شوند و دوباره در فروردين ماه به حالت عادي برمي گردند كه رفتارشناسان اين نوع اختلال را افسردگي فصلي يا اختلال تأثيرپذيري فصلي(SAD) مي نامند، كه هرساله در يك زمان مشخص شروع مي شود.
وي با اشاره به اينكه افسردگي هاي فصلي در سنين بالاي 45 سال 2 برابر افراد ديگر است، اظهار كرد: اين افسردگي در زنان خيلي بيشتر از مردان بوده و اين ناهنجاري در فصل پاييز و زمستان مربوط به ترشح هورمون ملاتونين در مغز است كه به آن هورمون وابسته به خواب نيز مي گويند.
وي ادامه داد: اين هرمون در تاريكي و وقت خواب شبانه بيشترين ميزان ترشح را دارد و به علت كوتاهي روزها و طولاني بودن شب ها در اين 2 فصل اين هورمون به اندازه اي بيشتر ترشح مي شود.
وي اضافه كرد: بسياري از علائم شايع افسردگي مثل احساس خستگي مفرط، كسالت و يكنواختي، كاهش ميزان انرژي، احساس غمگيني و پوچي در بيشتر ساعات روز و تمايل به گريه، تحريك پذيري عصبي و احساس اضطراب و بي قراري، بي علاقگي به فعاليت هاي روزانه و پايين آمدن سطح عملكرد، احساس ياس شديد و مرور كردن عقايد منفي از علائم قطعي اين بيماري است.
به گفته وي از ديگر از علائم اين بيماري مي توان به عدم تصميم گيري صحيح، افزايش اشتها و اضافه وزن و ميل افراطي به خوردن اغذيه هاي شيرين و پر از كربوهيدرات، احساس خواب‌آلودگي و افزايش نياز به خواب، تمايل افراطي به تنهايي و انزوا گزيني و ملامت گري و سرزنش خويشتن اشاره كرد.
وي اظهار كرد: كساني كه دچار اين علايم هستند بايد به سرعت با يك متخصص مجرب مشورت كنند تا تحت آزمايش ها و ارزيابي هاي لازم تشخيصي قرار بگيرند؛ بررسي علائم و نشانه ها الزامي بوده و گاه همين اين نشانه ها علت بيماري باليني ديگري است.
وي ادامه داد: شيوع افسردگي فصلي نوع زمستان با توجه به اقليم، سن و جنسيت متفاوت است و همچنين ميزان شيوع در اقليم هاي مرتفع (نواحي كوهستاني) بيشتر است.
اين روانشناس و استاد دانشگاه گفت: افسردگي فصلي در برخي از افراد حساس شايع است و شدت افسردگي آنان از حد خفيف و ملايم فراتر رفته و علائم آنان با آغاز پاييز و زمستان بيشتر مي شود.
وي اضافه كرد: افزايش نور، كمتر كردن مصرف غذاهاي ترش، گنجاندن برنامه هاي گردش و تفريح در برنامه هاي هفتگي، پياده روي روزانه 20 دقيقه اي، استفاده از رنگ هاي گرم، استفاده از ويتامين ها در برنامه هاي روزانه، برنامه ريزي جديد براي زندگي و چيدن ورزش و يادگرفتن چيزهاي جديد در آن از جمله راه هاي درمان افسردگي پاييزي است.
به گزارش ايرنا، با توجه به رشد استرس و اضطراب در بين مردم در سال هاي اخير، موضوع افسردگي نيز به ميزان بسيار زيادي در بين مردم شايع شده كه شناخت علايم موارد مختلف در اين خصوص مي تواند در كاهش مشكلات بسيار موثر باشد و به درمان بهتر كمك كند.
8137/3072
** خبر: سيده فاطمه سجادي ** انتشار: عليرضا فولادي