۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82753646
T T
۰ نفر
الميادين: محاسبات عربستان براي كودتاي صالح اشتباه بود

تهران – ايرنا – ائتلاف عربستان كه خود را براي يورش به صنعا و مبارزه با ارتش، كميته ها و جبهه انصارالله آماده مي كرد، شرط بندي اش بر روي كودتا و راهكار نظامي در يمن اشتباه از آب در آمد. با اين حال، اين تحولات ممكن است منجر به آشفتگي ائتلاف هاي قبلي در شمال و جنوب و بازگشت اولويت بحران يمن به مقابله با محاصره و تجاوز شود.

به گزارش روز سه شنبه شبكه خبري الميادين، شب هنگام، ائتلاف سعودي نيروهاي مختلف خود را بسيج كرد با اين فكر كه در يك قدمي اشغال صنعا و سركوب انصارالله، ارتش و كميته هاي مردمي است.
محمد بن سلمان وليعهد عربستان كه به صحت پيش بيني هاي خود افتخار مي كند، انتظار داشت 'انتفاضه اي مردمي عليه انصارالله ' راه بيافتد. در اين ميان 'عبد ربه منصور هادي' رئيس جمهور مستعفي يمن در رياض با 'اسماعيل ولد شيخ احمد' فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن ديدار كرد تا با وي براي دعوت طرف هاي يمني به بركناري انصار الله هماهنگ شود و 'احمد بن دغر' نخست وزير دولت مستعفي عبد ربه منصور هادي نيز گفت كه هادي براي تمام كساني كه قبلا با حوثي ها همكاري داشتند عفو عمومي اعلام و صفحه اي جديد از روابط برادرانه در جبهه ملي ضد حوثي ها باز خواهد كرد.
آنچه افراد برجسته ائتلاف عربستان، 'انور قرقاش' وزير مشاور در امور خارجي دولت امارات ، 'عبد الملك المخلافي' وزيرخارجه دولت مستعفي يمن و ديگران از آن با نام 'انتفاضه خوش يمن مردمي' ياد كردند، فضا سازي اي براي افزايش اقدامات نظامي را در راستاي روياي اشغال غيرمنتظره صنعا بود.
عربستان مقر كميته هاي مردمي در اطراف صنعا را به شدت بمباران و تلاش كرد تا پايگاه هاي حفاظت در 'بني حوات'، فرودگاه بين المللي صنعا، اردوگاه دفاع هوايي و اردوگاه نيروهاي ويژه را تخريب كند، تا راه را براي'علي محسن الاحمر' جانشين فرمانده كل نيروهاي مسلح باز كرده و يك جبهه جديد در شرق منطقه 'نهم' به وجود آورد.
طبق اشارات متعددي كه بعد از مرگ علي عبد الله صالح رئيس جمهور پيشين يمن شد، به احتمال زياد امارات در اختلافات ميان طرف هاي ائتلاف در صنعا نقش داشته است. اما احتمالا بيشتر رهبران كنگره مردمي و متحدان آن به خاطر دلايل سياسي براي پيوستن به ائتلاف سعودي در صنعا آماده نبودند.
نيروهاي وابسته به حزب كنگره مردمي و هم پيمانان آن در كنار دولت وحدت ملي صنعا و كميته هاي مردمي در صنعا مي جنگند و اولويت آن ها توقف تجاوزات عربستان و سازماندهي مجدد قدرت با نيروهاي ديگر بوده است. كنگره قصد داشت كه نقشي مهم به جاي جناح عبد ربه منصور هادي و هم پيمانانش در چارچوب فرايندي سياسي ايفا كرده و تابع و پيرو نباشد. و در همين راستا حزب كنگره اعلام كرد كه صالح در بيانيه اي كه اشتباه تفسير شد، همسايگان را براي توقف جنگ به گفتگو دعوت كرده است. اين امر بر اولويت مقابله با تجاوز عربستان دلالت دارد و اين همان چيزي است كه طرفداران حزب سوسياليست و متحدان آن در حفاظت از رابطه نزديك در دولت صنعا و عدم حضور در جنگ بين رهبران كنگره و سرويس هاي امنيتي نشان داده ند.
تحولات سريعي كه عربستان روي آن حساب باز كرده و امارات آن را سازمان دهي كرده، واكنشي به موج كمپين هاي بين المللي بشر دوستانه براي توقف جنگ و برداشتن محاصره و نجات كودكان يمن از گرسنگي است. مهم ترين اين كمپين ها در لندن براي منع فروش اسلحه به عربستان اتفاق افتاد. درهمين راستا 'استفان دوژاريك' (Stéphane Dujarric)سخنگوي سازمان ملل متحد به مذاكرات همه جانبه براي حل و فصل سياسي اين موضوع دعوت كرد. لذا زماني براي شرط بندي بر سر حل و فصل نظامي درگيري يمن نيست.
زيان ديدگان از دخالت هاي امارات در جنوب يمن، به شكافي كه در بحران يمن به وجود آمده خوشبين هستند كه شايد منجر به شكست اقدامات امارات در كودتاي صنعا منجر شود. چه بسا اين شكست از پوچي مشروعيت كودتا و بدعت گذاري در كودتا عليه مشروعيت پرده بر دارد. بحران يمن راهي جز حل و فصل سياسي و گفتگو ميان يمني ها ندارد كه اين امر هم بعد از توقف جنگ و محاصره محقق مي شود.
خاورم**3224 ** 1064
مترجم: پرستو سعيدي ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده