اتمام كاراسكان موقت زلزله زدگان روستایی تا یك ماه آینده/ تخریب كامل 26 هزارواحد

كرمانشاه- ایرنا- مدیركل دفتر بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، از اتمام كار اسكان موقت زلزله زدگان استان كرمانشاه در مناطق روستایی با تحویل 11 هزار كانكس تا یك ماه آینده خبر داد.

مجید جودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: طبق توافق بعمل آمده با قرارگاه خاتم الانبیاء قرار است هشت هزار كانكس توسط این قرارگاه و سه هزار كانكس نیز از سوی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی آماده و در روستاها نصب شود.
وی ادامه داد: تاكنون كار جانمایی و ساخت بیش از هفت هزار و 250 سكو برای نصب كانكس روی آن انجام شده و همچنین 700 كانكس توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و بیش از 300 كانكس نیز توسط بنیاد مسكن در روستاهای زلزله زده نصب شده است.
جودی همچنین در خصوص نصب كانكس در شهرهای زلزله زده نیز گفت: در این راستا تفاهم نامه ای با ارتش منعقد شده و روز گذشته اولین محموله كانكس در شهر سرپل ذهاب توزیع شد.
مدیركل دفتر بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با بیان اینكه هدف اصلی در شهرها آغاز كار بازسازی واحدهای مسكونی در محل اسكان موقت زلزله زدگان است، گفت: كار آواربرداری و در عین حال پی كنی و بتن ریزی نزدیك به 2 هزار و 300 واحد مسكونی در سطح شهرها و روستاها انجام شده است.
وی تاكید كرد: یكی از برنامه های اصلی ما تعمیر آن دسته از واحدهایی است كه خسارت كمتری دیده و با بازسازی دوباره قابل استفاده و سكونت هستند تا مردم به جای اسكان موقت، در منازل خود اسكان دائمی یابند.
جودی، تعداد این دسته از واحدها را حدود 20 هزار مورد ذكر كرد و گفت: صاحبان این واحدها برای دریافت تسهیلات به بانك معرفی می شوند تا كار تعمیر واحدهای خود را هرچه سریعتر شروع كنند.
مدیركل دفتر بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی گفت: به آن دسته از واحدهای شهری كه نیاز به احداث مجدد دارد، مبلغ 400 میلیون ریال و در روستا 300 میلیون ریال تسهیلات تعلق می گیرد، ضمن آنكه به واحدهایی كه نیاز به تعمیر داشته باشند در محیط شهری 60 میلیون ریال و در محیط روستایی 50 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی همچنین میزان مبلغ كمك های بلاعوض برای واحدهای تعمیری را نیز 20 میلیون ریال ذكر كرد.
جودی در ادامه با بیان اینكه میزان خسارت در ارزیابی های صورت گرفته بیشتر از برآوردهای اولیه بود، یادآور شد: در حالی كه پیش بینی می شد 11 هزار مسكن روستایی دچار آسیب شده در ارزیابی ها معلوم شد 20 هزار واحد آسیب دیده است.
مدیركل دفتر بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی همچنین با بیان اینكه برآوردهای اولیه در خصوص واحدهای شهری آسیب دیده چهار هزار و 500 مورد بود كه این مقدار به 6 هزار واحد رسیده است.
وی تصریح كرد: برآورد وجود 15 هزار واحدی كه نیاز به تعمیرات دارند نیز به 23 هزار مورد افزایش پیدا كرده است.
جودی ادامه داد: در مجموع 26 هزار واحد در مناطق زلزله زده تخریب شدند كه 20 هزار واحد در روستاها و 6 هزار واحد نیز در شهرهای استان كرمانشاه قرار دارند.
وی همچنین در پایان به نیاز 21 هزار واحد شهری و روستایی به مرمت دوباره خبر داد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه تاكنون 569 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته 77 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی نیز آسیب كلی و جزئی دیده است.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
۰ نفر