به گزارش ایرنا برای سفر به منطقه احمدفداله و دره كاید در آخرین نقطه از محدوده جغرافیایی شهرستان دزفول در دل رشته كوه زاگرس باید خودرویی مجهز و چند بشكه بنزین به همراه داشت. طی كردن مسیر 120 كیلومتری شهر دزفول تا منطقه احمدفداله و دره كاید با شیب های تند و پرتگاه های خطرناك نیازمند بیش از هفت ساعت رانندگی در جاده ای سنگلاخ است.
این در حالی است كه دسترسی به كانون های پراكنده اسكان عشایر و روستاییان در این منطقه مستلزم طی كردن مسیرهای مالرو در دل كوه است.
پراكندگی كانون های اسكان عشایر و روستاییان در منطقه احمدفداله و دره كاید شهیون موجب شده تا متناسب با جمعیت ، مسافت و فاصله روستاها ، مدارسی در چند نقطه در این دهستان با پراكندگی بسیار برپا شود تا دانش آموزان ساكن این منطقه دور افتاده نیز از نعمت سواد و آموزش بهره مند شوند. اما آنچه كه روند آموزش و تحصیل این دانش آموزان را شتاب بخشیده حضور شبانه روزی معلمانی است كه با ترك خانه و كاشانه راهی مناطق دور افتاده شده و با حداقل امكانات مسئولیت آموزش و تحصیل این دانش آموزان را بر عهده گرفته اند.
**' زوج جوانی كه زندگی خود را وقف آموزش دانش آموزان كرده اند
'محمد ایسوند حیدری' تنها معلم دبستان شهید بهشتی روستای چشمون منطقه احمد فداله كه به همراه همسرش ' صدیقه نصیری ' كه در آموزش دانش آموزان وی را یاری می كند در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا در حالی مسایل و مشكلات 40 دانش آموز ابتدایی این مدرسه را بیان می كند كه توجهی به مشكلات و كمبودهای زندگی خود در این منطقه دور افتاده و محروم از امكانات نداشته و تنها توجه و خواسته اش تامین وسایل كمك آموزشی برای كمك به آموزش كودكان است.
وی گفت: 40 دانش آموز پسر و دختر از پیش دبستانی تا پایه ششم ابتدایی در این دبستان كه در روستای چشمون بنا شده تحصیل می كنند اما آنچه كه آینده این دانش آموزان را تهدید می كند رها كردن تحصیل پس از پایه ششم دبستان به دلیل نبود دبیرستان دوره اول و دوم در منطقه است.
این معلم كه در استخدام آموزش و پرورش منطقه سردشت است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدادی از دانش آموزان پسر این منطقه برای ادامه تحصیل راهی مدرسه شبانه روزی شهر سردشت می شوند اما خانواده بسیاری از دانش آموزان دختر تمایل به ادامه تحصیل فرزندان خود در منطقه و شهری دور از خانواده را ندارند لذا دختران برخوردار از هوش و استعداد بالایی پس از كلاس ششم دبستان، تحصیل را رها می كنند.
حیدری با ابراز نگرانی نسبت به آینده هفت دانش آموز كلاس ششم این دبستان بیان داشت:10 مدرسه در دهستان احمدفداله و مناطق اطراف آن وجود دارد كه سالانه بین 70 تا 100 دانش آموز آنها پس از طی كردن پایه ششم ابتدایی ترك تحصیل می كنند لذا ایجاد یك دبیرستان دوره اول و دوم متوسطه در این منطقه دور افتاده كه نزدیكترین دبیرستان به آن نیازمند طی كردن مسیری كوهستانی و سخت گذر در مدتی حدود هشت ساعت است ضروری است تا امكان ادامه تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران دانش آموز فراهم شود.
وی گفت: در شرایطی كه با وجود خرابی جاده، اداره برق برای برقرسانی تیرهای برق را به منطقه منتقل كرده ، امكان انتقال كانكس برای احداث یك دبیرستان در این منطقه وجود دارد كه همت مسئولان و مشاركت خیرین مدرسه ساز كشور را طلب می كند.
حیدری به شرایط سخت زندگی معلمان در مناطق دورافتاده و سخت گذر احمدفداله و دره كاید و مودوآرپنا، همچنین مشكل رفت و آمد 20 معلم مستقر در مدارس منطقه احمدفداله تا بعد از سالند و گاگلینه به شهر دزفول به وسیله نیسان وانت به عنوان یك مشكل جدی اشاره كرد و خواستار حل آن با تدبیر مسئولان استانی شد.
وی افرود: هر معلم پس از 20 روز اقامت و دایر كردن كلاس می تواند 10 روز به مرخصی برود اما به دلیل نبود جاده مناسب و سخت گذر و خطرناك بودن جاده و نیز مسدود شدن جاده در برخی ایام به دلیل بارندگی، معمولا معلمان چند ماه از سال را پیوسته در این مناطق بسر برده ضمن اینكه برای بهره مندی حداكثری از فرصت آموزش، مدارس در این مناطق محروم در روزهای تعطیل نیز دایراست.
وی با بیان اینكه برخی این دانش آموزان حتی با تلویزیون به عنوان یك وسیله آموزشی و سرگرمی بیگانه اند گفت: تامین وسایل كمك آموزشی ، پوشاك و لباس مناسب ، بلندگو و تلویزیون برای پخش فیلم آموزشی ، و نیز مسواك و خمیردندان و نیز ماشین اصلاح برای كوتاه كردن موی سر دانش آموزان، همچنین وسایل بازی از نیازهای ضروری دانش آموزان این مناطق محروم است.
حیدری اظهار كرد:از آنجا كه دبستان شهید بهشتی چشمون از نعمت برق برخوردار است لذا تامین یكدستگاه تلویزیون با گیرنده دیجیتال و نیز دستگاه پخش سی دی برای پخش برنامه های آموزشی برای دانش آموزان این دبستان و دبستان های مجاور ضروری است.
صدیقه نصیری همسر این معلم كه زندگی در منطقه دور افتاده در كنار عشایر و روستاییان را به زندگی در شهر با امكانات رفاهی مناسب ترجیح داده و راهی دهستان احمدفداله شده نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به عشق كمك به تعلیم و تربیت كودكان ، در كنار همسرم در امر آموزش آنان تلاش می كنم و این تلاش در بسیاری از موارد تنها به ساعات اداری محدود نمی شود.
وی با بیان مشكلات دانش آموزان این منطقه به ویژه مشكلات دندانی گفت: طبق بررسی انجام شده بیشتر دانش آموزان منطقه احمدفداله دندان سالم ندارند و حتی دندان دایمی برخی از آنها خراب است كه نیاز است ضمن غربالگری دانش آموزان این منطقه از نظر بیماری دهان و دندان نسبت به تامین مسواك و خمیردندان برای آنها كه از خانواده ضعیف و كم در آمد هستند اقدام شود تا روش صحیح مسواك زدن را به آنها آموزش دهیم.
وی همچنین از نبود وسایل بازی برای تفریح دانش آموزان این دبستان به عنوان یك مشكل در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان نام برد و اظهاركرد:با تامین امكانات حداقلی و وسایل تفریحی و ورزشی می توان دانش آموزان را برای ساعاتی به فعالیت های ورزشی تشویق كرد.
این بانوی علاقه مند به آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان منطقه محروم احمدفداله كه بدون هیچ چشم داشتی در كنار همسر معلم خود ، كودكان را در فراگیری دانش یاری می كند همچنین با قدردانی از خیرین در كمك به این كودكان محروم از امكانات گفت: از خیرین انتظار می رود با ساخت یك واحد آموزشی متوسطه امكان ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم و دور افتاده احمدفداله و دره كاید را فراهم كنند.
مدیر آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول نیز با تشریح مسایل و مشكلات این منطقه آموزشی به ویژه مناطق دورافتاده احمدفداله ، دره كاید و سایر مناطق كوهستانی و سخت گذر گفت: معلمان شاغل در مدارس عشایری و روستایی این مناطق دور افتاده با اخلاص و جهادی عاشقانه به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان مشغول هستند.
محمدرحیم كریمی ، تامین آب و برق و امكانات مناسب آمد و شد را حق طبیعی معلمان شاغل در این مناطق دور افتاده دانست و افزود:این معلمان بیش از نیمی از سال را در مناطق دور افتاده و سخت گذر سپری می كنند لذا جا دارد تا دستگاه های متولی امكاناتی چون آب ، برق و خودروی مناسب را برای تردد آنها تامین كنند ضمن اینكه به دلیل پراكندگی دانش آموزان در روستاهای منطقه تامین وسیله مناسب برای انتقال دانش آموزان به مدارس متوسطه ضروری است تا مانع ترك تحصیل آنها شد.
وی اظهاركرد:با توجه به سخت گذر بودن روستاهای منطقه به ویژه احمدفداله و دره كاید تردد 50 معلم به این روستاها به سختی و با وانت انجام می شود.
مدیر آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول اعتبار اختصاص یافته به این منطقه آموزشی را با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی و نیز پراكندگی مدارس روستایی كافی ندانست و گفت: تخصیص اعتبار ویژه به آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول برای جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان ضروری است.
كریمی به موفقیت های دانش آموزان این منطقه نیز اشاره كرد و افزود: برخی دانش آموزان این منطقه علاوه بر موفقیت در آزمون سراسری و قبولی در رشته های پزشكی ، از نظر رتبه آموزشی در خوزستان جایگاه خوب و قابل قبولی دارند اما ادامه این روند نیازمند كمك های ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش ، استاندار خوزستان ، مسئولان محلی و نیز خیرین به ویژه در زمینه تامین نیازهای آموزشی و كمك آموزشی است.
تعداد مدارس زیر پوشش منطقه آموزش و پرورش سردشت 130 واحد آموزشی با جمعیت دانش آموزی 6 هزار و 500 نفر است.
'احمد فداله' و 'دره كاید' واقع در دل رشته كوه زاگرس در بخش كوهستانی شهیون دزفول مناطقی بكر و سرشار از ظرفیت های طبیعی هستند كه دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده مناسب به سختی امكانپذیر است.
فاصله شهر دزفول تا دهستان های احمد فداله و دره كاید 120 كیلومتر بر روی تابلویی در ابتدای این جاده حك شده اما برای دسترسی به اهالی ساكن در این منطقه و بررسی مشكلات آنها باید حدود 200 كیلومتر با خودرویی كمك دار در جاده ای كم عرض ، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه های خطرناك بیش از هشت ساعت رانندگی كرد.
جاده 120 كیلومتری دزفول تا دهستان های احمدفداله و دره كاید با وجود سخت گذر و سنگلاخی بودن در هر بارندگی در فصل پاییز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زمینی این مناطق با یكهزار و 200 خانوار پراكنده روستایی و عشایری برای چند روز قطع می شود به طوریكه تنها از طریق بالگرد می توان به این مناطق دسترسی پیدا كرد.
پراكندگی جمعیت تامین زیر ساخت هایی چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتی و درمانی را در این منطقه كوهستانی به دلیل نبود جاده مناسب سخت و هزینه بر كرده است.
6068/ 6037
خبرنگار: محمدعلی فریدپناه **انتشار: عبدالحمید راجی
دزفول - ایرنا - احمدفداله و دره كاید منطقه ای دور افتاده از شهر دزفول هستند كه به دلیل محرومیت كمتر معلمی داوطلب آموزش و تدریس در این منطقه می شود. نداشتن جاده مناسب و قطع ارتباط در فصل بارندگی و برف به دلیل كوهستانی و سخت گذر بودن تنها یكی از مشكلات این منطقه محروم و دور افتاده است.