۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82754698
T T
۰ نفر

روحيه جهادي تدريس در مناطق سخت گذر دزفول

۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82754698
روحيه جهادي تدريس در مناطق سخت گذر دزفول

دزفول - ايرنا - احمدفداله و دره كايد منطقه اي دور افتاده از شهر دزفول هستند كه به دليل محروميت كمتر معلمي داوطلب آموزش و تدريس در اين منطقه مي شود. نداشتن جاده مناسب و قطع ارتباط در فصل بارندگي و برف به دليل كوهستاني و سخت گذر بودن تنها يكي از مشكلات اين منطقه محروم و دور افتاده است.

به گزارش ايرنا براي سفر به منطقه احمدفداله و دره كايد در آخرين نقطه از محدوده جغرافيايي شهرستان دزفول در دل رشته كوه زاگرس بايد خودرويي مجهز و چند بشكه بنزين به همراه داشت. طي كردن مسير 120 كيلومتري شهر دزفول تا منطقه احمدفداله و دره كايد با شيب هاي تند و پرتگاه هاي خطرناك نيازمند بيش از هفت ساعت رانندگي در جاده اي سنگلاخ است.
اين در حالي است كه دسترسي به كانون هاي پراكنده اسكان عشاير و روستاييان در اين منطقه مستلزم طي كردن مسيرهاي مالرو در دل كوه است.
پراكندگي كانون هاي اسكان عشاير و روستاييان در منطقه احمدفداله و دره كايد شهيون موجب شده تا متناسب با جمعيت ، مسافت و فاصله روستاها ، مدارسي در چند نقطه در اين دهستان با پراكندگي بسيار برپا شود تا دانش آموزان ساكن اين منطقه دور افتاده نيز از نعمت سواد و آموزش بهره مند شوند. اما آنچه كه روند آموزش و تحصيل اين دانش آموزان را شتاب بخشيده حضور شبانه روزي معلماني است كه با ترك خانه و كاشانه راهي مناطق دور افتاده شده و با حداقل امكانات مسئوليت آموزش و تحصيل اين دانش آموزان را بر عهده گرفته اند.

**' زوج جواني كه زندگي خود را وقف آموزش دانش آموزان كرده اند
'محمد ايسوند حيدري' تنها معلم دبستان شهيد بهشتي روستاي چشمون منطقه احمد فداله كه به همراه همسرش ' صديقه نصيري ' كه در آموزش دانش آموزان وي را ياري مي كند در گفت و گو با خبرنگار اعزامي ايرنا در حالي مسايل و مشكلات 40 دانش آموز ابتدايي اين مدرسه را بيان مي كند كه توجهي به مشكلات و كمبودهاي زندگي خود در اين منطقه دور افتاده و محروم از امكانات نداشته و تنها توجه و خواسته اش تامين وسايل كمك آموزشي براي كمك به آموزش كودكان است.
وي گفت: 40 دانش آموز پسر و دختر از پيش دبستاني تا پايه ششم ابتدايي در اين دبستان كه در روستاي چشمون بنا شده تحصيل مي كنند اما آنچه كه آينده اين دانش آموزان را تهديد مي كند رها كردن تحصيل پس از پايه ششم دبستان به دليل نبود دبيرستان دوره اول و دوم در منطقه است.
اين معلم كه در استخدام آموزش و پرورش منطقه سردشت است در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تعدادي از دانش آموزان پسر اين منطقه براي ادامه تحصيل راهي مدرسه شبانه روزي شهر سردشت مي شوند اما خانواده بسياري از دانش آموزان دختر تمايل به ادامه تحصيل فرزندان خود در منطقه و شهري دور از خانواده را ندارند لذا دختران برخوردار از هوش و استعداد بالايي پس از كلاس ششم دبستان، تحصيل را رها مي كنند.
حيدري با ابراز نگراني نسبت به آينده هفت دانش آموز كلاس ششم اين دبستان بيان داشت:10 مدرسه در دهستان احمدفداله و مناطق اطراف آن وجود دارد كه سالانه بين 70 تا 100 دانش آموز آنها پس از طي كردن پايه ششم ابتدايي ترك تحصيل مي كنند لذا ايجاد يك دبيرستان دوره اول و دوم متوسطه در اين منطقه دور افتاده كه نزديكترين دبيرستان به آن نيازمند طي كردن مسيري كوهستاني و سخت گذر در مدتي حدود هشت ساعت است ضروري است تا امكان ادامه تحصيل دانش آموزان به ويژه دختران دانش آموز فراهم شود.
وي گفت: در شرايطي كه با وجود خرابي جاده، اداره برق براي برقرساني تيرهاي برق را به منطقه منتقل كرده ، امكان انتقال كانكس براي احداث يك دبيرستان در اين منطقه وجود دارد كه همت مسئولان و مشاركت خيرين مدرسه ساز كشور را طلب مي كند.
حيدري به شرايط سخت زندگي معلمان در مناطق دورافتاده و سخت گذر احمدفداله و دره كايد و مودوآرپنا، همچنين مشكل رفت و آمد 20 معلم مستقر در مدارس منطقه احمدفداله تا بعد از سالند و گاگلينه به شهر دزفول به وسيله نيسان وانت به عنوان يك مشكل جدي اشاره كرد و خواستار حل آن با تدبير مسئولان استاني شد.
وي افرود: هر معلم پس از 20 روز اقامت و داير كردن كلاس مي تواند 10 روز به مرخصي برود اما به دليل نبود جاده مناسب و سخت گذر و خطرناك بودن جاده و نيز مسدود شدن جاده در برخي ايام به دليل بارندگي، معمولا معلمان چند ماه از سال را پيوسته در اين مناطق بسر برده ضمن اينكه براي بهره مندي حداكثري از فرصت آموزش، مدارس در اين مناطق محروم در روزهاي تعطيل نيز دايراست.
وي با بيان اينكه برخي اين دانش آموزان حتي با تلويزيون به عنوان يك وسيله آموزشي و سرگرمي بيگانه اند گفت: تامين وسايل كمك آموزشي ، پوشاك و لباس مناسب ، بلندگو و تلويزيون براي پخش فيلم آموزشي ، و نيز مسواك و خميردندان و نيز ماشين اصلاح براي كوتاه كردن موي سر دانش آموزان، همچنين وسايل بازي از نيازهاي ضروري دانش آموزان اين مناطق محروم است.
حيدري اظهار كرد:از آنجا كه دبستان شهيد بهشتي چشمون از نعمت برق برخوردار است لذا تامين يكدستگاه تلويزيون با گيرنده ديجيتال و نيز دستگاه پخش سي دي براي پخش برنامه هاي آموزشي براي دانش آموزان اين دبستان و دبستان هاي مجاور ضروري است.
صديقه نصيري همسر اين معلم كه زندگي در منطقه دور افتاده در كنار عشاير و روستاييان را به زندگي در شهر با امكانات رفاهي مناسب ترجيح داده و راهي دهستان احمدفداله شده نيز به خبرنگار ايرنا گفت: به عشق كمك به تعليم و تربيت كودكان ، در كنار همسرم در امر آموزش آنان تلاش مي كنم و اين تلاش در بسياري از موارد تنها به ساعات اداري محدود نمي شود.
وي با بيان مشكلات دانش آموزان اين منطقه به ويژه مشكلات دنداني گفت: طبق بررسي انجام شده بيشتر دانش آموزان منطقه احمدفداله دندان سالم ندارند و حتي دندان دايمي برخي از آنها خراب است كه نياز است ضمن غربالگري دانش آموزان اين منطقه از نظر بيماري دهان و دندان نسبت به تامين مسواك و خميردندان براي آنها كه از خانواده ضعيف و كم در آمد هستند اقدام شود تا روش صحيح مسواك زدن را به آنها آموزش دهيم.
وي همچنين از نبود وسايل بازي براي تفريح دانش آموزان اين دبستان به عنوان يك مشكل در امر تعليم و تربيت دانش آموزان نام برد و اظهاركرد:با تامين امكانات حداقلي و وسايل تفريحي و ورزشي مي توان دانش آموزان را براي ساعاتي به فعاليت هاي ورزشي تشويق كرد.
اين بانوي علاقه مند به آموزش و تعليم و تربيت دانش آموزان منطقه محروم احمدفداله كه بدون هيچ چشم داشتي در كنار همسر معلم خود ، كودكان را در فراگيري دانش ياري مي كند همچنين با قدرداني از خيرين در كمك به اين كودكان محروم از امكانات گفت: از خيرين انتظار مي رود با ساخت يك واحد آموزشي متوسطه امكان ادامه تحصيل دانش آموزان مناطق محروم و دور افتاده احمدفداله و دره كايد را فراهم كنند.
مدير آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول نيز با تشريح مسايل و مشكلات اين منطقه آموزشي به ويژه مناطق دورافتاده احمدفداله ، دره كايد و ساير مناطق كوهستاني و سخت گذر گفت: معلمان شاغل در مدارس عشايري و روستايي اين مناطق دور افتاده با اخلاص و جهادي عاشقانه به امر تعليم و تربيت دانش آموزان مشغول هستند.
محمدرحيم كريمي ، تامين آب و برق و امكانات مناسب آمد و شد را حق طبيعي معلمان شاغل در اين مناطق دور افتاده دانست و افزود:اين معلمان بيش از نيمي از سال را در مناطق دور افتاده و سخت گذر سپري مي كنند لذا جا دارد تا دستگاه هاي متولي امكاناتي چون آب ، برق و خودروي مناسب را براي تردد آنها تامين كنند ضمن اينكه به دليل پراكندگي دانش آموزان در روستاهاي منطقه تامين وسيله مناسب براي انتقال دانش آموزان به مدارس متوسطه ضروري است تا مانع ترك تحصيل آنها شد.
وي اظهاركرد:با توجه به سخت گذر بودن روستاهاي منطقه به ويژه احمدفداله و دره كايد تردد 50 معلم به اين روستاها به سختي و با وانت انجام مي شود.
مدير آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول اعتبار اختصاص يافته به اين منطقه آموزشي را با توجه به گستردگي حوزه جغرافيايي و نيز پراكندگي مدارس روستايي كافي ندانست و گفت: تخصيص اعتبار ويژه به آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول براي جلوگيري از ترك تحصيل دانش آموزان ضروري است.
كريمي به موفقيت هاي دانش آموزان اين منطقه نيز اشاره كرد و افزود: برخي دانش آموزان اين منطقه علاوه بر موفقيت در آزمون سراسري و قبولي در رشته هاي پزشكي ، از نظر رتبه آموزشي در خوزستان جايگاه خوب و قابل قبولي دارند اما ادامه اين روند نيازمند كمك هاي ويژه از سوي وزارت آموزش و پرورش ، استاندار خوزستان ، مسئولان محلي و نيز خيرين به ويژه در زمينه تامين نيازهاي آموزشي و كمك آموزشي است.
تعداد مدارس زير پوشش منطقه آموزش و پرورش سردشت 130 واحد آموزشي با جمعيت دانش آموزي 6 هزار و 500 نفر است.
'احمد فداله' و 'دره كايد' واقع در دل رشته كوه زاگرس در بخش كوهستاني شهيون دزفول مناطقي بكر و سرشار از ظرفيت هاي طبيعي هستند كه دسترسي به آنها به دليل نبود جاده مناسب به سختي امكانپذير است.
فاصله شهر دزفول تا دهستان هاي احمد فداله و دره كايد 120 كيلومتر بر روي تابلويي در ابتداي اين جاده حك شده اما براي دسترسي به اهالي ساكن در اين منطقه و بررسي مشكلات آنها بايد حدود 200 كيلومتر با خودرويي كمك دار در جاده اي كم عرض ، ناهموار و سنگلاخ با پرتگاه هاي خطرناك بيش از هشت ساعت رانندگي كرد.
جاده 120 كيلومتري دزفول تا دهستان هاي احمدفداله و دره كايد با وجود سخت گذر و سنگلاخي بودن در هر بارندگي در فصل پاييز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زميني اين مناطق با يكهزار و 200 خانوار پراكنده روستايي و عشايري براي چند روز قطع مي شود به طوريكه تنها از طريق بالگرد مي توان به اين مناطق دسترسي پيدا كرد.
پراكندگي جمعيت تامين زير ساخت هايي چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتي و درماني را در اين منطقه كوهستاني به دليل نبود جاده مناسب سخت و هزينه بر كرده است.
6068/ 6037
خبرنگار: محمدعلي فريدپناه **انتشار: عبدالحميد راجي
۰ نفر