به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد سعیدی» روز یكشنبه در آئین پنجاهمین سالگرد تاسیس كشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینكه در 50 سال گذشته این شركت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است، افزود: این شركت با ساختار جدید در صدد است برای50 سال آینده برنامه ریزی مناسبی داشته باشد تا سهم خود را در بازار های بین المللی افزایش دهد.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: مدرن سازی و دیجیتالی كردن ناوگان بر اساس نیاز بازار یك نقطه كلیدی برای كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و تمام تلاش ما این است برای افزایش سهم خود در بازارهای بین المللی با برنامه ریزی مناسب ناوگان این شركت نوسازی شود.
سعیدی بیان كرد: این ناوگان ملی به ملت بزرگ ایران تعلق دارد، گفت: خوشبختانه ناوگان ملی تاكنون به خوبی توانسته در حوزه صادرات و واردات كالاهای اساسی به خصوص در زمان جنگ تحمیلی به وظایف خود عمل كند.
وی تاكید كرد: در زمانی كه تمام شركت های بزرگ كشتیرانی به علت تحریم های ظالمانه تردد خود را به بنادر ایران متوقف كردند، ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست به خوبی تمام نیازهای اقتصاد ملی و ملت بزرگ ایران را تامین كند و هم اكنون این شركت به تمام بنادر مهم جهان تردد می كند.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از هرگونه صنایع كشتی سازی در كشور حمایت می كنیم و شركت های ایرانی می توانند با مشاركت شركت های خارجی تولیدات خود را به روز كنند، زیرا هم اكنون رقابت در جهان در این زمینه بسیار سخت شده است.
وی بیان كرد: در كشتی سازی قیمت، زمان تحویل و كیفیت ساخت بسیار اهمیت دارد و دو شركت ملی نفتكش و كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می توانند در این زمینه به شركت های داخلی كمك كنند.
سعیدی با اشاره به ورود نخستین فروند از كشتی های خریداری شده از كره جنوبی، یادآورشد: نخستین فروند این كشتی ها فروردین ماه سال آینده تحویل می شود و جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار مدیریت كشتی های بزرگ مگا سایز 14 هزار و 500 كانتینری را بر عهده می گیرد و این افتخار بزرگی برای ناوگان ملی كشتیرانی است.
وی در ادامه بر حفظ محیط زیست دریایی تاكید كرد وگفت: سازمان بین المللی دریانوردی ( ایمو) اعلام كرده تا سال 2020 تمام كشتی های تجاری جهان باید از سوخت سولفور پایین استفاده كنند و این یك الزام زیست محیطی است كه باید همه مالكان كشتی به آن توجه كنند.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: با این حال از آنجا كه همه مالكان كشتی های تجاری در جهان نمی توانند خود را برای انجام این مهم آماده كنند، لذا پیشنهاد ما این است كه ایمو این الزام را تا سال 2025 تمدید تا این مساله برای تمام شركت های كشتیرانی بزرگ جهان عملی شود.
سعیدی در باره مشكلات نقل انتقالات مالی بانك های اروپایی نیز افزود: در این زمینه بانك های ایرانی هیچ مشكلی ندارند، اما باید طرف های برجام طبق تعهدات خود شرایط همكاری بانك های اروپایی با بانك های ایرانی را فراهم كنند.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: البته نقل و انتقالات مالی انجام می شود و در مسیر عادی قرار گرفته، اما روان نیست و انتظار داریم این مساله برطرف شود.
سعیدی در پایان با اشاره به اهمیت صنعت سوخت رسانی و سوخت رسانی( بانكرینگ) به كشتی های تجاری در آب های بین المللی اظهارداشت: هر شناور بزرگ برای تردد در آب های بین المللی به 50 هزار تن سوخت نیاز دارد و با توجه به تردد 17 شركت كشتیرانی خارجی به بنادر ایران، بانكرینگ می تواند درآمدهای خوبی را نصیب كشور كند و بندرعباس و قشم می توانند به عنوان هاب بانكرینگ ( منطقه سوخت گیری و سوخت رسانی )ایران در این زمینه فعال شوند.
**كره جنوبی متعهد به انتقال دانش ساخت كشتی به ایران
مدیرعامل كشتی سازی هیوندایی كره جنوبی در این مراسم گفت: ما متعهدیم كه دانش خود را به ایران انتقال دهیم تا بتوانیم به پیشرفت و توسعه صنایع كشتی سازی در ایران كمك كنیم.
'سم كا' افزود: شكی ندارم موفقیتی كه در نیم قرن گذشته در كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده با تلاش مستمر و بی وقفه كاركنان این شركت حاصل شده است.
وی اظهارداشت: شركت هیوندایی از سال 1962 همكاری خود را با ایران در زمینه كشتی سازی و انرژی آغاز كرده است، گفت: در این دوران این شركت حدود 60 فروند كشتی به ناوگان ملی ایران تحویل داده است.
مدیرعامل كشتی سازی هیوندایی با اشاره به قرارداد اخیر این شركت با شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: كشتی هایی كه در این شركت در دست ساخت قرار دارد بر اساس آخرین تكنولوژی های روز جهان تولید می شود و فروردین ماه آینده تحویل آنها به كشتیرانی آغاز می شود.
مدیرعامل كشتی سازی هیوندایی كره جنوبی بیان كرد: استفاده از این كشتی ها توسط ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضامن موفقیت های این شركت است و ما متعهدیم كه دانش خود را در این بخش به ایران منتقل كنیم.
به گزارش ایرنا، در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمبر پنجاهمین سالگرد تاسیس كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رونمایی كرد و در پایان این مراسم از خدمات مدیران عامل سابق كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد.
گفتنی است بانكرینگ (Bunkering) یا سوخت گیری و سوخت رسانی ، به عملیاتی اطلاق میشود كه در آن یك ایستگاه ساحلی، سوخت مورد نیاز برای روشن شدن در موتورهای اصلی و كمكی شناورها را در اختیارشان قرار میدهد. صنعت سوخت دریایی، شبكه گسترده ای از سازمان و مراودات تجاری را در بر می گیرد. زنجیره تامین این صنعت از پالایشگاه و انبارهای نفت آغاز می شود. مرحله نهایی زنجیره سوخت دریایی،عملیات سوخت رسانی است كه یا از اسكله های مخصوص یا به طور مستقیم و یا در لنگرگاه و دریا از طریق برج های سوخت رسان به كشتی عرضه می گردد. صنعت سوخت رسانی به كشتی ها(بانكرینگ) مزایای زیادی دارد كه از بین آنها می توان به رونق اقتصادی منطقه ،ارتقای جایگاه جهانی به ویژه در حوزه های اقتصاد و سیاست،كاهش میزان قاچاق سوخت، ارزآوری و كاهش نرخ بیكاری، اشاره كرد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام **1108*1070* 6075
خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار: زهرا هجینی نژاد
كشتیرانی به یكی از 10 شركت بزرگ ایران تبدیل شده است/انتقال دانش ساخت كشتی كره جنوبی به ایران
۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۳
کد خبر:
82758244
تهران - ایرنا - مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از 50 سال فعالیت،اكنون كشتیرانی به یكی از 10 شركت بزرگ ایران تبدیل شده است.